Η «μάχη» της βαλίτσας

6' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

 Η δυνατότητα μεταφοράς αποσκευών είναι ο παράγοντας που σε μεγάλο βαθμό καθορίζει την τελική τιμή των αεροπορικών ναύλων.

Οι αεροπορικές εταιρείες, η μία μετά την άλλη, λανσάρουν τους φθηνότερους ναύλους «light» στην οικονομική θέση, επιχειρώντας να κερδίσουν τους επιβάτες που τους πήραν οι χαμηλού κόστους αερομεταφορείς. Κάποτε ήταν αυτονόητο ότι στην τιμή του εισιτηρίου περιλαμβανόταν και η μεταφορά της βαλίτσας στο αμπάρι του αεροσκάφους. Οι low cost εταιρείες «έσπασαν» όμως τον αεροπορικό ναύλο στα εξ ων συνετέθη και τα αυτονόητα έπαψαν να υφίστανται. Αν κάποιος επιθυμεί να τσεκάρει τη βαλίτσα του, θα πληρώσει περισσότερα. Αν έχει απλώς μια χειραποσκευή, δεν επιβαρύνεται με επιπλέον κόστος.

Τα τελευταία χρόνια, οι λεγόμενες κλασικές αεροπορικές εταιρείες μπαίνουν δυναμικά στον πόλεμο των τιμών στους αιθέρες, υιοθετώντας την τακτική των low-cost εταιρειών και δίνοντας στον επιβάτη τη δυνατότητα να πληρώσει μόνο για τις υπηρεσίες που επιθυμεί. Η μάχη της βαλίτσας είναι γεγονός.

ΤΙ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ

«Οι περισσότερες εταιρείες επιτρέπουν τη μεταφορά στην καμπίνα μιας χειραποσκευής και ενός προσωπικού αντικειμένου (π.χ. τσάντα χειρός, λάπτοπ, κ.λπ.) που να χωρά κάτω από το κάθισμα», εξηγεί η Ειρήνη Χριστοφοράκη, υπεύθυνη Εξυπηρέτησης Πελατών της AEGEAN και της Olympic Air, διευκρινίζοντας ότι οι διαστάσεις και το βάρος των χειραποσκευών διαφοροποιούνται ανάλογα με την aεροπορική εταιρεία αλλά και τον τύπο αεροσκάφους. Για παράδειγμα, «ο ναύλος της Economy Class της ΑEGEAN περιλαμβάνει μια χειραποσκευή έως 8 κιλά, ενώ ο ναύλος της Business Class περιλαμβάνει δύο χειραποσκευές 5 και 8 κιλών αντίστοιχα ή μία 13 κιλών».

Προτού ταξιδέψετε με οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία, φροντίστε να ελέγξετε στο site της τις επιτρεπόμενες διαστάσεις της χειραποσκευής ή να επικοινωνήσετε με το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών. Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιείτε τα ειδικά πλαίσια μέτρησης που υπάρχουν στα αεροδρόμια.

Για να περάσετε τον έλεγχο χειραποσκευών, δεν πρέπει να πακετάρετε οποιοδήποτε υγρό σε δοχείο χωρητικότητας μεγαλύτερης των 100 ml. Για παιδικές τροφές, άλλες τροφές και φάρμακα σε υγρή μορφή ενδέχεται να ζητηθεί να αποδείξετε ότι σας είναι απαραίτητα για το ταξίδι (π.χ. ιατρική βεβαίωση). Επιτρέπονται επίσης είδη τα οποία έχουν αγοραστεί από καταστήματα του αεροδρομίου (Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών), τα οποία θα πρέπει να τοποθετούνται μέσα σε ειδική σφραγισμένη σακούλα, που διατίθεται από τα αντίστοιχα μαγαζιά, η οποία δεν θα πρέπει να ανοιχτεί πριν περάσετε από τον έλεγχο χειραποσκευών.

Τι γίνεται όμως αν φτάσει κάποιος μέχρι την πύλη εξόδου με μια υπερμεγέθη χειραποσκευή; «Σε κάθε έξοδο αναχώρησης το προσωπικό εδάφους ελέγχει –μεταξύ άλλων– και τις χειραποσκευές. Αν κάποια βαλίτσα δεν χωράει στα ειδικά ντουλάπια πάνω από τα καθίσματα του αεροσκάφους, τότε μπαίνει ειδική σήμανση στη βαλίτσα και παραδίδεται στη φόρτωση αποσκευών στο αμπάρι του αεροσκάφους, ενώ ενδέχεται να υπάρχει σχετική χρέωση που γίνεται επιτόπου στην έξοδο αναχώρησης», εξηγεί η κ. Χριστοφοράκη.

Καλό θα ήταν όμως να μη φτάσετε σε αυτό το σημείο, καθώς η επιτόπου χρέωση της βαλίτσας είναι συνήθως κατά πολύ ακριβότερη από την τιμή που θα πληρώνατε αν είχατε κλείσει εξαρχής το εισιτήριό σας με δικαίωμα αποσκευής ή αν είχατε προαγοράσει τη μεταφορά αποσκευής πριν από το ταξίδι σας.

ΤΕΛΙΚΑ, ΤΙ ΣΥΜΦΕΡΕΙ;

Και εδώ ακριβώς είναι που το πράγμα αρχίζει να περιπλέκεται. Από τη στιγμή που όλες ανεξαιρέτως οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν να δημιουργήσουν ελκυστικούς ναύλους, λανσάροντας μάλιστα και διαφόρων ειδών προσφορές, οι έξτρα χρεώσεις είναι αυτές που κάνουν την τελική διαφορά στην τιμή. Γιατί είναι δυνατόν το φθηνότερο εισιτήριο για μια διαδρομή να καταλήξει πολύ ακριβότερο από την αμέσως επόμενη διαθέσιμη επιλογή αν προσθέσετε και αποσκευές.  

Η δυσκολία σύγκρισης τιμών σε αυτές τις περιπτώσεις γίνεται ακόμα μεγαλύτερη σε κάποιες εταιρείες. Η Ryanair εισήγαγε πρόσφατα μία από τις πιο πολύπλοκες τιμολογιακές πολιτικές σε ό,τι αφορά τις αποσκευές. Για να δελεάσει τους επιβάτες να τσεκάρουν εκ των προτέρων τη βαλίτσα τους, μειώνει τη χρέωση από 35 ευρώ σε 25 ευρώ και αυξάνει το βάρος των παραδοτέων αποσκευών από 15 σε 20 κιλά. Επίσης, λόγω της έλλειψης χώρου που παρατηρείται στα ντουλάπια του αεροπλάνου –καθώς η πλειονότητα των επιβατών της επιλέγει τη λύση της χειραποσκευής–, δίνει το δικαίωμα της επιβίβασης κατά προτεραιότητα σε όσους ταξιδιώτες επιλέξουν να πληρώσουν 5 ευρώ επιπλέον (6 ευρώ, αν αυτό γίνει στο αεροδρόμιο), διασφαλίζοντας ότι θα βρουν άδεια ντουλάπια για τις χειραποσκευές τους. Οι υπόλοιποι θα πρέπει να βρουν τρόπο να στριμώξουν τα υπάρχοντά τους, αλλιώς η εταιρεία στέλνει δωρεάν τις αποσκευές που περισσεύουν στον χώρο φύλαξης αποσκευών του αεροσκάφους, όπως εξάλλου ισχύει σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες.

Τελικά, τι συμφέρει; Ένας φθηνός ναύλος με έξτρα χρέωση για βαλίτσα ή ένας κάπως ακριβότερος που περιλαμβάνει βαλίτσα; Η σύγκριση τιμών σε αυτή την περίπτωση είναι πραγματικός γρίφος. Η μοναδική μηχανή σύγκρισης τιμών που περιλαμβάνει και χρέωση αποσκευών είναι η Kayak. Οι λιγότερο εξοικειωμένοι θα αναθέσετε αυτή τη διαδικασία στον ταξιδιωτικό σας πράκτορα.

ΚΙ ΑΝ ΤΗ ΧΑΣΩ;

Αφού διασφαλίσετε ότι οι βαλίτσες σας έχουν το σωστό βάρος και τις σωστές διαστάσεις, μην ξεχάσετε να γράψετε σε εμφανές σημείο τα στοιχεία σας και να βγάλετε μια φωτογραφία τις αποσκευές σας. Αυτές οι κινήσεις μπορεί να σας γλιτώσουν από μεγάλες περιπέτειες αν η βαλίτσα σας χαθεί, καθυστερήσει ή υποστεί φθορές κατά τη μεταφορά. Αν και η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στη διαχείριση των αποσκευών (σύμφωνα με την IATA, τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών, μόλις 5,73 βαλίτσες ανά 1.000 επιβάτες δεν βρίσκουν ποτέ τον δρόμο προς τους ιδιοκτήτες τους), ωστόσο η καθυστέρηση στην παραλαβή της βαλίτσας αποτελεί δυσάρεστη αναποδιά σε ένα ταξίδι.

Η «μάχη» της βαλίτσας-1

Η ΙΑΤΑ έχει αποφασίσει την πιλοτική εφαρμογή συστήματος παρακολούθησης αποσκευών. (Φωτογραφία: © GETTY IMAGES/IDEAL IMAGE)

Πρόσφατα μάλιστα η ΙΑΤΑ αποφάσισε να εφαρμόσει, αρχικά πιλοτικά, σύστημα παρακολούθησης αποσκευών με τη βοήθεια ραδιοσυχνοτήτων, με σκοπό την πλήρη εφαρμογή του συστήματος σε παγκόσμιο επίπεδο το 2020. Το σύστημα αυτό το χρησιμοποιεί ήδη η Delta, με τη βοήθεια ειδικής εφαρμογής που μπορεί να κατεβάσει ο επιβάτης στο κινητό του και να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή πού βρίσκεται η βαλίτσα του. Aντίστοιχα, η AEGEAN μέσα από το site της δίνει τη δυνατότητα στους επιβάτες να συνδεθούν με το σύστημα διαχείρισης αποσκευών World Tracer και να παρακολουθούν online τη διαδρομή της αποσκευής τους.

Μέχρι να εφαρμοστεί όμως ένα ενιαίο σύστημα εντοπισμού, τι κάνουμε;

Η Ειρήνη Χριστοφοράκη, υπεύθυνη Εξυπηρέτησης Πελατών της AEGEAN, μας εξηγεί τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε σε περίπτωση που η βαλίτσα μας δεν εμφανιστεί στον ιμάντα παραλαβής αποσκευών:  

1. Απευθυνθείτε στο σχετικό γραφείο Baggage Handling Services (Lost&Found) του αεροδρομίου για να συμπληρώσετε τη σχετική δήλωση με τα στοιχεία σας και τα βασικά χαρακτηριστικά της βαλίτσας. Αμέσως το γραφείο θα δώσει σήμα στον προηγούμενο σταθμό του ταξιδιού σας και σε όλες τις παράλληλες πτήσεις για τον εντοπισμό της.

2. Μόλις η εταιρεία εντοπίσει την αποσκευή σας, θα σας ενημερώσει στο τηλέφωνο που έχετε δηλώσει για τον χρόνο και τον τόπο παράδοσής της. Το 90% των αποσκευών εντοπίζονται και παραδίδονται εντός 24 ωρών.

3. Για το διάστημα που βρίσκεστε χωρίς την αποσκευή σας, μπορείτε να διεκδικήσετε, βάσει αποδείξεων, να σας καλυφθούν λογικά έξοδα πρώτης ανάγκης (εσώρουχα, είδη προσωπικής υγιεινής, κ.λπ.).

4.  Η αναζήτηση της βαλίτσας διαρκεί 45 ημέρες. Μετά χαρακτηρίζεται ως «πλήρως απολεσθείσα» και έχετε δικαίωμα να διεκδικήσετε αποζημίωση, ανάλογα με το βάρος και το περιεχόμενο. Σύμφωνα με τη συνθήκη του Μόντρεαλ, η ανώτατη αποζημίωση ανέρχεται στα 1.400 ευρώ.

Η «μάχη» της βαλίτσας-2

Η ανώτατη αποζημίωση για χαμένη βαλίτσα ανέρχεται στα 1.400 ευρώ. (Φωτογραφία: © SHUTTERSTOCK)

 

Κοσμήματα, χρήματα, ηλεκτρονικές συσκευές, κλειδιά και διάφορα σημαντικά προσωπικά αντικείμενα ή αντικείμενα συναισθηματικής αξίας θα πρέπει να τοποθετούνται στις χειραποσκευές, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες δεν αναλαμβάνουν να σας αποζημιώσουν γι’ αυτά. Τέλος, για τις φθορές στις αποσκευές, οι μικρές ζημιές (γρατζουνιές, χαλασμένα φερμουάρ, κ.λπ.) δεν καλύπτονται από την αεροπορική εταιρεία, ενώ φθορές όπως σπασμένα ροδάκια επιδιορθώνονται. Μόνο σε μεγαλύτερες φθορές γίνεται αντικατάσταση με βαλίτσα ίσης αξίας. Και εδώ η φωτογραφία της βαλίτσας πριν από την αναχώρηση θα σας βοηθήσει στην όποια διεκδίκηση. Φυσικά, μόλις εντοπίσετε τη φθορά, θα πρέπει κατά την άφιξη να κάνετε τη σχετική δήλωση.

Η «μάχη» της βαλίτσας-3

Με το ειδικό νάιλον wrap, θα αποφύγετε τυχόν φθορές κατά τη μεταφορά. (Φωτογραφία: © SHUTTERSTOCK)

Μια καλή λύση πάντως, για να τα αποφύγετε όλα αυτά, είναι να τυλίγετε τις αποσκευές σας με τα ειδικά νάιλον wraps που υπάρχουν πλέον στα περισσότερα αεροδρόμια.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή