ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Γιώργος Βασιλάκης, Πρόεδρος Σ.Ε.Α.Α.: “Το μέλλον ανήκει στην ηλεκτροκίνηση”

vassilakis-thumb-large
Η πρώτη αρνητική εικόνα ξεκίνησε από την αγορά της Κίνας όπου οι πωλήσεις στο δεύτερο 15νθήμερο του Δεκεμβρίου του 2019 μειώθηκαν κατά 95%. Να σημειωθεί ότι η Γιουχάν που επλήγει πρώτη από τον κορωνοϊό είναι -μεταξύ άλλων- η “καρδιά” της αυτοκινητοβιομηχανίας για την Κίνα.
 
ΤΟΥ ΑΡΗ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
 
Η συνέχεια της πανδημίας σε Ευρώπη και Αμερική, που είναι σε εξέλιξη μάς δίνει μια ακόμα πτωτική εικόνα, από πλευράς πωλήσεων, αφού τα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτου βρίσκονται σε καραντίνα και τα περιοριστικά μέτρα δεν έχουν λήξει. Στοιχεία από την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, μας δίνουν την εικόνα της αγορά της Ευρώπης που τον μήνα Μάρτιο του 2020 παρουσιάζει μείωση έναντι του Μαρτίου του 2019 κατά 55,1%.
 
 
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (Σ.Ε.Α.Α.), ο μήνας Μάρτιος του 2020 μάς γυρίζει στο 1987 αφού οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 60,7% σε σχέση με τον Μάρτιο του 2019 και ταξινομήθηκαν 3.774 καινούργια αυτοκίνητα. Η “Κ” μίλησε με τον Πρόεδρο του Σ.Ε.Α.Α., Γιώργο Βασιλάκη, για την κρίση στην αγορά του αυτοκινήτου και τι προβλέπει για τους επόμενους μήνες του 2020.
 
Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου όταν με το καλό βγούμε από την καραντίνα και τα περιοριστικά μέτρα;
 
Σε καμία περίπτωση δεν πιστεύω ότι θα μπορέσουμε να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος. Η ευχή μου θα ήταν να χάναμε μόνο την περίοδο μόνο εφαρμογής των μέτρων του κορωνοϊού και οι υπόλοιποι μήνες να κυλούσαν ομαλά. Δεν είναι όμως ρεαλιστικό αυτό. Η ζημιά στην οικονομία είναι πολύ μεγάλη για να το επιτρέψει να συμβεί.
 
Εκτός από την παραγωγή των συμβατικών αυτοκινήτων, πλήττεται και αυτή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων; Πιστεύεται ότι θα έχει και επιπτώσεις και στην επέκταση της ηλεκτροκίνησης;
 
Δεν το πιστεύω. Η ηλεκτροκίνηση ήρθε για να μείνει. Λίγοι είναι αυτοί που δεν εκτιμούν τη δραματική μείωση της ατμοσφαιρικής μείωσης στην περίοδο καραντίνας. Ως εκτούτου, πιο πολύ ευνοημένη τη βλέπω να είναι μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα από το Covid-19, παρά το αντίθετο. Η Ελλάδα είναι μια χώρα, όπου η εξασφάλιση φιλικής προς το περιβάλλον αυτοκίνησης έχει αγνοηθεί συστηματικά. Αποκορύφωμα τα χρόνια της πρόσφατης ελληνικής κρίσης, όπου όχι μόνο μειώθηκε (αναποφευκτα) η ροή νέων καθαρών αυτοκινήτων, αλλά παράλληλα δεκαπλασιάστηκε η εισαγωγή παλιών και ρυπογόνων Ι.Χ. και φορτηγών. Ι.Χ. μέσης ηλικίας τα 10,6 έτη, αυτοκίνητα που οι μεγάλες χώρες της Ευρώπης ωθούν εκτός κυκλοφορίας για την προστασία του περιβάλλοντος και την ασφάλεια των μεταφορών. Κοινώς, τα τελευταία δέκα χρόνια βάζουμε στην κατανάλωση μας αυτό που οι άλλοι θεωρούν… σκουπίδια. Το θλιβερό αποτέλεσμα είναι η μέση ηλικία των κυκλοφορούντων Ι.Χ. στη χώρα μας να φτάνει τα 16 έτη, αύξηση +60% σε σχέση με το 2009, με ορατά αποτελέσματα στην ατμόσφαιρα των πόλεων μας και στη συχνότητα βλαβών και ατυχημάτων. Με 13.900 ανά έτος πρόωρους θανάτους από καρδιοαναπνευστικά προβλήματα και πολλαπλάσιο ποσοστό ατυχημάτων σε σχέση με την Ε.Ε. Το κόστος της παραπάνω κατάστασης δεν είναι διαχειρίσιμο και προς μεγάλη της τιμή η νέα διακυβέρνηση της χώρας δείχνει να το αναγνωρίζει.
Ο περιορισμός στην κυκλοφορία των ρυπογόνων οχημάτων, αν και αναγκαίος και αναπόφευκτος, έχει βραχυπρόθεσμα κοινωνικό και πολιτικό κόστος και άρα προβλέπω να γίνει σταδιακά.
Η μεγιστοποίηση όμως στις πωλήσεις αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων (ηλεκτρικά) έχει μόνο οφέλη και μην ξεχνάμε ότι αποτελεί προσωπική δέσμευση του πρωθυπουργού από πολύ πριν αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας.
 
Θα μπορέσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες να ανταποκριθούν σε αυξημένη ζήτηση όταν βγούμε από την καραντίνα;
 
Δεν μπορώ να φανταστώ κανέναν που θα περιμένει αυξημένη ζήτηση σε οποιαδήποτε χώρα του πλανήτη ύστερα από μια τέτοια είδους οικονομική ζημιά. Αντίθετα πιστεύω ότι θα υπάρξει μεγάλη προσφορά, απ’ ότι ζήτηση και αυτό θα δημιουργήσει ευκαιρίες για τους καταναλωτές.
 
Οι πωλήσεις RAC θα ανακάμψουν;
 
Προσωπικά, τις πωλήσεις RAC τις θεωρώ χαμένες διότι με τα σημερινά δεδομένα η τουριστική μας σεζόν δείχνει να είναι κάτι πολύ παραπάνω από απλώς “πληγωμένη”. Υπήρξαν κάποιες πωλήσεις RAC στην αρχή του έτους, αλλά πρόκειται για μικρό αριθμό.