ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Το ταξίδι στην ηλεκτροκίνηση ξεκίνησε…

to-taxidi-stin-ilektrokinisi-xekinise-amp-8230-2388258

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), Γιώργος Βασιλάκης, σε αποκλειστική συνέντευξή του στο «Κ» εκφράζει την αισιοδοξία του ότι τα κίνητρα που δόθηκαν για την απόκτηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτε από τα αντίστοιχα στις πιο ανεπτυγμένες χώρες της Δυτικής Ευρώπης.

ΤΟΥ ΑΡΗ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

Πώς πιστεύετε ότι η Ελλάδα θα κερδίσει το χαμένο έδαφος στην ηλεκτροκίνηση; Η παροχή κινήτρων θα βοηθήσει;
 
Η χώρα μας έχει αποδείξει επανειλημμένα ότι μπορεί να εντυπωσιάσει με τα αποτελέσματά της, όταν υπάρχει συντονισμός προς μία κατεύθυνση. Δεν υπάρχει παράγοντας που να μη θέλει την επιτυχία της ηλεκτροκίνησης και δεν υπάρχει πολίτης, πολιτικός ή επιχειρηματίας που να μην ονειρεύεται τις πόλεις μας με λιγότερη ρύπανση και θόρυβο. Και όταν ένας από τους πιο ευαίσθητους σε αυτόν τον τομέα τυχαίνει να είναι ο ίδιος ο πρωθυπουργός, τότε καταλήγουμε στα πρόσφατα ανακοινωθέντα κίνητρα, τα οποία δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα αντίστοιχα στις πιο ανεπτυγμένες χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Να είστε βέβαιος ότι, όταν αντιληφθούν εταιρείες που έχουν στην κατοχή τους εταιρικούς στόλους την εξοικονόμηση στη χρήση, τα φορολογικά κίνητρα και την πληθώρα διαθέσιμων μοντέλων στην αγορά, είναι πολύ πιθανό η συζήτηση να στραφεί στο κατά πόσο αρκεί το «ταβάνι» στον αριθμό επιδοτούμενων αυτοκινήτων που έχει θέσει η κυβέρνηση, τα 1.500 για το 2020 και τα 3.500 για το 2021.
 
Πώς βλέπετε ότι θα κινηθεί η αγορά το δεύτερο εξάμηνο του 2020 μετά την πανδημία του κορωνοϊού;
Είναι σαφές ότι υπάρχει ένα ρίσκο ως προς το δεύτερο εξάμηνο του έτους, αν λάβουμε υπόψη τα κεφάλαια που θα λείψουν από την οικονομία λόγω του τουρισμού, συνδυαστικά με το γεγονός ότι το αυτοκίνητο είναι ένα αγαθό διαρκείας και σε καμία περίπτωση άμεσης ανάγκης. Είναι όμως επίσης γεγονός ότι η αγορά αυτοκινήτου στη χώρα μας παραμένει συμπιεσμένη, εδώ και δέκα χρόνια, και άρα ότι η βάση από την οποία υπολογίζουμε τα καλά/καλύτερα – κακά/χειρότερα είναι εξαιρετικά χαμηλή.
 
Σε μια ήπειρο όπου πωλούνται κατά μέσο όρο 30 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους τον χρόνο, στη χώρα μας είμαστε ακόμα στα 11/1.000 και φανταστείτε ότι στην καρδιά της κρίσης φτάσαμε τα 5,5/1.000. Προφανώς κύρια αιτία υπήρξε η δραστική πτώση στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, αλλά επίσης σημαντικό ρόλο έπαιξε και η ψυχολογία. Αυτή, από ό,τι παρατηρούμε τον τελευταίο χρόνο, είναι συνεχόμενα σε ανοδική τροχιά, κάτι που σε καμία περίπτωση δεν φαίνεται να έχει επηρεαστεί από την πανδημία. Μοναδική σοβαρή απειλή θα ήταν ένα δεύτερο lockdown, αλλά, με την καλή διαχείριση από την πολιτεία, παραμένουμε συντηρητικά αισιόδοξοι για την πορεία της αγοράς στο δεύτερο εξάμηνο.
 
Τι θα πρέπει να κάνει η κυβέρνηση για τον γερασμένο στόλο αυτοκινήτων που κυκλοφορεί και έχει ξεπεράσει και τα 15 χρόνια, και τι για τις εισαγωγές παλαιών ρυπογόνων οχημάτων;
Επειδή ένας γερασμένος στόλος μέσης ηλικίας 16 ετών δεν μπορεί να ανανεωθεί «σε μία μέρα» στα προ κρίσης επίπεδα (μέση ηλικία 10 χρόνια), το πρώτο που πρέπει να κάνει κανείς είναι να επαναφέρει και να επιβάλει τους αυστηρούς τεχνικούς ελέγχους. Ενώ είναι συχνό το φαινόμενο να βλέπουμε αυτοκίνητα στα συνεργεία μας που είναι σε καλή κατάσταση, μετά από πρόσφατη επίσκεψη σε ΚΤΕΟ, έχουμε επίσης συχνά να κάνουμε και με αυτοκίνητα που δεν έπρεπε ποτέ να είχαν περάσει ΚΤΕΟ στην κατάστασή τους. Πρέπει άρα στον εξαιρετικά σημαντικό κλάδο των ΚΤΕΟ να καταπολεμήσει η πολιτεία τα φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού που αντιμετωπίζουν οι πολλοί σοβαροί επιχειρηματίες του κλάδου, τα οποία έχουν τεράστιο αντίκτυπο στην ασφάλεια και στο περιβάλλον από τις οδικές μεταφορές. Όσο για τις ανεξέλεγκτες εισαγωγές παλαιών ρυπογόνων αυτοκινήτων, η αιτία του προβλήματος είναι το ότι στο εξωτερικό υπάρχει η λογική του «ο ρυπαίνων πληρώνει». Τα τέλη κυκλοφορίας που αυξάνονται με την παλαιότητα κάνουν τα παλιά και ρυπογόνα ΙΧ ασύμφορα και τα οδηγούν εκτός συνόρων στην Ελλάδα και σε χώρες του ανατολικού μπλοκ, όπου το περιβάλλον έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Δεν είναι εύκολο να ισχύσει κάτι τέτοιο όσο τα ελληνικά νοικοκυριά συνεχίζουν να δοκιμάζονται από τα «απόνερα» της κρίσης. Από την άλλη, όμως, σύντομα το κόστος των προστίμων στην ΕΕ για παραβάσεις στα όρια των ρύπων αλλά και το κόστος της επιβάρυνσης της υγείας από τις καρδιοαναπνευστικές ασθένειες θα φέρει την κυβέρνηση σε δύσκολη θέση. Έναντι αυτής, η μόνη λύση, αφού δεν μπορούμε να τα μειώσουμε, είναι να τα σταματήσουμε από το να αυξάνονται. Να μπει περιορισμός στην παλαιότητα των εισαγόμενων μετα χειρισμένων τα οποία σήμερα είναι μέσης ηλικίας 10,6 ετών.
 
Ένα τέτοιο μέτρο θα επαναφέρει το ενδιαφέρον των εμπόρων στα εγχώρια μεταχειρισμένα ΙΧ προς όφελος των πολιτών, που θέλουν να τα πουλήσουν και δεν μπορούν και παράλληλα θα βελτιώσει την ποιότητα των πωλούμενων μεταχειρισμένων στη χώρα από τη στιγμή που τα εγχώρια έχουν λιγότερα πραγματικά χιλιόμετρα, ελεγχόμενο ιστορικό και πωλούνται στις ίδιες ή χαμηλότερες τιμές.
 
Δημοσιεύτηκε στο Αφιέρωμα Αυτοκινήτου στο ΚΑΠΑ της Καθημερινής