Το κτίριο με τους πράσινους καταρράκτες

Το κτίριο με τους πράσινους καταρράκτες

2' 54" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δέκα γωνίες μεγάλης προβολής έχει η πλατεία Συντάγματος. Και μία από αυτές, σε περίοπτη θέση, είναι αυτή που σχηματίζει το κτίριο στη συμβολή της Σταδίου με την Καραγεώργη Σερβίας. Είναι έργο του αρχιτέκτονα Ιωάννη Βικέλα, χτισμένο στις αρχές της δεκαετίας του 1960, την εποχή που η περιοχή του Συντάγματος γέμιζε νέα κτίρια. Για τους παλιούς Αθηναίους εκείνης της εποχής ήταν συχνά τραυματικό να παρατηρούν την κατεδάφιση κτιρίων συνδεδεμένων με την ιστορία της πρωτεύουσας. Ενα από αυτά ήταν και το νεοκλασικό κτίριο που προϋπήρχε και που έμεινε στην Ιστορία ως η έδρα του ιστορικού βιβλιοπωλείου «Ελευθερουδάκης». Οταν όμως το 1962 το παλιό κτίριο γκρεμίστηκε, η νέα αρχιτεκτονική πρόταση έφερε μια πραγματικά μοντέρνα αύρα. Θυμάμαι αυτό το κτίριο ως έναν κρεμαστό κήπο, με τις ζαρντινιέρες του, σε ύψος έξι ορόφων και στις δύο όψεις, να απελευθερώνουν πράσινους καταρράκτες. Αυτή η πρωτοτυπία για την Αθήνα δεν ήταν παρά μια κεντρική ιδέα στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό του κτιρίου, που ακολουθούσε μια από τις ωραίες επιταγές του μοντερνισμού όπως αναδύθηκε ώριμος στις ΗΠΑ στα μέσα του 20ού αιώνα.

Ο Ιωάννης Βικέλας, που παρατηρεί την πόλη αλλά και τις διεθνείς τάσεις με προσοχή, έχει αποφύγει να σχολιάσει δημοσίως την παρακμή της όψης του κτιρίου που είχε υπογράψει πριν από 53 χρόνια. Ωστόσο, σε ιδιωτικές συζητήσεις είναι παραπάνω από φανερό πόσο πονάει καθένα από τα κτίρια που έχει μελετήσει. Παρατηρώντας το συγκεκριμένο κτίριο της Σταδίου και Καραγεώργη Σερβίας, ξερό πλέον, επί της ουσίας ακρωτηριασμένο και σε μεγάλη απόκλιση από την ιδέα του πρωτότυπου σχεδιασμού, συνειδητοποιεί κανείς την ευκολία με την οποία απαξιώνεται η αρχιτεκτονική στην Αθήνα. Και μάλιστα στο πιο κεντρικό σημείο της πρωτεύουσας.

Η επαναφορά του κτιρίου στη μορφή που είχε ώς πριν από λίγα χρόνια όχι μόνο θα αποκαθιστούσε την αρχιτεκτονική μελέτη του Ι. Βικέλα, αλλά θα αναβάθμιζε την πλατεία Συντάγματος και θα μπορούσε να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση. Ενδεικτικά αναφέρω το κτίριο στη γωνία Οθωνος και Φιλελλήνων, διαγωνίως απέναντι από τη Σταδίου και Καραγεώργη Σερβίας. Αυτό το παλιό, πολυώροφο κτίριο, γεμάτο μικρά μπαλκόνια και παράθυρα, θα μπορούσε να γεμίσει με κόκκινα άνθη κατά το κεντροευρωπαϊκό στυλ και να λειτουργεί σε αισθητικό διάλογο με τους πράσινους καταρράκτες της Σταδίου και Καραγεώργη Σερβίας.

Απλές είναι οι λύσεις για μια μεταβολή στην γκρίζα εικόνα της πλατείας Συντάγματος. Επίσης, καθώς τα άλλοτε απαστράπτοντα κτίρια του μοντερνισμού αρχίζουν και γερνούν, πρέπει να υπάρχει μέριμνα για τη συντήρησή τους και την ανάδειξη του ύφους της εποχής. Πόσο μάλλον όταν έχουν την υπογραφή ενός δραστήριου και ευφάνταστου αρχιτέκτονα που ανέκαθεν αγαπούσε την καινοτομία.

Ο Ιωάννης Βικέλας, ο αρχιτέκτων του Πύργου των Αθηνών, είναι από τους λίγους αρχιτέκτονες που έχουν χτίσει με τέτοια πυκνότητα στο κέντρο. Θα μπορούσε να συγκριθεί με τον Εμμανουήλ Βουρέκα και στο ακόμη πιο μακρινό παρελθόν με τον Κώστα Κιτσίκη. Μόνο στην περιοχή του Συντάγματος, στη Σταδίου και στις αρχές της Βασιλίσσης Σοφίας, ο Ιωάννης Βικέλας έχει υπογράψει έξι μεγάλα κεντρικά κτίρια. Το μέγαρο γραφείων στην οδό Οθωνος, όπου παλιά στεγάζονταν η Ολυμπιακή και η Sabena (1962), το κτίριο στη Σταδίου και Καραγεώργη Σερβίας, τη νέα πτέρυγα του υπουργείου Εξωτερικών Βασ. Σοφίας και Ακαδημίας (1971, σε συνεργασία με Π. Μιχαλέα), τα γραφεία της ασφαλιστικής εταιρείας «Φοίνιξ» Σταδίου και Ομήρου (1973), το πρώην ξενοδοχείο «Αστήρ Παλάς» (σε συνεργασία με Κ. Δεκαβάλλα, Εμ. Βουρέκα, Σ. Μολφέση και Σ. Δήμου) πάνω στο Σύνταγμα και δίπλα στη Βουλή (1979) και το μεταμοντέρνο μέγαρο γραφείων στη Βασ. Σοφίας ανάμεσα στη Μέρλιν και στη Σέκερη (1982).

Μέσα σε αυτήν την αρχιτεκτονική παλέτα, η γωνία Σταδίου και Καραγεώργη Σερβίας ζητεί να αποκτήσει και πάλι τους πράσινους καταρράκτες της.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή