ΥΓΕΙΑ

Αγχολυτικό το μικροβίωμα του εντέρου

Αγχολυτικό το μικροβίωμα του εντέρου

Ειδικοί επιστήμονες υποστηρίζουν ότι το μικροβίωμα, το σύνολο δηλαδή των βακτηρίων που αποικίζουν το ανθρώπινο έντερο, είναι ένας «δεύτερος εγκέφαλος» του ανθρώπινου οργανισμού και μπορεί να επηρεάσει την ανθρώπινη υγεία κατά τρόπους που ούτε θα μπορούσαμε να φανταστούμε. Tο μικροβίωμα φαίνεται να επηρεάζει ευρύ φάσμα καταστάσεων και παθήσεων, από την παχυσαρκία μέχρι και το άγχος. Αποτελεί, άλλωστε, έναν από τους ενδιαφέροντες τομείς επιστημονικής έρευνας. Αυτό ακριβώς υποδεικνύει μία νέα μελέτη που δημοσιοποιήθηκε χθες.

Η ρύθμιση των βακτηρίων του εντέρου με αλλαγή διατροφής ή προβιοτικά μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του άγχους. Οι άνθρωποι που υποφέρουν από άγχος, μπορούν να βοηθηθούν όχι λαμβάνοντας αγχολυτικά, αλλά ρυθμίζοντας τους μικροοργανισμούς του εντέρου τους με προβιοτικές ή μη προβιοτικές παρεμβάσεις, όπως η αλλαγή της διατροφής, αποκαλύπτει μια νέα ανασκόπηση μελετών. Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό γενικής ψυχιατρικής «General Psychiatry», εξετάζει κατά πόσον η ρύθμιση της μικροχλωρίδας (μικροβιώματος) του εντέρου μπορεί να βελτιώσει τα συμπτώματα άγχους.

Ερευνητές από το Κέντρο Ψυχικής Υγείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Τζιάο Τονγκ της Σαγκάης έκαναν επαναξιολόγηση (μετα-ανάλυση) σε 21 μελέτες, οι οποίες αφορούσαν συνολικά 1.503 ανθρώπους. Οι 14 από τις μελέτες είχαν χρησιμοποιήσει παρεμβάσεις με προβιοτικά, δηλαδή συμπληρώματα διατροφής που περιείχαν βακτήρια και ζυμομύκητες, παρόμοια με αυτά του εντέρου, ενώ οι υπόλοιπες επτά μη προβιοτικές παρεμβάσεις, όπως είναι η αλλαγή της καθημερινής διατροφής.

Συνολικά, φάνηκε ότι από τις 21 μελέτες οι 11 είχαν θετική επίδραση στα συμπτώματα του άγχους, το οποίο σημαίνει ότι πάνω από τις μισές έρευνες (52%) επιβεβαίωσαν την αγχολυτική αποτελεσματικότητα αυτής της μεθόδου.

Είναι, ωστόσο, αξιοσημείωτο ότι μόνο το 36% των προβιοτικών παρεμβάσεων είχε θετικά αποτελέσματα στο άγχος, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τις μη προβιοτικές παρεμβάσεις ήταν 86% (έξι στις επτά).

Στις περιπτώσεις που χρησιμοποιήθηκαν οι συνήθεις θεραπείες για το άγχος συνδυαστικά με τις παρεμβάσεις για τη ρύθμιση της μικροχλωρίδας του εντέρου, τα θετικά αποτελέσματα ήταν εμφανή μόνο στις περιπτώσεις των μη προβιοτικών παρεμβάσεων. Οι ερευνητές υποστήριξαν πως ενδέχεται οι μη προβιοτικές παρεμβάσεις, όπως η αλλαγή της διατροφής, να είναι σημαντικά πιο αποτελεσματικές, επειδή έχουν μεγαλύτερη επίπτωση στην ανάπτυξη των βακτηρίων στο έντερο, από ό,τι η εισαγωγή συγκεκριμένων βακτηρίων μέσω των προβιοτικών συμπληρωμάτων. Σχεδόν καμία από τις έρευνες δεν ανέφερε σοβαρές παρενέργειες λόγω των παρεμβάσεων και μόνο τέσσερις έκαναν λόγο για ξηροστομία και διάρροιες.

Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί οργανισμοί που υπάρχουν σε ορισμένες τροφές και θεωρούνται «καλά» βακτήρια, γιατί αποτρέπουν τα επικίνδυνα βακτήρια από το να εγκατασταθούν στο έντερο.