ΥΓΕΙΑ

Η διακεκομμένη νηστεία εγκυμονεί κινδύνους

i-diakekommeni-nisteia-egkymonei-kindynoys-561114739

Τους κινδύνους της «διακεκομμένης νηστείας» αναδεικνύει νέα επιστημονική μελέτη, που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Journal of Internal Medicine JAMA. Σύμφωνα με αυτήν, η διατροφή με χρονικό περιορισμό και η νηστεία για τουλάχιστον 12 ώρες την ημέρα, που έχει γίνει δημοφιλής χάρη σε βιβλία συμβουλών για την απώλεια βάρους, όχι μόνο δεν οδηγεί στο επιθυμητό αποτέλεσμα, αλλά επιβαρύνει την υγεία, προκαλώντας μείωση της μυϊκής μάζας.

Πολλοί υποστηρικτές της διακεκομμένης δίαιτας, μεταξύ τους και διασημότητες του Χόλιγουντ, αποφεύγουν εξ ολοκλήρου το πρωινό γεύμα, καταναλώνοντας όλα τα γεύματά τους μεταξύ δώδεκα το μεσημέρι και οκτώ το βράδυ, επιβάλλοντας στο σώμα τους καθημερινή νηστεία 16 ωρών. 

Η ιατρική έρευνα που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση JAMA έδειξε, όμως, ότι η μέθοδος αυτή δεν προσφέρει σχεδόν κανένα όφελος σε όσους την ακολούθησαν. Παλαιότερες μελέτες της διακοπτόμενης δίαιτας είχαν στηριχθεί κυρίως σε πειράματα πάνω σε εργαστηριακά ζώα ή ήταν βασισμένες σε πολύ περιορισμένο δείγμα εθελοντών. Πολλοί διαιτολόγοι προωθούν τη δίαιτα αυτή, εκτιμώντας ότι όσοι την ακολουθούν καταναλώνουν εντέλει λιγότερες θερμίδες, εφόσον τηρούν αυστηρά το χρονικό παράθυρο.

Η νέα έρευνα διαπίστωσε ότι υπέρβαροι ενήλικες που νηστεύουν 16 ώρες την ημέρα έχασαν μεταξύ 1,5 κιλού και 750 γραμμαρίων σε τρεις μήνες, ενώ η απώλεια βάρους αυτή οφειλόταν για τους περισσότερους σε συρρίκνωση μυϊκής μάζας και όχι σε περιορισμό του λίπους. Παρότι κάποια απώλεια μυϊκής μάζας είναι φυσιολογική σε κάθε δίαιτα, η ομάδα ελέγχου της έρευνας εμφάνισε μεγαλύτερη τέτοια απώλεια από ό,τι ανέμεναν οι επιστήμονες. Αυτό είναι ανησυχητικό, καθώς οι μύες είναι αυτοί που προστατεύουν τους ηλικιωμένους από πτώσεις, ενώ η διατήρησή τους σχετίζεται με χαμηλότερα ποσοστά θνησιμότητας. Το μυϊκό σύστημα είναι αυτό που αυξάνει τον μεταβολικό ρυθμό, προλαμβάνοντας την ανάκτηση του βάρους που έχουμε χάσει από μία δίαιτα.

Το πόρισμα της έρευνας προκάλεσε την έκπληξη του επικεφαλής της, καρδιολόγου Ιθαν Βάις του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Σαν Φρανσίσκο. Ο ίδιος ο δρ Βάις υιοθέτησε το 2014 τη διακεκομμένη δίαιτα, καταναλώνοντας όλα του τα γεύματα μεταξύ δώδεκα το μεσημέρι και οκτώ το βράδυ. Οταν ανέλυσε, όμως, τα δεδομένα της μελέτης, εγκατέλειψε τη δίαιτα αυτή και άρχισε πάλι να τρώει πρωινό. Παλαιότερες έρευνες έχουν δείξει ότι υπέρβαροι ενήλικες χάνουν περισσότερο βάρος και εμφανίζουν καλύτερους καρδιαγγειακούς δείκτες όταν καταναλώνουν πλούσιο πρόγευμα, συγκρατημένο μεσημεριανό γεύμα και ελαφρύ δείπνο.

Πολιτισμοί σε κάθε μέρος του κόσμου έχουν υιοθετήσει τη νηστεία στις θρησκευτικές τους τελετουργίες. Στη σύγχρονη Δύση, όμως, η νηστεία για διαιτητικούς σκοπούς έγινε δημοφιλής μετά τη δημοσίευση μελετών, που έδειχναν ότι προάγει τη μακροβιότητα και βελτιώνει τα επίπεδα χοληστερόλης. Οσοι ακολουθούν τη διακεκομμένη δίαιτα καταναλώνουν κάθε ημέρα 300 με 500 θερμίδες λιγότερες.

Η έρευνα του δρος Βάις έδειξε, όμως, ότι η ομάδα ελέγχου έχασε κατά μέσον όρο μόλις ένα κιλό σε τρεις μήνες, ενώ η ομάδα αυτή εμφάνισε ελάχιστη ή καθόλου βελτίωση στους μεταβολικούς της δείκτες, με ποσοστό 65% της απώλειας βάρους να οφείλεται σε συρρίκνωση μυϊκής μάζας. Ο δρ Βάις εκτιμά ότι αυτό αποτυπώνει τη σημαντική μείωση πρωτεϊνών, εξαιτίας της αποφυγής πρωινού.