ΥΓΕΙΑ

«Mindfulness»: Δυο λόγια για την ενσυνειδητότητα

Ασχολείσαι με κάτι τώρα, αλλά το μυαλό σου είναι αλλού. Tαξιδεύει στο παρελθόν ή κοιτάζει στο μέλλον, μέσα από εκατοντάδες σκέψεις, ανησυχίες, ματαιώσεις και ερωτηματικά

«Mindfulness»: Δυο λόγια για την ενσυνειδητότητα

Γράφει: η Πόπη Μάλεση – B.A, M.A Psychology – nevronas.gr

Ασχολείσαι με κάτι τώρα, αλλά το μυαλό σου είναι αλλού. Tαξιδεύει στο παρελθόν ή κοιτάζει στο μέλλον, μέσα από εκατοντάδες σκέψεις, ανησυχίες, ματαιώσεις και ερωτηματικά.

Αν αυτό συμβαίνει συχνά, τότε η δεξιότητα της Ενσυνειδητότητας (Mindfulness, αγγλικός όρος) είναι αδύναμη, δεν είναι ανεπτυγμένη. Αυτό δυσκολεύει το να αναγνωρίζουμε τι μας συμβαίνει, την παρούσα στιγμή. Γιατί η ενσυνειδητότητα δεν είναι τίποτα άλλο από την ικανότητά μας να επικεντρωνόμαστε με επίγνωση σε αυτό που κάνουμε,σκεφτόμαστε ή αισθανόμαστε κάθε στιγμή, χωρίς να το κρίνουμε σαν σωστό ή λάθος και χωρίς να το ανακατεύουμε με το παρελθόν ή και το μέλλον.

Βιώνουμε την παρούσα στιγμή συνειδητά, χωρίς συναισθηματική ένταση και αυτοματισμό.

Στην Ανατολή, η ενσυνειδητότητα αναπτύχθηκε από τους βουδιστές και Ταοϊστές και είναι βασικό στοιχείο της γιόγκα και του διαλογισμού. Εδώ και αρκετά χρόνια έχει ενσωματωθεί στην ζωή των Δυτικών, κυρίως με την γιόγκα αλλά και μέσω αρκετών ψυχοθεραπευτικών προσεγγίσεων όπως για παράδειγμα, τα προγράμματα MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction – άσκηση στην ενσυνειδητότητα για μείωση του στρες). Επίσης, έχει εμπνεύσει προγράμματα που γίνονται σε σχολεία, νοσοκομεία, φυλακές κλπ.

Χιλιάδες έρευνες πλέον, τεκμηριώνουν τα οφέλη της για τον άνθρωπο σε σωματικές (βελτίωση του ανοσοποιητικού συστήματος), γνωστικές και συναισθηματικές λειτουργίες. Και η αλήθεια είναι – αν δει κάποιος προσεκτικά το θέμα – ότι δεν είναι απαραίτητο να μάθεις διαλογισμό, για να μπορέσεις να ενεργοποιήσεις την ενσυνειδητότητα. Είναι σχετικά απλή σαν διαδικασία, και όταν γίνεται συστηματικά είναι αποτελεσματική.

Αν κάποιος σας έδινε σχετικές οδηγίες, θα έλεγε: «συνεχίστε να κάνετε αυτά που κάνετε κάθε μέρα, αλλά αρχίστε να δίνετε προσοχή και επικεντρωθείτε σε αυτό που κάνετε κάθε στιγμή. Για παράδειγμα, όταν ξυπνάτε το πρωί, για λίγα λεπτά πριν σηκωθείτε, παρατηρείστε την αναπνοή σας, το πώς νιώθει το σώμα σας, τι θερμοκρασία έχει το δωμάτιο αλλά και το σώμα σας, τους ήχους που έχει το δωμάτιο… το ίδιο μπορείτε να κάνετε και όταν τρώτε, ντύνεστε, οδηγείτε, κάνετε κάποιο χόμπι σας, εργάζεστε κλπ.

Όταν νιώσετε ότι το μυαλό σας σκέφτεται άλλα πράγματα απ’ αυτό που κάνετε εκείνη την στιγμή, δεν πειράζει.

Αφήστε τα να περάσουν από μπροστά σας χωρίς κριτική ή ενόχληση. Αποδεχτείτε τα και επαναφέρετε την προσοχή σας στο εδώ και τώρα.

Η όλη διαδικασία, αρχικά, μπορεί να σας φανεί δύσκολη. Βλέπετε, έχουμε ήδη μάθει να ζούμε μια αυτοματοποιημένη καθημερινότητα, με πολλά ερεθίσματα και μεγάλες ταχύτητες. Αν όμως χαλαρώσετε και επιμείνετε, θα δείτε ότι είναι κάτι που όλοι μπορούμε να κάνουμε… έχουμε την δυνατότητα να κατευθύνουμε εμείς την σκέψη μας, και κατ’επέκταση την ζωή μας.

Πείστε τον εαυτό σας να δει, να αγγίξει, να νιώσει… τη στιγμή. Ας την αγκαλιάσει και ας την αποδεχτεί όπως είναι. Μόνον έτσι θα την καταλάβει καλύτερα!

Διαβάστε περισσότερα στο nevronas.gr