Ακινητοποιημένα για μήνες τέσσερα στα 10 ασθενοφόρα – 67 περιοχές έχουν μόνο ένα

Ακινητοποιημένα για μήνες τέσσερα στα 10 ασθενοφόρα – 67 περιοχές έχουν μόνο ένα

Τι λένε για το πολυετές πρόβλημα στην «Κ» ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ και ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Αττικής

4' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τρεις χαμένες ζωές μέσα σε τρεις ημέρες με τα ασθενοφόρα «απόντα». Του περιστατικού του θανάτου της 19χρονης εγκύου και του μωρού της στη Νέα Μάκρη χθες Τρίτη (06/06), είχε προηγηθεί άλλο ένα με μία 63χρονη γυναίκα στην Κω, την περασμένη Κυριακή (04/06).

Στην περίπτωση της 19χρονης, οι συγγενείς της καταγγέλουν πως κάλεσαν πολλές φορές το ΕΚΑΒ, το οποίο έφτασε με καθυστέρηση άνω των πέντε ωρών και αφού είχε χάσει τις αισθήσεις της. Στην περίπτωση της Κω, η γυναίκα πέθανε σε καρότσα αγροτικού καθώς δεν υπήρχε διαθέσιμο ασθενοφόρο για να τη μεταφέρει στο νοσοκομείο. 

Για τον θάνατο της 19χρονης έχει παραγγελθεί ΕΔΕ αλλά και παρέμβαση της Εισαγγελίας Πρωτοδικών.

«Καθημερινά, δεχόμαστε την ίδια ώρα πάρα πολλές κλήσεις για ένα ασθενοφόρο. Τώρα που μιλάμε μπορεί να είναι και 50 περιστατικά που έχουν δοθεί στο Κέντρο για ένα όχημα. Γίνεται λοιπόν μια διαχείριση για να δούμε ποια είναι υπέρ επείγοντα, ποια επείγοντα και ποια πιο “απλά”, από την άποψη ότι δεν κινδυνεύει η ζωή του πολίτη», ξεκινάει να περιγράφει στην «Κ» το πολυετές πρόβλημα ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ Αττικής, Γιώργος Μαθιόπουλος.

Συγκεκριμένα για το περιστατικό της Νέας Μάκρης ο ίδιος λέει πως η κλήση στο ΕΚΑΒ έγινε στις 11.00 με τους συγγενείς της 19χρονης να αναφέρουν ότι η οκτώ μηνών έγκυος εμφάνισε αδυναμία και καταβολή δυνάμεων. Το δεύτερο τηλέφωνημα έγινε μια ώρα αργότερα και τότε θεωρήθηκε επείγον. Το όχημα έφτασε τελικά στη 13.30. «Αν όντως αναφέρθηκε καταβολή δυνάμεων, δεν θα δοθεί η ίδια βαρύτητα που δίνεται σε ένα τροχαίο ή καρδιολογικό περιστατικό. Αυτό διερευνάται βέβαια. Η ουσία είναι ότι μια νέα γυναίκα και ένα νεογνό έχασαν τη ζωή τους» υπογραμμίζει ο κ. Μαθιόπουλος.

Τονίζει ακόμα πως μπορεί η Αττική να μην διαθέτει ένα μόνο ασθενοφόρο, όπως συβαίνει σε πολλές περιοχές της χώρας, αντικατοπτρίζει όμως με τον πιο εμφαντικό τρόπο το συνολικό πρόβλημα του ΕΚΑΒ σε όλη τη χώρα, λόγω του μεγάλου πληθυσμού κατοίκων. Ο ίδιος δίνει την εικόνα που επικρατεί στο λεκανοπέδιο.

«Στην Αττική αυτή τη στιγμή είναι λειτουργικά γύρω στα 40 με 45 ασθενοφόρα. Κάποια, εξυπηρετούν τα έκτακτα περιστατικά, κάποια τα χρόνια και κάποια άλλα βρίσκονται στις Κινητές Μονάδες. Γύρω στα 35 όμως, είναι σε μόνιμη βάση ακινητοποιημένα λόγω βλάβης. Στην ουσία χρειαζόμαστε τουλάχιστον 80 με 90, τα διπλάσια δηλαδή, για να μπορούμε να λειτουργήσουμε ανθρώπινα. Βάσει δε των διεθνών προδιαγραφών θέλουμε 120».

Ο κ. Μαθιόπουλος σημειώνει μάλιστα πως τα ακινητοποιημένα οχήματα λόγω βλαβών έχουν αποδειχθεί μεγάλη πληγή για τον οργανισμό. «Βρίσκονται στις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων προς επισκευή και η επιδιόρθωση τους παίρνει συχνά ολόκληρους μήνες. Και να βγουν όμως γρήγορα σπό τα συνεργεία, δεν έχουμε διασώστες για να τα στελεχώσουμε. Μόνο τα 5-10 θα μπορούσαμε να καλύψουμε».

196 μόνιμες προσλήψεις μέσα σε 10 χρόνια 

Ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ Νίκος Παπαευσταθίου τονίζει πως το πρόβλημα είναι πολύ συγκεκριμένο και πανελλαδικό και δεν είναι άλλο από τη μεγάλη έλλειψη προσωπικού. Η τελευταία προκήρυξη για μόνιμο προσωπικό διασωστών έγινε το 2014 με τις 196 μόλις μόνιμες προσλήψεις να γίνονται το 2016, όπως σημειώνει και ο κ. Μαθιόπουλος. Την ίδια στιγμή, από το 2016 έως και σήμερα έχουν αποχωρήσει από τον οργανισμό λόγω συνταξιοδότησης, τουλάχιστον 500 εργαζόμενοι.

«Πανελλαδικά έχουμε περίπου 5.000 διασώστες μαζί με τους επικουρικούς, οι οποίοι προσλήφθηκαν την περίοδο της πανδημίας και φτάνουν τους 700.  Μάλιστα οι θέσεις των επικουρικών που είχαν προκηρυχθεί ήταν 1200, όμως 700 άτομα έκαναν τελικά αίτηση. Όπως είναι αναμενόμενο, οι προσλήψεις ορισμένου χρόνου αποθαρρύνουν τους διασώστες. Αυτή τη στιγμή πρέπει να γίνουν τουλάχιστον 600 με 700 προσλήψεις διασωστών σε πανελλαδικό επίπεδο».

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΚΑΒ, οι 700 που προσελήφθησαν τις δύσκολες μέρες του κορωνοϊού, αυτή τη στιγμή εργάζονται με το καθεστώς της παράτασης και με τη σύμβαση τους να λήγει στις 31/12/2023. Όπως σημειώνει ο κ. Παπαευσταθίου, «μετά από αυτή την ημερομηνία δεν γνωρίζουμε τι μέλλει γενέσθαι».

Ο κ. Παπαευσταθίου σημειώνει ακόμα πως το φαινόμενο του «ενός μόνο ασθενοφόρου», όπως εμφανίζεται σε πολλά νησιά, -π.χ σε όλες τις Κυκλάδες και όλα τα Δωδεκάνησα, πλην Ρόδου- αφορά και πολλές περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας. «Οι περιοχές στις οποίες βγαίνει μόνο ένα ασθενοφόρο όλο το 24ωρο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, είναι συνολικά 67. Αναφέρω ακόμα τη Θήβα, την Καστοριά, την Πύλο, τη Φλώρινα» λέει ο ίδιος τονίζοντας πως ειδικά στα νησιά, αυτή η κατάσταση είναι ίδια και απαράλλαχτη εδώ και περισσότερα από 10 χρόνια. Παραδέχεται επίσης πως οι καθυστερήσεις των συνεργείων που επιδιορθώνουν τα ασθενοφόρα, αρχικά λόγω πανδημίας και στη συνέχεια λόγω και του πολέμου στην Ουκρανία, παίζουν επίσης έναν ρόλο στη διόγκωση του προβλήματος, δεδομένου ότι τα ασθενοφόρα, λόγω χρήσης, εμφανίζουν συχνές και δύσκολες βλάβες. 

Παρόλα αυτά, ο κ. Παπαευσταθίου σημειώνει πως στις επόμενες προσλήψεις που θα γίνουν στο ΕΣΥ και τις οποίες έχει εξαγγείλει η Νέα Δημοκρατία, θα υπάρχουν προκηρύξεις και για διασώστες ΕΚΑΒ, κάτι που αναμένεται να εξομαλύνει την κακή κατάσταση.

Μέχρι τότε: «Η παρτίδα στις δύσκολες περιοχές θα συνεχίσει να σώζεται με τις μετακινήσεις προσωπικού από την ηπειρωτική χώρα. Αν και εφόσον βέβαια βρούμε καταλύματα για τους εργαζόμενους. Σε Μύκονο και Σαντορίνη, όπως ξέρετε, δεν υπάρχουν».

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή