Το 1972 η Audemars Piguet προβίβασε ένα βιομηχανικό υλικό, τον χάλυβα, σε μέταλλο πολυτελείας. Η ιδιοφυής σύλληψη του Royal Oak έφερε επανάσταση στους κόλπους της υψηλής ωρολογοποιίας, καταρρίπτοντας τους κανόνες και εγκαινιάζοντας μία νέα εποχή. Οκτάγωνη κάσα με οκτώ εξάγωνες βίδες. Ανάγλυφο guilloché καντράν σε μοτίβο «Tapisserie». Μεταλλικό μπρασελέ, αόρατα ενοποιημένο με την κάσα. Με διάμετρο 39 χιλιοστά, επιβλητική παρουσία και σπορτίφ ιδιοσυγκρασία, το Royal Oak της Audemars Piguet αναδείχθηκε σε είδωλο, αλλάζοντας τα δεδομένα ως προς το ύφος και τα μεγέθη των ρολογιών. Ήταν ένα ατσάλινο ρολόι που το πλήρωνες σαν να ήταν χρυσό, ήταν σπορ αλλά χειροποίητο. Ήταν ένα ρολόι γεμάτο αντιθέσεις που σου γεννούσε πρωτόγνωρα συναισθήματα. Για την εποχή του αποτέλεσε μία αυθεντική καινοτομία και έθεσε νέα στάνταρντ στη σύγχρονη ωρολογοποιία. Η αρχική ιδέα ξεκίνησε ουσιαστικά το 1970 από τρεις διανομείς της Audemars Piguet, οι οποίοι έχοντας αντιληφθεί ότι κάτι έχει αλλάξει στην αγορά και στη νοοτροπία των πελατών τους, προκάλεσαν τον οίκο να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις που γεννιούνταν. Το όλο εγχείρημα δεν ήταν καθόλου εύκολο. Γι’ αυτό οι άνθρωποι της Audemars Piguet απευθύνθηκαν στον καλύτερο του είδους, τον Gerald Genta, έναν έμπειρο σχεδιαστή κοσμημάτων και ρολογιών. Αλλά ας πάρουμε την ιστορία από την αρχή μέσα από τις διηγήσεις του ίδιου του δημιουργού, του θρυλικού Gerald Genta.
Βρισκόμαστε στο έτος 1970. «Ένα απόγευμα, στις 4 η ώρα, ο κ. Georges Golay, ο διευθύνων σύμβουλος της Audemars Piguet, μου τηλεφωνεί και μου λέει: “Κύριε Genta, χρειάζομαι ένα ατσάλινο σπορ ρολόι που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ, θέλω κάτι εντελώς νέο και αδιάβροχο”. Εγώ κατάλαβα ότι ζητούσε μία καινοτόμο τεχνολογία στεγανοποίησης. “Θέλω το σχέδιο μέχρι αύριο το πρωί”. Το σχεδίασα μέσα σε μία νύχτα και είχα την ιδέα να αναπαράξω το σύστημα ενός καταδυτικού σκάφανδρου στην κάσα του ρολογιού. Με τις οκτώ βίδες και με το συνδετικό στοιχείο ορατά στο εξωτερικό της κάσας. Πήρα λοιπόν αμέσως το πράσινο φως για να αρχίσω να δουλεύω το πρότυπο μοντέλο. Ολοκλήρωσα ο ίδιος το πρότυπο μέσα σε έναν χρόνο. Το 1970 σχεδίασα το ρολόι. Και χρειάστηκε άλλος ένας χρόνος προτού βγει στη βιομηχανική παραγωγή, έως ότου κυκλοφορήσει τελικά το 1972».
Το Royal Oak ήταν το πρώτο ατσάλινο ρολόι στην ιστορία της ωρολογοποιίας. Εμπνευσμένο από παλιό καταδυτικό σκάφανδρο, το οποίο συνδεόταν με βίδες πάνω στην καταδυτική στολή, είχε οκταγωνικό σχήμα με εμφανείς τις βίδες στη στεφάνη, ήταν φανταστικό σε σύλληψη, πρωτοφανές και επαναστατικό. Όταν βγήκε στην αγορά, στις 15 Απριλίου του 1972, τάραξε τα λιμνάζοντα νερά της ωρολογοποιίας καθώς ήταν εντελώς διαφορετικό από οτιδήποτε άλλο υπήρχε στην αγορά εκείνη την εποχή. Φανταστείτε μέσα από μία «θάλασσα» μικρών, στρογγυλών, ντελικάτων και χρυσών ρολογιών με φίνα δερμάτινα λουράκια να ξεπροβάλλει ένα στιβαρό, τεραστίων διαστάσεων –για τα τότε δεδομένα– ρολόι από ανοξείδωτο ατσάλι φινιρισμένο στο χέρι, με γωνίες παντού, βίδες και ατσάλινο μπρασελέ! Φυσικά δεν ήταν ούτε ογκώδες ούτε χοντροκομμένο, αντιθέτως ήταν προσεγμένο μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια. Το φινίρισμά του ήταν άψογο, το ενσωματωμένο μπρασελέ του ιδιαιτέρως άνετο στον καρπό και επιπλέον έκρυβε και έναν εξαιρετικά λεπτό αυτόματο μηχανισμό στο εσωτερικό του. Επηρεασμένο από την πολιτισμική και βιομηχανική επανάσταση της δεκαετίας του ’70, και έχοντας βγει στην αγορά στην αρχή της κρίσης των quartz που τάραξε συθέμελα την ελβετική ωρολογοποιία, το Royal Oak ήταν μία φρέσκια πρόταση που εισήγαγε μία σπορτίφ διάθεση σεβόμενο απόλυτα τους κανόνες της παραδοσιακής ελβετικής τεχνογνωσίας και έδωσε το έναυσμα για αλλαγή στον τρόπο που αντιμετωπίζονταν τα ρολόγια πολυτελείας. Μπορούμε να πούμε ότι ακολουθούσε τις επιταγές ενός σύγχρονου lifestyle και ταυτόχρονα το καθόρισε. Η παρουσία του ήταν καταλυτική για τον κόσμο της υψηλής ωρολογοποιίας.
Το πρώτο εκείνο Royal Oak του Genta ήρθε ως φυσική συνέχεια των ρολογιών αντισυμβατικής σχεδίασης που παρουσίαζε η Audemars Piguet ήδη από τη δεκαετία του 1930, ενώ την ίδια στιγμή αντικατόπτριζε όλο αυτό το πολιτισμικό νέο κύμα που κατέκλυζε τον κόσμο της τέχνης, του design, της αρχιτεκτονικής και της μουσικής τις δεκαετίες του ’60 και του ’70. Με τα χρόνια εξελίχθηκε σε μία πλήρη συλλογή μοντέλων διαφόρων μεγεθών, υλικών, στυλ και μηχανισμών. Μισό αιώνα μετά το πρωτότυπο ρολόι του 1972, τουλάχιστον 500 διαφορετικά Royal Oak έχουν γεννηθεί από τη Manufacture της Audemars Piguet, μετατρέποντας αυτό το αντικομφορμιστικό ρολόι σε αυθεντικό σύμβολο κουλτούρας που ξεπερνάει τα όρια της ωρολογοποιίας.
1970s – Τα πρώτα βήματα
Το πρωτότυπο Royal Oak ήταν τόσο δύσκολο στην κατασκευή του ώστε επιστρατεύτηκαν οι καλύτεροι ωρολογοποιοί και τεχνίτες της εποχής: η Stern Frères ανέλαβε το guilloché καντράν σε μοτίβο Petite Tapisserie, η Favre & Perret την ατσάλινη κάσα και οι Gay Frères το ενσωματωμένο ατσάλινο μπρασελέ. Μάλιστα για τα πρώτα δείγματα χρησιμοποιήθηκε λευκός χρυσός που είναι μαλακότερο μέταλλο σε σχέση με το ατσάλι. Μόνο το μπρασελέ αποτελείτο από 154 μέρη και είναι από τα πιο σύνθετα στην κατασκευή τους μπρασελέ στην ιστορία, ενώ μεγάλη πρόκληση ήταν και η εναλλαγή γυαλισμένων και σατινέ επιφανειών σε κάσα και μπρασελέ.
Το Royal Oak έκανε το επίσημο ντεμπούτο του στην Έκθεση της Βασιλείας το 1972 και προκάλεσε πόλωση. Οι κριτικές ήταν από αποκαρδιωτικές έως διθυραμβικές. Μπορεί οι πρώτες εκείνες μέρες να ήταν δύσκολες, μέσα στη χρονιά όμως πουλήθηκαν 490 τέτοια ρολόγια, νούμερο-ρεκόρ για την Audemars Piguet, γεγονός που άνοιξε τον δρόμο για μία σταθερή εμπορική επιτυχία του Royal Oak.
Την πρώτη τετραετία η Audemars Piguet παρήγαγε μόνο ένα μοντέλο Royal Oak, το περίφημο 5402 με διάμετρο 39 χιλιοστά, ιδιαίτερα αγαπητό σήμερα από τους συλλέκτες. Το 1976 παρουσίασε το μοντέλο 8638, το πρώτο γυναικείο Royal Oak στα 29 χιλιοστά που έφερε την υπογραφή της Jacqueline Dimier ενώ τον επόμενο χρόνο το ανδρικό και το γυναικείο Royal Oak παρουσιάστηκαν σε εκδόσεις από κίτρινο χρυσό καθώς και σε διμεταλλικές εκδόσεις από ατσάλι και κίτρινο χρυσό. Ακολούθησε και ένα ενδιάμεσο μέγεθος, στα 35 χιλιοστά, το μοντέλο 4100, το οποίο έγινε νέο σημείο αναφοράς στην κατηγορία ανδρικών ρολογιών.
1980s – Δοκιμές και πρωτιές
Tη δεκαετία του ’80 η Audemars Piguet πειραματίστηκε με την αισθητική του Royal Oak, με νέα μεγέθη και υλικά: λευκό χρυσό, κίτρινο χρυσό, διμεταλλικές εκδοχές κίτρινου χρυσού με ατσάλι και λίγο αργότερα πλατίνα και ροζ χρυσό, ενώ διαμάντια έκαναν την εμφάνισή τους σε καντράν και στεφάνες.
Από πλευράς μηχανισμών υπέκυψε στις επιταγές των καιρών λανσάροντας μοντέλα με quartz τεχνολογία αλλά ταυτόχρονα εμπλούτισε τη συλλογή Royal Oak με κλασικές complications, το πρώτο Day-Date 36 mm το 1983, το πρώτο perpetual calendar 1984, που ήταν μάλιστα εξοπλισμένο με τον λεπτότερο αυτόματο μηχανισμό διηνεκούς ημερολογίου της αγοράς ενώ το 1986 επανήλθε με ένα Skeleton Perpetual Calendar το οποίο για πρώτη φορά είχε διαφανή πλάτη από κρύσταλλο ζαφειριού.
1990s – Η εποχή των άκρων
Τη δεκαετία του ’90, με αφορμή την 20ή επέτειο του Royal Oak, είδαμε πιο ριζοσπαστικά μοντέλα όσον αφορά το design και την τεχνολογία. Όπως την πρώτη συλλεκτική έκδοση 39 mm “Jumbo” Royal Oak με open back κάσα, το πρώτο Royal Oak με δερμάτινο λουράκι σε συνεργασία με τον Ελβετό σχεδιαστή Jörg Hysek (μοντέλο 14800), τη γέννηση του αρρενωπού Royal Oak Offshore το 1993 με ογκώδη κάσα 42 mm, του επονομαζόμενου «Beast» που έγινε ανάρπαστο στις νεότερες γενιές, το πρώτο skeleton γυναικείο ultra-thin ρολόι, απαστράπτουσες haute joaillerie εκδοχές Royal Oak φορτωμένες με διαμάντια και άλλους πολύτιμους λίθους που άνοιξαν νέους δρόμους σ’ αυτή την κατηγορία ρολογιών, το μικρότερο γυναικείο μοντέλο Royal Oak Mini του 1997 με διάμετρο μόλις 20 χιλιοστά.
Και στον τομέα της πολυπλοκότητας η Audemars Piguet επέδειξε έντονη δραστηριότητα π.χ. για να τιμήσει τα 25 χρόνια με το Royal Oak Tourbillon το 1997 σε 25 συλλεκτικά κομμάτια από ατσάλι, καθώς και σε εκδόσεις πέντε κομματιών εκάστη από ροζ χρυσό, κίτρινο χρυσό και πλατίνα. Την ίδια χρονιά γεννήθηκε και ο πρώτος χρονογράφος Royal Oak με διάμετρο 39 χιλιοστών, όπως και το πρώτο Royal Oak Grande Complication με minute repeater, perpetual calendar και χρονογράφο rattrapante.
2000s – Νέοι δρόμοι
Η αυγή της νέας χιλιετίας είδε την επιστροφή του Royal Oak “Jumbo” 39 mm με φρέσκια αισθητική, νέα χρώματα και ένα νέο guilloché Grande Tapisserie καντράν. Η δεκαετία των ‘00s όμως σημαδεύτηκε και από τεχνολογίες αιχμής, avant-garde σχεδίαση και μικρομηχανική. Ποιος ξεχνά το Royal Oak Concept του 2002 ή το Royal Oak Tradition d’Excellence N°4 του 2004 που συνδύαζε χρονογράφο και tourbillon σε μία πλατινένια κάσα 44 mm και προσέφερε αυτονομία 10 ημερών!
Αυτή τη δεκαετία το Royal Oak απέκτησε αρκετές συλλεκτικές εκδόσεις και πιο ανθρώπινο πρόσωπο χάρη σε συνεργασίες με αθλητές και διάσημες προσωπικότητες από τον κόσμο της τέχνης, του πολιτισμού και της αρχιτεκτονικής.
2010s – Η αρχιτεκτονική των μηχανισμών
Από τα φουτουριστικά μοντέλα των 2000s η Audemars Piguet επέστρεψε σε κομψότερα σχέδια, παντρεύοντας τους πρωτότυπους κώδικες αισθητικής του Royal Oak με σύγχρονες γραμμές και μηχανισμούς υψηλών επιδόσεων. Για την 40ή επέτειο το 2012 η Manufacture παρουσίασε μεταξύ άλλων το νέο 39 mm “Jumbo” 15202, όπως και την skeleton εκδοχή του, καθώς και το Royal Oak Extra-Thin Tourbillon (Model 26510) στα 41 mm από ατσάλι ή ροζ χρυσό 18Κ, διαθέσιμο και σε skeleton συλλεκτική έκδοση 40 αντιτύπων.
Η έμφαση στη μαγεία των μηχανισμών εντάθηκε το 2016 με το περίφημο Royal Oak Double Balance Wheel Openworked, το οποίο δημιουργήθηκε εξολοκλήρου in-house από τους ωρολογοποιούς της Audemars Piguet. Διέθετε δύο τροχούς μπαλανσιέ και δύο ελατήρια στον ίδιο άξονα και αποτελεί μέχρι σήμερα ένα από τα κορυφαία ρολόγια του ελβετικού οίκου. Το 2018 κυκλοφόρησε άλλο ένα αριστουργηματικό μοντέλο, το Royal Oak Selfwinding Perpetual Calendar Ultra-Thin, το οποίο είναι γνωστό και ως RD#2. Με συνολικό πάχος 6,3 χιλιοστών έγινε το λεπτότερο αυτόματο perpetual calendar εκείνης της εποχής.
2020s – Η 50ή επέτειος
Και φθάνουμε στο σήμερα. Το «βαρύ πυροβολικό» της Audemars Piguet συμπληρώνει φέτος μισό αιώνα ζωής και, όπως είναι φυσικό, το γιορτάζει όλη τη χρονιά. Στα τέλη Ιανουαρίου η ελβετική Manufacture παρουσίασε 38 νέα μοντέλα Royal Oak, από απλά αυτόματα και χρονογράφους μέχρι τα εκπληκτικά Jumbo Extra-Τhin 39 mm, Flying Tourbillons και Skeleton, έχοντας εξελίξει ελαφρώς την κάσα, το μπρασελέ και το καντράν τους και εφοδιάζοντάς τα με νέους μηχανισμούς, οι περισσότεροι από τους οποίους έχουν ρότορα με την χαρακτηριστική ένδειξη «50 years». Τον Απρίλιο κυκλοφόρησε ένα avant-garde αριστούργημα, το Royal Oak Selfwinding Flying Tourbillon Extra-Thin, που για πρώτη φορά παντρεύει ένα ιπτάμενο tourbillon σε μία υπέρλεπτη κάσα «Jumbo» 39 mm.
H ατσάλινη κάσα του RD#3, όπως είναι το προσωνύμιό του, περικλείει ένα Petite Tapisserie καντράν στην εμβληματική απόχρωση Bleu Nuit, Nuage 50 που είχε και το πρωτότυπο Royal Oak του 1972, ενώ ο μηχανισμός του είναι ένα θαύμα της μικρομηχανικής με πάχος μόλις 3,4 mm. Αναμένεται σύντομα και μία εκδοχή του Royal Oak Extra-Thin Selfwinding Flying Tourbillon για πρώτη φορά σε διάμετρο 37 mm!
Είναι προφανές ότι το Royal Oak αναγεννιέται συνεχώς με ευφάνταστους μηχανισμούς, καινοτομίες και complications, διατηρώντας ωστόσο αναλλοίωτη τη βασική αισθητική του πρωτότυπου μοντέλου που λογίζεται ως ένα από τα σημαντικότερα και πιο επιδραστικά ρολόγια όλων των εποχών. Και είναι μόλις 50 ετών. Τα καλύτερα έρχονται…
Δείτε και το σχετικό video…
Περισσότερες πληροφορίες για την Audemars Piguet εδώ.
Audemars Piguet Boutique: Βουκουρεστίου 21, Αθήνα (τηλ.: 210-3629251)