
O κρυφός άσος του νέου Speedmaster Super Racing της Omega
Ένα μικροσκοπικό, καινοτόμο σύστημα που εγγυάται ακρίβεια 0/+2 δευτερολέπτων ημερησίως, αλλάζοντας τα δεδομένα στο τομέα των μηχανικών ρολογιών.
Το πρώτο ρυθμιζόμενο ελατήριο από πυρίτιο είναι γεγονός. Ονομάζεται Spirate™ και είναι δημιουργία της Omega. Επί αρκετές εβδομάδες η ελβετική μάρκα άφηνε υπόνοιες στα κοινωνικά δίκτυα για μία «μικροσκοπική» και ταυτοχρόνως «μεγάλη» ανακάλυψη που θα άλλαζε τα δεδομένα τόσο για το εμβληματικό Speedmaster όσο και για ολόκληρο τον τομέα των μηχανικών ρολογιών. Έτσι, πριν από λίγες μέρες έκανε τα αποκαλυπτήρια του Speedmaster Super Racing, ενός χρονογράφου που κρύβει μέσα του ένα επαναστατικό σύστημα που προσφέρει πιστοποιημένη ακρίβεια 0/+2 δευτερολέπτων ημερησίως.
Τι είναι το σύστημα Spirate;
Θα μπούμε σε λίγο πιο τεχνικά «χωράφια» αλλά αξίζει να σας δώσουμε μερικές χρήσιμες πληροφορίες. Κατ’ αρχάς, τα ελατήρια από πυρίτιο έχουν εισαχθεί στον κόσμο των ρολογιών εδώ και είκοσι χρόνια περίπου. Το σύστημα Spirate διαθέτει ένα επαναστατικό στο είδος του σπειροειδές ελατήριο κατασκευασμένο από πυρίτιο, για το οποίο έχει κατατεθεί αίτηση κατοχύρωσης της πατέντας. Πρόκειται για μία πολύ πιο εξελιγμένη εκδοχή του ελατηρίου από πυρίτιο Si14 που χρησιμοποιεί εδώ και πολύ καιρό η Omega και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του περίφημου Co-Axial συστήματος διαφυγής της.

Παρότι είναι τρεις φορές λεπτότερο από μία ανθρώπινη τρίχα, το ελατήριο από πυρίτιο Si14 της Omega είναι εξαιρετικά στιβαρό, ανθεκτικό στους κραδασμούς και απολύτως ανεπηρέαστο από την επίδραση των μαγνητικών πεδίων. Το νέο σύστημα Spirate έχει όλες αυτές τις αρετές αλλά και κάτι περισσότερο: παρέχει στον ωρολογοποιό τη δυνατότητα να μεταβάλλει την τάση κατά μήκος του, επιτρέποντας θεωρητικά τη ρύθμισή του με ακρίβεια δεκάτου του δευτερολέπτου. Το αποτέλεσμα είναι ένα ρολόι που διέπεται από τα πλέον αυστηρά κριτήρια της Omega και μπορεί να υπερηφανεύεται για υψηλότατη ακρίβεια της τάξης των 0/+2 δευτερολέπτων την ημέρα. Κάθε ελατήριο είναι κατασκευασμένο από ένα δισκίο πυριτίου, μέσω μίας ειδικής εσωτερικής διαδικασίας παραγωγής που ονομάζεται DRIE (Deep Reactive Ion Etching) που στα ελληνικά μπορεί να αποδοθεί ως βαθιά αντιδραστική ιοντική χάραξη.

Για να επιτύχει έναν τόσο απαιτητικό στόχο η Omega χρειάστηκε σχεδόν κυριολεκτικά να επανεφεύρει τον τροχό. Η ελβετική εταιρεία διαθέτει βεβαίως τεράστια εμπειρία στην κατασκευή manufacture μηχανισμών υψηλότατου επιπέδου όσον αφορά την ακρίβεια, τη σταθερότητα και την αξιοπιστία χρονομέτρησης ενώ σίγουρα βοήθησε και το πλούσιο τεχνολογικό υπόβαθρο του Ομίλου Swatch, στον οποίο ανήκει η μάρκα. Η κεντρική ιδέα αφορά ένα εντελώς νέο ελατήριο τυμπάνου από πυρίτιο Si14, το οποίο επιτρέπει στον ωρολογοποιό να ρυθμίζει τη σκληρότητα του ελατηρίου στο σημείο επαφής του, μέσω ενός έκκεντρου μηχανισμού ρύθμισης που είναι προσαρτημένος επάνω στη γέφυρα του μπαλανσιέ. Η πρωτότυπη αυτή προσέγγιση έχει βασιστεί στον σχεδιασμό μίας αρθρωτής κατασκευής υψηλής ακρίβειας με εύκαμπτα ρουλεμάν και αποδεικνύει περίτρανα το πνεύμα καινοτομίας και τη δημιουργική σκέψη που διέπει την Omega και τους ανθρώπους της.
Το ρολόι
Το πρώτο Omega που φιλοξενεί μέσα του το πρωτοποριακό σύστημα Spirate είναι το νέο Speedmaster Super Racing. Εκ πρώτης όψεως έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός Speedmaster. Το ενδιαφέρον τραβά αμέσως η διάτρητη πλάκα του καντράν σε μοτίβο κηρήθρας, η οποία παραπέμπει σε ένα πρωτότυπο ρολόι ικανό να ανθίσταται σε ακραία μαγνητικά πεδία 160.000 GAUSS, που εκτίθεται στο Μουσείο της Omega στην Biel. Περιμετρικά του καντράν συναντούμε την γνώριμη αγωνιστικού τύπου στεφάνη με μαύρο κεραμικό δακτύλιο που φιλοξενεί την ταχυμετρική κλίμακα. Όλες οι ενδείξεις της είναι για πρώτη φορά από σμάλτο Grand Feu σε κίτρινο χρώμα. Το ίδιο κίτρινο κάνει τις φωτοβόλους μπάρες στις ενδείξεις των ωρών, τους δείκτες και τις λέξεις Speedmaster και Super Racing να ξεχωρίζουν επάνω στο σκούρο φόντο. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η ίδια κίτρινη απόχρωση είχε χρησιμοποιηθεί και για το ιστορικό μοντέλο Seamaster Aqua Terra >15’000 GAUSS που είχε κυκλοφορήσει πριν ακριβώς από δέκα χρόνια, το 2013.
Οι πιο παρατηρητικοί θα διακρίνουν ότι ο κεντρικός δευτερολεπτοδείκτης του χρονογράφου είναι ντεγκραντέ, ξεκινά δηλαδή από μαύρο και καταλήγει σε κίτρινο, ενώ ο δείκτης των μικρών δευτερολέπτων στο σχετικό υποκαντράν στο 9 είναι ριγέ, μαύρος με κίτρινο. Ο μετρητής 60 λεπτών/12 ωρών του ρολογιού, στο 3 λειτουργεί και ως δεύτερη ζώνη ώρας.
Στη θέση 6 υπάρχει μια κομψή και επαναλαμβανόμενη υπενθύμιση της δεκαετούς επετείου του >15’000 GAUSS: μία φορά το μήνα, στο «παραθυράκι» ημερομηνίας του ρολογιού, εμφανίζεται ο αριθμός 10 στην ίδια γραμματοσειρά με το λογότυπο Speedmaster.
Η ατσάλινη κάσα του Speedmaster Super Racing έχει διάμετρο 44,25 χιλιοστά και είναι στεγανή μέχρι 50 μέτρα. Από το διαφανές κρύσταλλο ζαφειριού στην πλάτη της μπορεί να θαυμάσει κανείς τον τελευταίας τεχνολογίας αυτόματο μηχανισμό Co-Axial Chronometer 9920 της Omega, ο οποίος εκτός από το σύστημα Spirate είναι πιστοποιημένος στο υψηλότερο επίπεδο του κλάδου από το Ελβετικό Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Μετρολογίας (METAS).
Όπως πάντα η πιστοποίηση αυτή αποδεικνύεται με τη χαρακτηριστική κόκκινη κάρτα METAS, η οποία βεβαιώνει ότι το ρολόι προσφέρει ακρίβεια 0/+2 δευτερολέπτων την ημέρα.

Το νέο Speedmaster Super Racing συνδυάζεται με ατσάλινο μπρασελέ και συνοδεύεται από ένα δεύτερο λουράκι τύπου NATO από ανακυκλωμένο νάιλον με μαύρες και κίτρινες ρίγες, άλλη μία υπενθύμιση του χρωματικού κώδικα του Seamaster Aqua Terra >15’000 GAUSS, το οποίο κυκλοφόρησε πριν από 10 χρόνια.
Ακόμη και η κασετίνα του συλλεκτικού αυτού χρονογράφου Speedmaster της Omega είναι ιδιαίτερη καθώς είναι σε ανάγλυφο μοτίβο κηρήθρας σε μαύρο χρώμα με κίτρινες ραφές.
Στην κασετίνα περιλαμβάνεται το λουράκι NATO καθώς και ένα εργαλείο για την αλλαγή του λουριού. Δείτε το ρολόι στο video που ακολουθεί…
Η τιμή του OMEGA Speedmaster Super Racing είναι 12.900 €.
Αποκλειστικός αντιπρόσωπος: Swatch Group Greece (τηλ.: 210-9565656)
Περισσότερες πληροφορίες για την Omega εδώ.