Φωτ.: AP Photo/Chris Pizzello
Ακούστε το άρθρο
Πώς ο εσωστρεφής Ελληνας σκηνοθέτης και η αλέγρα Αμερικανίδα ηθοποιός έδεσαν και έγιναν ένα από τα πιο εκρηκτικά κινηματογραφικά δίδυμα του σήμερα
Σε πρόσφατο cover story του περιοδικού «W» ο Γιώργος Λάνθιμος και η Εμα Στόουν συναντήθηκαν ξανά. Αυτός πήρε μια κάμερα στο χέρι. Εκείνη, μια κούκλα από το χέρι, που έμοιαζε σχεδόν έτοιμη να περπατήσει μόνη της. Βάδισαν μαζί προς τον αστικό καμβά της Αθήνας και του Πειραιά. Στάθηκαν σε μια ασφαλή απόσταση, αλλά και τόσο κοντά μεταξύ τους. Η εικόνα γεννήθηκε και είπε μια ιστορία.
Οσα χρειάστηκαν για αυτή τη φωτογράφιση ήταν ένα αγόρι, ένα κορίτσι, μια κάμερα και μία κούκλα σε ένα σκηνικό που από τους δυο τους απέκτησε ζωή. Οσα, λίγο πολύ δηλαδή έχουν χρειαστεί στην κινηματογραφική συνεργασία του Λάνθιμου και της Στόουν για να ανθίσει. Λίγο διαφορετική βέβαια συνταγή από αυτή του Γκοντάρ που έλεγε πως «για να κάνεις μια ταινία το μόνο που χρειάζεσαι είναι ένα κορίτσι και ένα όπλο».
View this post on Instagram
Emma Stone and director Yorgos Lanthimos had an almost instant connection when working together on #TheFavourite. For their latest collaboration, the two embark on a sweeping visual fantasy in W’s Art Issue. https://t.co/tBI39e1ij8 pic.twitter.com/GlrpO9WmNo
— W Magazine (@wmag) November 28, 2023
Οταν οι δυο τους συναντήθηκαν για πρώτη φορά το 2015, ο Γιώργος Λάνθιμος είχε μόλις κάνει την πρώτη του αγγλόφωνη ταινία, τον «Αστακό», που του επέτρεψε να αναπτύξει μαζί με τον Ευθύμη Φιλίππου τη λοξή ματιά του σε μια μεγαλύτερη σκαλέτα από ό,τι το είχε κάνει ως τότε.
Η Εμα Στόουν είχε αρχίσει να απεκδύεται τον τίτλο του «κοριτσιού από τις teen movies και τις ρομαντικές κομεντί». Την είχαμε δει ήδη στο «Birdman» του Αλεχάντρο Γκ. Ινιάριτου και ως αντιδραστική και απογοητευμένη κόρη του ήρωα του Μάικλ Κίτον έδειξε μια ερμηνευτική ένταση που ως τότε έμενε στο ντουλάπι. Λίγο αργότερα την είδαμε να λάμπει και στο «La La Land» του Ντάμιεν Σαζέλ που της χάρισε και ένα Οσκαρ.
Με μια πρόχειρη ματιά, οι δυο τους εξακολουθούσαν να ανήκουν σε άλλους κόσμους. Ο Ελληνας σκηνοθέτης έκανε ακόμη ένα σινεμά, που παρά τη βατή φύση του μηνύματός του, το μετέδιδε με πιο εξεζητημένες αισθητικά και αφηγηματικά παραβολές από ό,τι έχει μάθει να καταναλώνει ο μέσος θεατής. Η Αμερικανίδα ηθοποιός είχε αποδείξει πως μπορούσε να αναλάβει και απαιτητικούς ρόλους, που κινούνταν πάντως σε κάπως ασφαλή ερμηνευτικά μονοπάτια.
Ο Λάνθιμος κρατάει ένα αρκετά χαμηλό και νηφάλιο προφίλ, η Εμα Στόουν είναι ένα αλέγρο πειραχτήρι, την παρουσία της οποίας δεν μπορείς να παραβλέψεις μέσα σε ένα δωμάτιο ή μπροστά από ένα μικρόφωνο. Για να το πούμε και με τα απλά λόγια της Εμα Στόουν: «Είμαι ένα κορίτσι από την Αριζόνα, είναι ένας τύπος από την Αθήνα. Δεν καταλαβαίνω πώς ακριβώς λειτούργησε όλο αυτό».
Και όμως λειτούργησε παρά ή ίσως εξαιτίας όλων των παραπάνω. Λάνθιμος και Στόουν βρέθηκαν για πρώτη φορά στο ίδιο πλατό για την «Ευνοούμενη» του 2018 και έκτοτε, δεν έχουν σπάσει το σερί. Ακολούθησε η χαρακτηριστική μεν μικρού μήκους «Βληχή», ακριβοθώρητη δε, αφού μόνο όσοι τυχεροί βρέθηκαν στη σχετική προβολή στην Εθνική Λυρική Σκηνή και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Νέας Υόρκης την έχουν δει. Και φυσικά, το «Poor Things», που αν κρίνουμε από τις τοποθετήσεις στα social media, η ταινία έχει απασχολήσει (και) κάθε μέσο θεατή. Πέρα από τα βραβεία, ήδη έχει βραβευτεί σε Χρυσές Σφαίρες και Βραβεία της Ενωσης Κριτικών, βάζοντας πλώρη για τα Οσκαρ. Ολα αυτά, όσο οι δυο τους έχουν στα σκαριά την επόμενη συνεργασία τους, το σπονδυλωτό «Kind of Kindness» (που θα σηματοδοτήσει και την «επανένωση» του σκηνοθέτη με τον Ευθύμη Φιλίππου).
Κοιτώντας προσεκτικά τις φωτογραφίες του «W», η Εμα Στόουν μοιάζει απλά με ένα κομμάτι του παζλ. Το κομμάτι όμως εκείνο που ολοκληρώνει και νοηματοδοτεί όλη την εικόνα. Ο,τι περίπου γίνεται και στην καλλιτεχνική ζωή των δυο τους τα τελευταία χρόνια. Τόσο στην «Ευνοούμενη» όσο και στο «Poor Things», ο Λάνθιμος της εμπιστεύτηκε όχι μόνο τους πρωταγωνιστικούς ρόλους αλλά και ρόλους που είχαν μια ιδιαίτερη απαίτηση: την αναπαράσταση μιας γυναίκας που συνειδητοποιεί ότι με το σώμα της μπορεί να φέρει τον κόσμο ανάποδα. Και η Στόουν, με ένα κράμα παιδικότητας και «καπατσοσύνης», προσέφερε στον Λάνθιμο ερμηνευτικό υλικό που σπαρταράει για το κινηματογραφικό του όραμα.
Ο Λάνθιμος και η Στόουν πλέον πλασάρονται συνεχώς ως δίδυμο και αυτό δεν μοιάζει μόνο με εμπορικό τρικ. Η σχέση και η δυναμική τους αποπνέει μια αμοιβαιότητα που γίνεται σχεδόν ενδόμυχη. Συστατικό απαραίτητο. Πώς αλλιώς θα μπορούσε ο Ελληνας σκηνοθέτης να πάρει μια πρωτοκλασάτη ηθοποιό του Χόλιγουντ, να την πάει στην Τήνο και να γυρίσουν μια μικρού μήκους ταινία ασπρόμαυρη, βουβή, βουκολική; Πώς αλλιώς θα την έβαζε να κάνει σχεδόν επί δυόμισι ώρες σεξ χωρίς το αποτέλεσμα να δείχνει άβολο, πρόστυχο ή και παράταιρο, δεδομένου ότι η ηρωίδα Μπέλα Μπάξτερ έχει έναν εγκέφαλο που ακόμη αναπτύσσεται;
Η συνεργασία τους δεν «μυρίζει» ακριβά συμβόλαια (ακόμα και αν αυτά υπάρχουν) και επαγγελματική διεκπεραίωση. Αντίθετα είναι η συνάντηση δύο καλλιτεχνικών κόσμων που λειτουργούν και αλληλοσυμπληρώνονται. Η Στόουν χαρίζει στο λανθιμικό σύμπαν την εξωστρέφεια που χρειάζεται για να απογειωθεί. Και ο Λάνθιμος με την επινοητική και αστείρευτης έμπνευσης ματιά του δημιουργεί το περιβάλλον που παρέχει στη Στόουν την απαραίτητη καλλιτεχνικότητα και ασφάλεια για να ξετυλίξει όλες τις δυνάμεις της.
Με το «Poor Things» οι δυο τους κατάφεραν να απελευθερωθούν πλήρως, με έναν τρόπο που όχι μόνο καθένας έδωσε το καλύτερο δυνατό, αλλά και οι δυο μαζί εδραίωσαν πλέον έναν κινηματογραφικό μικρόκοσμο αναγνωρίσιμο, απολαυστικό, μοναδικό. Δεν μιλάμε πλέον για μια δυναμική δημιουργού-μούσας όπως θέλει το κλισέ και δικαίως σε κοινή τους συνέντευξη στο NPR η Στόουν ανατρέπει το σχήμα λέγοντας «Είμαι η δημιουργός και αυτός είναι η μούσα». Το τελευταίο θα άρεσε εξάλλου και στην Μπέλα Μπάξτερ.
Στο μεταξύ, το αγόρι από την Αθήνα και το κορίτσι από την Αριζόνα δεν ξεχνάνε από πού έρχονται. Δεν μας το υπενθυμίζουν μόνο τα ατέλειωτα και καλών προθέσεων memes που παίζουν με το παρελθόν τους, δηλαδή με τον Γιώργο Λάνθιμο των βίντεο κλιπ του Σάκη Ρουβά και της Δέσποινας Βανδή και την Εμα Στόουν του «Easy A». Αλλά και οι ίδιοι συνεχίζουν να γνωρίζουν καλύτερα ο ένας τον άλλο με τον πιο τίμιο τρόπο: ο Λάνθιμος πάει τη Στόουν στο ΣΕΦ για να δουν τον Ολυμπιακό και εκείνη ανταποδίδει, πηγαίνοντάς τον να δουν τους Φοίνιξ Σανς απέναντι στους Λέικερς.
Τώρα που η Εμα Στόουν έμαθε και την κλίση του «Yorgos», ποιος ξέρει πού αλλού μπορούν να φτάσουν μαζί.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
View this post on Instagram