Επιστήμονες «βάφτισαν» νέες μυκητοκτόνες ενώσεις «Κίανου Ριβς» επειδή είναι «εξίσου φονικές»

Ερευνητές στη Γερμανία ανακάλυψαν τρεις νέες ενώσεις, τόσο αποτελεσματικές στην εξουδετέρωση μυκήτων, ώστε έκριναν πως δε θα μπορούσε παρά τους δοθεί μια ιδιαίτερη ονομασία.

Έτσι, ονόμασαν τις μυκητοκτόνες αυτές ενώσεις «Κίανου Ριβς», μια δημόσια αναγνώριση από την επιστημονική κοινότητα στην ικανότητα του ηθοποιού να εξουδετερώνει τους «κακούς» των ταινιών, σαν άλλος Τζον Γουίκ και Matrix.

Σύμφωνα με τον Σεμπάστσιαν Γκέτσε, ερευνητή στο Ινστιτούτο Λέιμπνιτς της Γερμανίας και έναν από τους συγγραφείς της έρευνας, που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση της Αμερικανικής Χημικής Εταιρείας, η πιθανή θεραπεία για τους μύκητες έρχεται σε μια συγκυρία που οι οργανισμοί γίνονται ολοένα και πιο ανθεκτικοί στα γνωστά αντιμυκητιασικά.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν πως οι «νεοφώτιστες» αυτές ενώσεις -μόρια που βρίσκονται συνήθως στα βακτήρια και ονομάζονται λιποπεπτίδια– δεν είναι αποτελεσματικές μόνο κατά των φυτών, αλλά αποτελούν και δραστική θεραπεία κατά μυκητιασικών λοιμώξεων στους ανθρώπους.

«Τα λιποπεπτίδια σκοτώνουν τόσο αποτελεσματικά ώστε τα ονομάσαμε από τον Κίανου Ριβς γιατί και εκείνος είναι επίσης εξαιρετικά θανάσιμος στους ρόλους του» ανέφερε ο Γκέτσε σε ανακοίνωση.

«Περνάμε κρίση στα αντιμικροβιακά… Πολλοί παθογόνοι για τον άνθρωπο μύκητες είναι πλέον ανθεκτικοί στα αντιμυκητιασικά – εν μέρει γιατί έχουν συνηθίσει τις μεγάλες ποσότητες στις γεωργικές εκτάσεις» εξηγεί ο ίδιος.

Οι νέες αυτές αντιμικροβιακές ενώσεις -που πλέον αποκαλούνται «κιανουμυκίνες» (keanumycins)- είναι ένα φυσικό υποπροϊόν του βακτηρίου Ψευδομονάδα (Pseudomonas) που παραδοσιακά εντοπίζεται στο χώμα και το νερό.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν τις ενώσεις, μελετώντας την αποτελεσματικότητα των Ψευδομονάδων κατά των αρπακτικών αμοιβάδων.

Οι επιστήμονες γνώριζαν πως «πολλά από αυτά τα είδη βακτηρίων (Ψευδομονάδες) είναι πολύ τοξικά στις αμοιβάδες που τρέφονται με βακτήρια» ανέφερε ο επικεφαλής της έρευνας, Πιερ Στάλφορθ, επικεφαλής του τμήματος παλαιοβιοτεχνολογίας του Ινστιτούτου Λάμπνιτς. Ο Στάλφορθ και οι συνεργάτες του θέλησαν έτσι να εξερευνήσουν την αποτελεσματικότητα των βακτηρίων αυτών κατά των μυκήτων – που διαθέτουν παρόμοια κυτταρική δομή με εκείνη των αμοιβάδων.

Οι ενώσεις είναι βιοδιασπώμενες, σύμφωνα με την έρευνα, και μπορούν να παράσχουν μια περιβαλλοντικά φιλική εναλλακτική στα παρασιτοκτόνα, που χρησιμοποιούνται κατά των μυκήτων σε συγκεκριμένα φρούτα και λαχανικά.

Περαιτέρω έλεγχοι έδειξαν πως η «κιανουμυκίνες» είναι αποτελεσματικές κατά του Candida albicans, μύκητα που ανήκει στην φυσιολογική χλωρίδα του ανθρώπινου σώματος, αλλά αν υποτροπιάσει, μπορεί να εξελιχθεί σε σοβαρή λοίμωξη.

Οι νεοανακαλυφθείσες ενώσεις έδειξαν πως δεν είναι ιδιαίτερα επιβλαβείς και τοξικές στα ανθρώπινα κύτταρα, κάτι που συχνά παρατηρείται συχνά στην ανάπτυξη αντιμυκητιασικών θεραπειών, δεδομένου ότι τα κύτταρα των μυκήτων μοιράζονται παρόμοιες ιδιότητες με τα ζωικά κύτταρα.

«Η έρευνα αυτή καταγράφει άλλο ένα θεαματικό μέσο με το οποίο τα μικρόβια έχουν εξελιχθεί ώστε να ανταγωνίζονται και να καταπολεμούν άλλους οργανισμούς» σημειώνει ο δρ. Ματ Νέλσεν, ερευνητής από το  Field Museum του Σικάγου.

Οι «κιανουμυκίνες» είναι «κορυφαίοι υποψήφιοι για την ανάπτυξη αντιμυκητιασικών φαρμάκων», σύμφωνα με τη μελέτη, και θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια νέα θεραπευτική εναλλακτική σε έναν τομέα όπου «είναι απεγνωσμένα απαραίτητη».

Πηγή: CNN