2.000 γιγατόνοι σκόνης εξαφάνισαν από τη Γη τους δεινόσαυρους

Η συνολική ποσότητα σκόνης ξεπερνούσε 11 φορές το βάρος του όρους Εβερεστ

Οι δεινόσαυροι φαίνεται ότι εξαφανίστηκαν λόγω της σκόνης που απελευθερώθηκε μετά την πρόσκρουση αστεροειδούς στη Γη πριν από 66 εκατομμύρια χρόνια.

Το ακριβές αίτιο της πρόσκρουσης στη χερσόνησο Γιουκατάν του Μεξικού που εξαφάνισε το 75% των ειδών στη Γη απασχολούσε τους επιστήμονες για δεκαετίες, με τις πυρκαγιές, τις ηφαιστειακές εκρήξεις και τις τεράστιες ποσότητες θείου να θεωρούνται «βασικοί ένοχοι».

Η συνολική ποσότητα σκόνης, όπως υπολόγισαν, ήταν περίπου 2.000 γιγατόνοι, ξεπερνώντας 11 φορές το βάρος του όρους Εβερεστ.

Οι ερευνητές έκαναν προσομοιώσεις με βάση ιζήματα που ανακαλύφθηκαν σε μια περιοχή της Βόρειας Ντακότα που ονομάζεται Tanis και διατηρεί στοιχεία για τις συνθήκες μετά την πρόσκρουση. Οι προσομοιώσεις έδειξαν ότι αυτή η σκόνη θα μπορούσε να εμποδίσει τη φωτοσύνθεση για έως και δύο χρόνια καθιστώντας την ατμόσφαιρα αδιαφανή στο ηλιακό φως, δήλωσε επιστήμονας του Βασιλικού Αστεροσκοπείου του Βελγίου και του Vrije Universiteit Brussel, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature Geoscience.

Οπως αναφέρουν οι επιστήμονες δημιουργήθηκε ένα στρώμα νέφους από τα πετρώματα και η Γη παρουσίασε πτώση της επιφανειακής θερμοκρασίας κατά περίπου 27 βαθμούς. Καθώς τα φυτά πέθαιναν, τα φυτοφάγα ζώα λιμοκτονούσαν. Τα σαρκοφάγα έμειναν χωρίς θήραμα και χάθηκαν.

«Eίχε κρύο και σκοτάδι για χρόνια», δήλωσε επιστήμονας του Vrije Universiteit Brussel και συν-συγγραφέας της μελέτης.

Ο Στιβ Μπρουσάτ, καθηγητής Παλαιοντολογίας και Εξέλιξης στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη, περιέγραψε τον αστεροειδή που σκότωσε τους δεινόσαυρους ως «αποκάλυψη».

«Ηταν ο μεγαλύτερος αστεροειδής που χτύπησε τη Γη τα τελευταία μισό δισεκατομμύριο χρόνια. Δεν σκότωσε όμως όλους τους δεινόσαυρους με τη μία, αλλά ήταν ύπουλος δολοφόνος, ο οποίος πυροδότησε έναν πόλεμο φθοράς που οδήγησε τρία στα τέσσερα είδη στον θάνατο», πρόσθεσε.

Πηγή: Reuters, Guardian