ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Στην Κέρκυρα το πρώτο παγκόσμιο συνέδριο για τη Διδακτική Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών

stin-kerkyra-to-proto-pagkosmio-synedrio-gia-ti-didaktiki-fysikon-epistimon-kai-neon-technologion-2022141

Όλες οι πρόσφατες εξελίξεις στη διδακτική φυσικών επιστημών και νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση θα βρεθούν στο επίκεντρο των εργασιών του 1ου Παγκόσμιου Συνεδρίου με τίτλο «Νέες Εξελίξεις στη Διδακτική Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση» (New Developments in Science and Technology Education, NDSTE 2014), το οποίο θα πραγματοποιηθεί στην Κέρκυρα, στις 29-31 Μαΐου 2014.

Το συνέδριο θα καλύψει ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών θεματικών ενοτήτων, ξεκινώντας από την εφαρμογή σύγχρονων παιδαγωγικών πρακτικών μέχρι τις νευροεπιστήμες (neuroscience) και την αξιολόγηση (assessment).
Η έρευνα της διδακτικής φυσικών επιστημών και νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση δεν εστιάζει μόνο στη διδασκαλία επιστημονικών εννοιών και στην απαλοιφή παρανοήσεων των μαθητών. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον τρόπο εκμάθησής τους, ενώ ερευνώνται οι κατάλληλοι μέθοδοι για την επίτευξη αποτελεσματικότερης μάθησης.

Οι νέες εξελίξεις στη διδακτική φυσικών επιστημών και νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση βασίζονται στην αξιοποίηση ποικίλων μεθόδων που δανειζόμαστε από πολλές άλλες επιστήμες, όπως την πληροφορική, τη γνωστική επιστήμη, την κοινωνιολογία και τις νευροεπιστήμες.

Πολλές μελέτες καταδεικνύουν ότι οι μαθητές που αξιοποιούν νέες τεχνολογίες, οι οποίες τροφοδοτούνται από τις νέες εξελίξεις στο χώρο της διδακτικής Φυσικών Επιστημών στην εκπαίδευση όχι μόνο επιτυγχάνουν καλύτερες επιδόσεις στις εξετάσεις αλλά αποκτούν βαθύτερη κατανόηση των γνωστικών εννοιών.

Η δημιουργία και αξιοποίηση επιστημονικών εννοιολογικών μοντέλων κρίνονται απαραίτητες προκειμένου να επιτευχθούν υψηλά επίπεδα επιστημονικής παιδείας. Ως εκ τούτου είναι απαραίτητο το μάθημα της Φυσικής -και των Φυσικών Επιστημών γενικότερα- να σχεδιάζεται έτσι ώστε οι εκπαιδευόμενοι να κατανοούν τον κεντρικό ρόλο των μοντέλων στην επιστημονική γνώση (scientific episteme), καθώς και της μοντελοποίησης (modelling) στην επιστημονική έρευνα.

Το συνέδριο θα είναι δομημένο γύρω από πέντε κύριους θεματικούς άξονες:

• Σύγχρονες παιδαγωγικές πρακτικές και νέες τεχνολογίες στη διδακτική φυσικών επιστημών και νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση
• Ενδιαφέρον, συμπεριφορά και κίνητρα στη διδακτική φυσικών επιστημών και νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση
• Νευροεπιστήμες και διδακτική φυσικών επιστημών και νέων τεχνολογιών
• Αξιολόγηση στη διδακτική φυσικών επιστημών και νέων τεχνολογιών
• Διδασκαλία και μάθηση σε ειδικούς επιστημονικούς κλάδους

Το NDSTE 2014 φιλοδοξεί να αποτελέσει το πρώτο βήμα μιας δημόσιας συζήτησης, σε διεθνές επίπεδο, αποσκοπώντας στην ενημέρωση και τον εποικοδομητικό προβληματισμό αναφορικά με τις πρόσφατες επιστημονικές ανακαλύψεις του κλάδου, αλλά και μια σημαντική ευκαιρία δικτύωσης και συνεργασίας ερευνητών από όλο τον κόσμο προκειμένου να προαχθούν καινοτόμες ιδέες και βελτιωτικές διαδικασίες που θα τροφοδοτήσουν περαιτέρω την έρευνα στα επιστημονικά πεδία που άπτονται του ενδιαφέροντός τους.

Εκπαιδευτικοί και ενώσεις εκπαιδευτικών θα λάβουν μέρος στο συνέδριο, με σκοπό να αναπτυχθεί ένα διαλογικό πλαίσιο ανάμεσα στην έρευνα και στη διδακτική πράξη, ενώ το «παρών» θα δώσουν κορυφαίοι επιστήμονες και ερευνητές από όλο τον κόσμο.

Κεντρικοί ομιλητές στο NDSTE 2014 θα είναι:
• Ο καθηγητής Andrea diSessa, Graduate School of Education, University of California, Berkeley
• Ο καθηγητής Vitor Duarte Teodoro, Universidade Nova de Lisboa, Πορτογαλία
• Η επίτιμη καθηγήτρια Emeritus Ruth Stavy, Dept. of Science Education, The Constantiner School of Education, The Sagol School of Neuroscience, Tel Aviv University, Ισραήλ
• Η καθηγήτρια Στέλλα Βοσνιάδου, Πανεπιστήμιο Αθηνών
• Ο καθηγητής Χρόνης Κυνηγός, Πανεπιστήμιο Αθηνών
• Ο καθηγητής Patrice Potvin , Département de didactique , Université du Québec à Montréal
• O Δρ. Νικήτας Καστής, Πρόεδρος ΔΣ Ελληνικής Εκπαιδευτικής Εταιρείας, Πρόεδρος της MENON
• Η καθηγήτρια Kathrin Otrel-Cass, Aalborg University, Δανία

Να σημειωθεί ότι μια μεγάλη ομάδα καταξιωμένων Ελλήνων και ξένων επιστημόνων απαρτίζει την επιστημονική οργανωτική επιτροπή, ενισχύοντας και προβάλλοντας αυτήν την πρωτοβουλία που φιλοδοξεί να καθιερωθεί ως ετήσιος θεσμός.

Το NDSTE 2104 πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και τη διοργάνωση του έχει αναλάβει το Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και το Université du Québec à Montréal (UQÀM) σε συνεργασία με τη Science View και το Τμήμα Πληροφορικής του Ιονίου Πανεπιστημίου.