Σχέση εντιμότητας – χρονότυπου

Οσοι είναι πρωινοί τύποι, πιο ενεργητικοί και δραστήριοι κατά τη διάρκεια του ημέρας συμπεριφέρονται πιο ανήθικα όταν ο ήλιος δύσει, υποστηρίζουν ερευνητές που διαπίστωσαν ότι οι πρωινοί τύποι έχουν διαφορετικά επίπεδα εντιμότητας συγκριτικά με τους νυχτερινούς. Ειδικότερα, η μελέτη διαπίστωσε σχέση ανάμεσα στα επίπεδα εντιμότητας και στο εσωτερικό μας ρολόι. Οι ερευνητές μελέτησαν τη συμπεριφορά περίπου 200 ανθρώπων οι οποίοι έλαβαν μέρος σε ασκήσεις επίλυσης προβλημάτων και σε παιχνίδια, χωρίς, ωστόσο, να αντιληφθούν ότι αυτό που μετρούσαν οι επιστήμονες ήταν τα επίπεδα εντιμότητάς τους.

Η μελέτη εξέτασε τη σχέση ανάμεσα στη λήψη ηθικών αποφάσεων και στον «χρονότυπο» κάθε ανθρώπου που καθορίζεται από το τμήμα της ημέρας που ο καθένας θέλει να κοιμάται και το κομμάτι της όπου έχει περισσότερη ενέργεια. Οπως διαπιστώθηκε, όσοι ήταν ενεργητικότεροι το πρωί ήταν και πιο ηθικοί κατά τη διάρκεια του πρωινού, ενώ ίσχυε και το αντίστροφο. Οσοι ήταν πιο δραστήριοι το βράδυ ήταν και πιο ηθικοί το βράδυ.

Οι ερευνητές έδωσαν στους συμμετέχοντες στο πείραμα δέκα δολάρια για να ολοκληρώσουν κάποιες ασκήσεις όσο πιο γρήγορα μπορούσαν, αλλά στην πραγματικότητα οι ερευνητές κατέγραφαν με ποιον τρόπο κάθε εθελοντής μετέδιδε τα αποτελέσματα που είχε καταφέρει. Τα επίπεδα εντιμότητας αυξάνονταν όταν οι εθελοντές βρίσκονταν εκτός του τμήματος της ημέρας που προτιμούσαν. «Το πρωί, οι νυχτερινοί τύποι είναι πιο ανέντιμοι από τους πρωινούς».

Από δύο πανεπιστήμια

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από επιστήμονες του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς και του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον, ενώ η επίκουρη καθηγήτρια Σουνίτα Σαχ που επόπτευσε το ερευνητικό έργο διδάσκει Επιχειρηματική Ηθική στο Πανεπιστήμιο Τζόρτζταουν και είναι ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ. H καθηγήτρια Σαχ επισημαίνει ότι οι διαπιστώσεις της ομάδας της έχουν μεγάλη σημασία για τους εργασιακούς χώρους που βασίζονται στη λήψη «ηθικών αποφάσεων» και στην εντιμότητα και που έχουν εργαζομένους που δουλεύουν σε βάρδιες. Επίσης, η έρευνα εγείρει ερωτήματα για τις ώρες εργασίας και γενικότερα για τη δομή της εργασιακής ημέρας, εφόσον η λήψη αποφάσεων επηρεάζεται από τον χρονότυπο.

Tι είναι αυτό που καθορίζει αν θα γίνετε πρωινός ή βραδινός τύπος; Μα τα γονίδιά σας, υποστηρίζει ο νευρογενετιστής δρ Λουίς Πλάτσεκ του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας.

Ο δρ Πλάτσεκ και οι συνάδελφοί του άρχισαν να μελετούν το φαινόμενο των δύο διαφορετικών τύπων ανθρώπου όταν γνώρισαν μία γυναίκα που ανησυχούσε επειδή ξυπνούσε πολύ πρωί. Ετσι αναγνώρισε τη γενετική προδιάθεση γι’ αυτή την ενεργοποίηση κατά τη διάρκεια του πρωινού και εντόπισε το υπεύθυνο μεταλλαγμένο γονίδιο στην άκρη του χρωμοσώματος 2. Οι ερευνητές γνώριζαν ότι, αν τα αντίστοιχα γονίδια μεταλλάσσονταν σε φρουτόμυγες και ποντίκια, επιταχυνόταν το κιρκαδικό τους ρολόι. Οπως φαίνεται, το μεταλλαγμένο γονίδιο παρήγαγε μία διαφορετική πρωτεΐνη η οποία το επηρέαζε. Ανάλογες μεταλλάξεις ευθύνονται και για την ενεργοποίηση των νυχτερινών τύπων κατά τις βραδινές ώρες.