Οι συνέπειες των αντικαταθλιπτικών στα έμβρυα

Οι γυναίκες που λαμβάνουν αντικαταθλιπτικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης τους έχουν περισσότερες πιθανότητες να γεννήσουν παιδιά που πάσχουν από σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα, αναφέρει μελέτη η οποία δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Molecular Psychiatry.

Ωστόσο, όπως υπογραμμίζουν οι επιστήμονες του Γενικού Νοσοκομείου της Μασαχουσέτης που εκπόνησαν την έρευνα, ο πραγματικός κίνδυνος να γεννηθεί ένα παιδί με σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής είναι στ’ αλήθεια περιορισμένος. Οι ειδικοί μελέτησαν το ιατρικό ιστορικό 1.377 παιδιών που είχαν διαγνωστεί ως αυτιστικά και 2.243 παιδιών τα οποία έπασχαν από σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα. Οι δύο ομάδες συγκρίθηκαν με τριπλάσιο αριθμό παιδιών που δεν έπασχαν από κάποια από τις δύο νόσους. Αρχικά διαπιστώθηκε ότι οι γυναίκες που κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης τους λάμβαναν αντικαταθλιπτικά σκευάσματα είχαν μεγαλύτερο κίνδυνο να φέρουν στον κόσμο αυτιστικά παιδιά. Ομως ο κίνδυνος εξέλιπε όταν συνυπολογίστηκε η βαρύτητα της διαταραχής της μητέρας. Ανάλογη σχέση, όμως, ισχύει και με το σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής, κίνδυνος που παρέμεινε ακόμα και όταν συνυπολογίστηκε η βαρύτητα της διαταραχής της διάθεσης από την οποία έπασχε η μητέρα. Οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι η παρατήρησή τους μπορεί να οφείλεται σε στατιστικό σφάλμα και υπογράμμισαν ότι ακόμα και αν υπάρχει κίνδυνος, θα πρέπει να εξετασθεί ποια είναι τα οφέλη της λήψης αντικαταθλιπτικών για την υγεία της μητέρας.

Αμφισβητούν τη μελέτη

Προηγούμενες μελέτες υπέδειξαν ότι η κατάθλιψη αποτελεί ένα πραγματικά πολύ μεγάλο κίνδυνο για την υγεία της εγκύου και του μωρού της. Ο κίνδυνος υποτροπής της μητέρας μάλιστα πολλαπλασιάζεται αν διακοπεί η χορήγηση αντικαταθλιπτικής αγωγής κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Τέλος, πολλοί επιστήμονες αμφισβητούν το αποτέλεσμα της μελέτης, τονίζοντας ότι το σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής οφείλεται σε μείγμα γενετικών και περιβαλλοντικών αιτίων.