Η μεσογειακή διατροφή προστατεύει το DNA

Αν θέλετε να παραμείνετε πραγματικά νέος, παρά το πέρασμα των ετών, δεν έχετε παρά να επιλέξετε τη μεσογειακή διατροφή, η οποία, όπως λένε Αμερικανοί επιστήμονες, μπορεί να αποτελεί μία συνταγή για μακροζωία αφού, όπως φαίνεται, μας επιτρέπει να διατηρηθούμε γενετικώς νέοι.

Αυτό, λοιπόν, το σύνολο των ολόφρεσκων φρούτων και λαχανικών, ελαιολάδου και φρέσκου ψαριού είναι δυνατόν να προστατεύσει τον γενετικό μας κώδικα από τη γήρανση καθώς περνούν τα χρόνια. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζεται από μελέτη η οποία δημοσιεύεται στην επιστημονική επιθεώρηση British Μedical Journal. Οπως διαπιστώθηκε από τους Αμερικανούς ερευνητές, οι νοσηλεύτριες που ακολούθησαν τη μεσογειακή διατροφή κατά γράμμα εμφάνισαν λιγότερα σημάδια γήρανσης στα κύτταρά τους.

Ειδικότερα οι ερευνητές από τη Βοστώνη παρακολούθησαν την εξέλιξη της υγείας πέντε χιλιάδων νοσηλευτριών για διάστημα μεγαλύτερο των δέκα ετών. Βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά που μαθαίνουμε ότι η μεσογειακή διατροφή βοηθά στη διατήρηση της καλής υγείας. Αντιθέτως και παλαιότερα η μεσογειακή διατροφή συνδέθηκε με οφέλη για την ανθρώπινη υγεία , όπως παραδείγματος χάρη είναι η μείωση του κινδύνου για εμφάνιση καρδιακών νοσημάτων.

Μέχρι σήμερα δεν έχει καταστεί γνωστό για ποιους λόγους είναι τόσο ωφέλιμη η μεσογειακή διατροφή, αλλά τα βασικά της γνωρίσματα, η μεγάλη ποσότητα φρέσκων φρούτων και λαχανικών, ψαριών και πουλερικών, που περιλαμβάνει, βοηθούν στη θωράκιση της υγείας αντιθέτως προς τη μεγάλη ποσότητα κόκκινου κρέατος, βουτύρου και ζωικών λιπών. Τα πλούσια σε βιταμίνες τρόφιμα φαίνεται ότι μπορούν να προσφέρουν μία ασπίδα έναντι του στρες και της καταστροφής των ιστών και των κυττάρων. Οπως φαίνεται, όμως, από την τελευταία μελέτη, η μεσογειακή διατροφή μπορεί να προστατεύσει ακόμα και αυτό το γενετικό μας υλικό.

Οι ερευνητές, προκειμένου να καταλήξουν στο συμπέρασμά τους, μελέτησαν κάποιες δομές πάνω στο DNA, τα λεγόμενα «τελομερή» που προστατεύουν τα χρωμοσώματά μας. Αυτές οι δομές που θα μπορούσαν να συγκριθούν με προστατευτικά «καπάκια» αποτρέπουν την απώλεια γενετικών πληροφοριών κατά τη διάρκεια της κυτταρικής διαίρεσης. Καθώς μεγαλώνουμε και τα κύτταρα διαιρούνται, τα τελομερή γίνονται βραχύτερα, η δομή τους αδυνατίζει, γεγονός το οποίο μπορεί να κάνει τα κύτταρα να σταματήσουν να διαιρούνται, να αναπαράγονται και να πεθάνουν. Οι ειδικοί πιστεύουν, μάλιστα, ότι το μήκος των τελομερών αποτελεί ένα παράθυρο στην κυτταρική γήρανση. Τα βραχύτερα τελομερή συνδέονται με ένα ευρύ φάσμα ασθενειών που συνήθως έχουν σχέση με τη γήρανση όπως είναι παραδείγματος χάρη οι καρδιοπάθειες αλλά και κάποιες μορφές καρκίνου.

Στη μελέτη, οι νοσηλεύτριες που συμμετείχαν και που ακολουθούσαν μεσογειακή διατροφή είχαν, όπως διαπιστώθηκε, μακρύτερα και άρα πιο υγιή τελομερή. Ωστόσο, όπως παρατηρούν οι επιστήμονες, δεν εμφανίζεται κάποιο από τα συστατικά της μεσογειακής διατροφής να καταγράφει καλύτερα αποτελέσματα από τα υπόλοιπα, γεγονός το οποίο υποδεικνύει πόσο σημαντικό είναι να ακολουθείται μία ολοκληρωμένη διατροφή. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι ερευνητές που δεν συμμετείχαν στην έρευνα επισημαίνουν ότι τα συμπεράσματα των Αμερικανών επιστημόνων είναι ενδιαφέροντα αλλά επ’ ουδενί δεν θα πρέπει να θεωρηθούν οριστικά.