Ενα χάπι θα καταπολεμήσει την παχυσαρκία

ΒΟΣΤΩΝΗ. Ενα χάπι κατά της παχυσαρκίας δημιουργεί ελπίδες πως θα μπορούσε να επηρεάσει την τάση του σώματος να δημιουργεί καταστροφικές αποθήκες λίπους κάτω από το δέρμα, όπως προκύπτει από δύο διαφορετικές έρευνες.

Αυτό αναφέρει στο χθεσινό της φύλλο η βρετανική εφημερίδα «Ιντιπέντεντ». Επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ ανέπτυξαν σκευάσματα, τα οποία θα μπορούσαν να μετατρέψουν τα κύτταρα λευκού λίπους, που είναι «κακά», σε κύτταρα καφέ λίπους, τα οποία είναι πιο υγιεινά. Το πρώτο είδος κυττάρων συνδέεται με τον διαβήτη και τις καρδιοπάθειες, ενώ το δεύτερο καίει πρόσθετη ενέργεια. Σε περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι μελέτες, το συγκεκριμένο χάπι θα μπορούσε να αντικαταστήσει τον διάδρομο γυμναστικής για την απώλεια βάρους.

Την ίδια στιγμή στο «Ιμπίριαλ »του Λονδίνου οι ερευνητές εντόπισαν ένα ένζυμο στον υποθάλαμο του εγκεφάλου, που ελέγχει την πρόσληψη τροφής. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι το ένζυμο γλυκοκινάση θα μπορούσε να αποτελέσει ένα θεμιτό στόχο του συγκεκριμένου σκευάσματος. «Είναι η πρώτη φορά που ανακαλύφθηκε στον εγκέφαλο ένα σύστημα, το οποίο ανταποκρίνεται σ’ ένα συγκεκριμένο συστατικό και όχι στη λήψη ενέργειας γενικά. Γι’ αυτό καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι όταν εξετάζει κανείς το ενδεχόμενο δίαιτας, θα πρέπει να σκέφτεται διαφορετικά συστατικά και όχι τη μέτρηση θερμίδων», εξήγησε ο Τζέιμς Γκάρντινερ του «Ιμπίριαλ», επικεφαλής της μελέτης. Τα πειράματα σε ποντίκια έδειξαν ότι η ενίσχυση της δραστηριότητας του ενζύμου στον εγκέφαλο ώθησε τα ζώα να καταναλώνουν περισσότερη γλυκόζη αντί κανονικής τροφής. Ενα σκεύασμα το οποίο θέτει στο στόχαστρο τη γλυκοκινάση ή το μονοπάτι μεταβολισμού θα μπορούσε δυνάμει να μειώσει την επιθυμία για γλυκά.

Περιορισμός διαβήτη

«Ο εγκέφαλός μας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη γλυκόζη για την ενέργεια. Είναι αναμφίβολα ένα πολύ σημαντικό συστατικό, αλλά στο εξελικτικό μας παρελθόν είναι δύσκολο να παρακαμφθεί. Εχουμε λοιπόν μια βαθιά ριζωμένη προτίμηση για τρόφιμα πλούσια σε γλυκόζη και προσπαθούμε να τα αποχωριστούμε», πρόσθεσε ο δρ Γκάρντινερ. Από την πλευρά του ο Τσαντ Κόουαν, του γενικού νοσοκομείου της Μασαχουσέτης στη Βοστώνη, προέβλεψε πως ένα χάπι τέτοιου είδους θα περιορίσει τις πιθανότητες ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2. Ο δρ Κόουαν αποφάσισε πως δύο μικρά μόρια έχουν τη δυνατότητα να οδηγήσουν στη μετατροπή των κυττάρων λίπους, τα οποία υπό κανονικές συνθήκες θα παρήγαγαν λευκό λίπος, σε κύτταρα καφέ λίπους, που καίνε πρόσθετη ενέργεια και έτσι μειώνουν το συνολικό μέγεθος και αριθμό των κυττάρων λευκού λίπους.

Μόλις τον περασμένο Απρίλιο, διεθνή ΜΜΕ είχαν αναφέρει ότι επιστήμονες σε ένα από τα κορυφαία ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα του κόσμου, το Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας (ΕΤΗ) της Ζυρίχης στην Ελβετία – ανάμεσά τους και η Ελληνίδα Αλίκη Περδικάρη- κατάφεραν για πρώτη φορά να ανακαλύψουν τον μηχανισμό με τον οποίο τα κύτταρα του λευκού λίπους μετατρέπονται σε κύτταρα καφέ λίπους. Το επίτευγμα αυτό, που έγινε σε ποντίκια, θα βοηθήσει στην ανάπτυξη νέων θεραπειών κατά της παχυσαρκίας στους ανθρώπους, αναφερόταν στα σχετικά ρεπορτάζ.