Δεν έφεραν νερό στη Γη οι κομήτες

Oι κομήτες δεν μετέφεραν το νερό στη Γη. Η πρώτη ανάλυση των στοιχείων που συγκεντρώθηκαν από το ευρωπαϊκό διαστημικό σκάφος Rosetta, το οποίο έγραψε ιστορία όταν προσεδαφίστηκε στον κομήτη 67P τον Νοέμβριο, υποδεικνύει ότι το νερό στην παγωμένη επιφάνεια του ουράνιου σώματος είναι διαφορετικό από αυτό που υπάρχει στον πλανήτη μας. Τα αποτελέσματα της μελέτης δημοσιεύονται στο επιστημονικό περιοδικό Science. Οι συντάκτες της μελέτης διατυπώνουν την άποψη ότι το νερό προήλθε κατά πάσα πιθανότητα από τους αστεροειδείς, αν και πολλοί συνάδελφοί τους πιστεύουν ότι πρέπει να συγκεντρωθούν περισσότερα στοιχεία προτού αποκλειστεί το ενδεχόμενο να έφτασε το νερό στη Γη με τη βοήθεια των κομητών.

Από τον Αύγουστο το διαστημικό σκάφος Ροζέτα βρισκόταν σε τροχιά γύρω από τον κομήτη 67P/Τσουριούμοφ- Γκερασιμένκο, ενώ στις 12 Νοεμβρίου, το όχημα προσεδάφισης Philae ακούμπησε στην επιφάνεια του ουράνιου σώματος. Αν και οι μπαταρίες του ρομπότ στερέψαν λίγο μετά την προσεδάφισή του, κατάφερε να συγκεντρώσει πολύτιμες πληροφορίες, ενώ το μητρικό διαστημόπλοιο η Ροζέτα εξακολουθεί να αναλύει αυτό το παράξενο περιπλανώμενο «βουνό από πάγο».

Το όργανο Ροζίνα

Αυτή η εκ του σύνεγγυς ματιά στον κομήτη δίνει την ευκαιρία στους επιστήμονες να βρουν απαντήσεις σε ερωτήματα που τους ταλαιπωρούσαν από πολλά χρόνια. Ανάμεσα στα ερωτήματα αυτά και το κατά πόσον το νερό έφτασε στη Γη με τη βοήθεια αυτών των ουράνιων σωμάτων πριν από δισεκατομμύρια χρόνια. Τα τελευταία επιστημονικά στοιχεία, τα οποία συγκεντρώθηκαν με το όργανο Ροζίνα της Ροζέτας το οποίο αποτελείται από δύο φασματόμετρα μάζας που «μυρίζουν» το αέριο που απελευθερώνεται από την επιφάνεια του 67P, υποδεικνύουν ότι τα πράγματα ίσως και να ήταν διαφορετικά από ό,τι αρχικώς πίστευαν οι ερευνητές.

Το γήινο νερό έχει μία συγκεκριμένη υπογραφή. Αν και η μεγαλύτερη ποσότητα του πολύτιμου υγρού στον πλανήτη μας αποτελείται από άτομα υδρογόνου και οξυγόνου, πολύ σπάνια ένα άτομο υδρογόνου μπορεί να αντικατασταθεί από ένα άτομο δευτερίου. Συνήθως απαντώνται τρία άτομα δευτερίου ανά δέκα χιλιάδες μόρια ύδατος. Κι αυτό το νερό, έχει τις ίδιες φυσικές ιδιότητες με το συνηθισμένο νερό αλλά είναι βαρύτερο.

Η καθηγήτρια Κάθριν Αλτγουεγκ του πανεπιστημίου της Βέρνης, η οποία συντονίζει το πρόγραμμα της Ροζέτας τονίζει ότι η αναλογία ανάμεσα σε βαρύ και ελαφρύ νερό είναι πολύ χαρακτηριστική. Δεν μπορείς να τη μεταβάλεις και παραμένει σταθερή για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η ερευνητική ομάδα, ωστόσο, διαπίστωσε ότι στον κομήτη 67P υπήρχε περισσότερο βαρύ νερό από ό,τι στη Γη. Η καθηγήτρια Αλτγουεγκ επισημαίνει ότι στον κομήτη ανιχνεύθηκε η υψηλότερη αναλογία βαρέος ύδατος προς ελαφρύ ύδωρ που μετρήθηκε στο Ηλιακό Σύστημα. Η αναλογία είναι τρεις φορές υψηλότερη από αυτή στη Γη, γεγονός που σημαίνει ότι ένας τέτοιου είδους κομήτης δεν μπορεί να μετέφερε νερό στη Γη. Αλλά τα συγκεκριμένα επιστημονικά ευρήματα απλά προστίθενται σε αυτά τα οποία συγκεντρώθηκαν από άλλες μελέτες που ανέλυσαν νερό σε διαφορετικούς τύπους κομητών. Γενικότερα η καθηγήτρια Αλτγουεγκ πιστεύει ότι το νερό δεν ήρθε στη Γη από τους κομήτες της ζώνης Κάιπερ. Αντιθέτως πιστεύει ότι οι αστεροειδείς είναι τα ουράνια σώματα που γέμισαν τους ωκεανούς μας.