Και τα λίγα παραπανίσια κιλά δεν είναι πάντα αθώα

Eίναι γνωστό ότι τα παραπανίσια κιλά συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων και όχι μόνο. Τώρα μία νέα μελέτη διαπιστώνει ότι ακόμα και σε νέους ενήλικες που διατηρούν το βάρος τους σε φυσιολογικά επίπεδα, η αύξηση του δείκτη μάζας σώματος μπορεί να καταλήξει σε αυξημένο κίνδυνο για την καρδιά και γενικότερα για τη διατήρησή τους σε καλή υγεία.

Ερευνητές οι οποίοι υπέβαλαν σε εξετάσεις 12.664 νεαρούς ενήλικες και έλεγξαν κατά πόσο διαθέτουν την ποικίλη μορφή του γονιδίου 32 που συνδέεται με τον υψηλότερο δείκτη μάζας σώματος, τους απέδωσαν ένα «γενετικό αποτέλεσμα» με βάση το πόσες ποικίλες μορφές του συγκεκριμένου γονιδίου διέθεταν. Μελετώντας μία τόσο μεγάλη πληθυσμιακή ομάδα κατάφεραν να απομονώσουν τις γενετικές τάσεις στην αύξηση του βάρους από άλλες παραμέτρους που ενδεχομένως να συνέβαλαν στο αν αυτοί οι άνθρωποι ήταν υπέρβαροι, όπως παραδείγματος χάρη τις διατροφικές τους συνήθειες, τα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας και άλλους κοινωνικούς και οικονομικούς παράγοντες.

Ο αυξημένος δείκτης μάζας σώματος και κάποιοι αιματολογικοί δείκτες που υποδεικνύουν αυξημένο μεταβολικό κίνδυνο συνταιριάστηκαν με τα αποτελέσματα του γενετικού τεστ, γεγονός το οποίο υποδεικνύει ότι τελικά ο αυξημένος δείκτης μάζας σώματος προκαλεί αύξηση των παραγόντων καρδιαγγειακού κινδύνου ανεξαρτήτως από την κατανάλωση λιπαρών τροφίμων, την άσκηση, το κάπνισμα ή άλλες μεταβλητές που συνυπολογίστηκαν. Η μελέτη, η οποία δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική έκδοση της επιθεώρησης PLOS Medicine, αναλύει, επίσης, και τις περιπτώσεις 1.488 ανθρώπων, το μεταβολικό προφίλ των οποίων έγινε έπειτα από έξι χρόνια. Ετσι διαπιστώθηκε ότι η αύξηση του δείκτη μάζας σώματος, ακόμα και όταν αυτός παραμένει σε φυσιολογικά όρια, επέφερε εκτενείς και κακές μεταβολικές αλλαγές, ενώ αντιθέτως η περιορισμένη απώλεια κιλών επέφερε ευμενείς μεταβολές.

«Η μελέτη μας στους νεαρούς ενήλικες υποδεικνύει ότι ακόμα και μία περιορισμένη απώλεια βάρους βελτιώνει σημαντικά το μεταβολικό τους προφίλ» αναφέρει ο συντάκτης της έκθεσης Πίτερ Βουρτζ, επικεφαλής του τμήματος μοριακής επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο Ούλου της Φινλανδίας, και προσθέτει ότι η μεταβολή του βάρους δεν πρέπει να είναι αξιοσημείωτη για να δράσει ευνοϊκά. Ακόμα και αυτοί που έχουν φυσιολογικό δείκτη μάζας σώματος 24 αξίζει να προσπαθήσουν να τον περιορίσουν» καταλήγει ο ερευνητής.