Στο φως «μυστικά» του Πλούτωνα

Οταν το διαστημικό σκάφος New Horizons («Νέοι Ορίζοντες») απέστειλε τις πρώτες φωτογραφίες του Πλούτωνα, οι επιστήμονες δεν μπορούσαν να κρύψουν τον ενθουσιασμό τους για το καταπληκτικό θέαμα. Αλλωστε, δεν βλέπουμε κάθε ημέρα έναν πλανήτη νάνο από τόσο κοντά. Η αλήθεια, όμως, είναι ότι μόλις τώρα οι ειδικοί αρχίζουν να αποκτούν μία πληρέστερη εικόνα για το ουράνιο σώμα και τους φυσικούς του δορυφόρους, καθώς τώρα φτάνουν στη Γη όλο και περισσότερα στοιχεία γι’ αυτό. Την εβδομάδα που πέρασε δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Science, πέντε διαφορετικές εργασίες για τον Πλούτωνα. Αξιοσημείωτη είναι μία λεπτομερής τοπογραφική ανάλυση του Πλούτωνα, τουλάχιστον, του ημισφαιρίου όπου βρέθηκε το New Horizons. Φυσικά, όπως λένε οι επιστήμονες, και τα στοιχεία από το άλλο ημισφαίριο τελικά θα αναλυθούν.

Η φωτεινή καρδιά του Πλούτωνα, η περιοχή Τομπό, που ονομάστηκε έτσι λαμβάνοντας το όνομα του αστρονόμου που ανακάλυψε τον Πλούτωνα, βρέθηκε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος όταν δόθηκαν στη δημοσιότητα οι πρώτες φωτογραφίες του ουράνιου σώματος. Το αριστερό μισό της καρδιάς είναι μία βαθιά λεκάνη η οποία είναι καταβυθισμένη συγκριτικά με τα περιβάλλοντα υψίπεδα. Προφανώς, επισημαίνουν οι ειδικοί, πρόκειται για σχηματισμό που προκλήθηκε από την πρόσκρουση κάποιου ουράνιου σώματος στο σημείο. Η περιοχή στο εσωτερικό αυτής της λεκάνης φαίνεται να είναι νεότερη και περιέχει πάγο αζώτου, πάγο μονοξειδίου του άνθρακα, αλλά και μεθανίου. Οι ερευνητές, εξάλλου, επισημαίνουν ότι στο αριστερό κομμάτι της καρδιάς βρίσκεται ένα παχύ στρώμα πάγου αζώτου, που κατά πάσα πιθανότητα ευθύνεται και για την περίεργη, όλο φυσαλίδες, όψη της επιφάνειας του πλανήτη-νάνου, καθώς φαίνεται να διαθέτει τέτοιους παράξενους σχηματισμούς που χωρίζονται από αυλακώσεις με βάθος περίπου 100 μέτρων. Στη δυτική άκρη της λεκάνης υπάρχουν κάποιες πραγματικά εντυπωσιακές οροσειρές.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν και τα φεγγάρια του Πλούτωνα, με κυρίαρχο τον Χάροντα, ο οποίος όπως επισημαίνουν οι ειδικοί είναι γεμάτος μυστήριο. Η επιφάνειά του καλύπτεται ολοκληρωτικά σχεδόν από υδάτινο πάγο, χωρίς να περιλαμβάνει τις άλλες ποικιλίες πάγου που δίνουν χρώμα σε κάποια τμήματα του Πλούτωνα. Την ίδια στιγμή, οι επιστήμονες διαπίστωσαν την ύπαρξη ιχνών αμμωνίας τόσο γύρω, όσο και μέσα από τους κρατήρες που έχουν σχηματιστεί κάτω από την επιφάνεια του φυσικού αυτού δορυφόρου. Το χρώμα του βόρειου πόλου του Χάροντα, που είναι το κόκκινο της σκουριάς, αποτελεί ένα μυστήριο, αφού δεν είναι γνωστό σε τι ακριβώς οφείλεται. Παρότι το χρώμα της επιφάνειας του Χάροντα είναι περισσότερο ομοιογενές από όσο αρχικώς πίστευαν οι ειδικοί, η γεωλογία του εμφανίζει μεγάλο ενδιαφέρον.

Τέλος, όπως σημειώνουν οι ερευνητές, όλα τα ουράνια σώματα της Ζώνης Κάιπερ, που επισκέφθηκε το διαστημικό όχημα New Horizons (ο Πλούτωνας, ο Χάρων και ο Τρίτων) είναι περισσότερο διαφορετικά παρά όμοια και υποδεικνύουν πόσο μεγάλη θα είναι η ποικιλία όλων όσοι πρόκειται να παρατηρηθούν σε μελλοντικές αποστολές.