Τα μυστικά του πελώριου αποτυπώματος

H ανακάλυψη ενός από τα μεγαλύτερα αποτυπώματα πέλματος δεινοσαύρου που βρέθηκαν ποτέ ενδέχεται να ρίξει άπλετο φως στον τρόπο συμπεριφοράς αυτών των προϊστορικών ζώων, αναφέρουν οι ερευνητές.

Το πελώριο αποτύπωμα εντοπίστηκε στην έρημο Γκόμπι και έχει μήκος 106 εκατοστά και πλάτος 77 εκατοστά, ενώ οι επιστήμονες πιστεύουν ότι πρέπει να ανήκει σε τιτανόσαυρο. Οι ειδικοί το ανακάλυψαν τον Αύγουστο σε ένα γεωλογικό στρώμα το οποίο χρονολογείται από 70 έως 90 εκατομμύρια χρόνια. Τώρα, ευελπιστούν ότι, χάρη στην ανακάλυψή τους, θα μπορέσουν να μάθουν περισσότερα πράγματα για τον τρόπο που περπατούσε το ζώο αλλά και την κοινωνική του συμπεριφορά.

Ο Σινόμπου Ισιγκάκι, καθηγητής Παλαιοντολογίας του Πανεπιστημίου Οκαγιάμα, και η ομάδα του ανακάλυψαν το πελώριο αποτύπωμα, μαζί με τους συνεργάτες τους από την Ακαδημία Επιστημών της Μογγολίας.

Οπως επισήμανε ο καθηγητής Ισιγκάκι, μιλώντας στο βρετανικό ειδησεογραφικό δίκτυο BBC, «το αποτύπωμα μας δείχνει πολλά πράγματα για τη στάση του ζώου. Αν συνεχίσουμε την ανασκαφή, θα καταφέρουμε να μάθουμε και για τον τρόπο που περπατούσε».

Το αποτύπωμα σχηματίστηκε όταν το ζώο πάτησε σε ένα σημείο όπου το έδαφος ήταν μαλακό. Οι τιτανόσαυροι ήταν κολοσσιαία ζώα με μήκος που έφθανε τα 30 μέτρα και ύψος που συχνά ξεπερνούσε τα 20 μέτρα.

Ο καθηγητής Ισιγκάκι επισημαίνει ότι η ανακάλυψη της πατημασιάς μπορεί να μας αποκαλύψει και σημαντικές πτυχές για την κοινωνική ζωή αυτών των πελώριων προϊστορικών ζώων, καθώς βρέθηκαν και τρία ακόμη αποτυπώματα πελμάτων στο ίδιο σημείο προς την ίδια κατεύθυνση, τα οποία, ωστόσο, δεν ανήκουν στο ίδιο είδος ζώου.

Το αποτύπωμα της ερήμου Γκόμπι είναι πολύ εντυπωσιακό, αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που ανακαλύπτονται ίχνη από πέλματα πελώριων προϊστορικών ζώων. Πριν από μερικές ημέρες, μια γυναίκα που μάζευε κοχύλια σε παραλία της Αυστραλίας εντόπισε τις πελώριες πατημασιές ενός τέτοιου προϊστορικού γίγαντα. Η ανακάλυψη έγινε στην παραλία Κέιμπλ, κοντά στην πόλη Μπρουμ της Δυτικής Αυστραλίας. Η Μπρουμ, όπως ήταν γνωστό, φιλοξενεί και άλλα τέτοια αποτυπώματα ηλικίας 130 εκατομμυρίων ετών, αλλά είναι η πρώτη φορά που εντοπίζονται και στην κυρίως τουριστική περιοχή της παραλίας Κέιμπλ. Συνολικά βρέθηκαν έξι αποτυπώματα και, σύμφωνα με τους ειδικούς, προέρχονται από δύο ξεχωριστούς δεινοσαύρους.

Και ενώ ανά τον κόσμο ανακαλύπτονται τα αποτυπώματα που άφησαν πίσω τους τα πέλματα των δεινοσαύρων πριν από εκατομμύρια χρόνια, οι επιστήμονες κατάφεραν να βρουν τα χρώματα που είχαν τα γιγαντιαία ζώα, τα οποία βοηθούσαν, κατά κάποιον τρόπο, να έχουν καμουφλάζ παρόμοιο με αυτό πολλών ζώων σήμερα. Η μελέτη ενός απολιθώματος ψιττακόσαυρου έδειξε ότι τα κατώτερα μέρη του ζώου ήταν ανοιχτόχρωμα, ενώ τα ανώτερα είχαν πιο σκούρο χρώμα, γεγονός που υποδεικνύει ότι το ζώο ζούσε σε μέρη με διάχυτο φως, όπως, για παράδειγμα, ένα δάσος. Μάλιστα, οι επιστήμονες συνεργαστήκαν και με καλλιτέχνες, προκειμένου να κατασκευάσουν τρισδιάστατες αναπαραστάσεις του ζώου. Τα συμπεράσματα της διεθνούς ομάδας ειδικών δημοσιεύθηκαν στην επιθεώρηση Current Biology.

Ενας εκ των συντακτών της μελέτης, ο Τζέικομπ Βίντερ του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ, επισημαίνει ότι το καμουφλάζ που διέθετε το ζώο τού επέτρεπε, σε συνθήκες διάχυτου φωτός, να φαίνεται επίπεδο και κατά αυτόν τον τρόπο να μπορεί να προστατεύεται από τους θηρευτές του.