…και Μόδα εστί Ποίησις

3' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε μία από τις συχνές συζήτησες περί ανέμων και υδάτων που πιάνουμε με φίλους του χώρου, αναφέρθηκε μια φορά κάτι απροσδόκητα ενδιαφέρον. Κάποιος είπε κάτι για την τέχνη ως πηγή έμπνευσης στη μόδα και τότε κάποιος άλλος ανέφερε ως παράδειγμα την έκθεση αφιέρωμα στον Dries Van Noten που μόλις είχε ξεκινήσει στο μουσείο των Arts Décoratifs. Σίγουρα η πιο must έκθεση αυτή τη στιγμή στο Παρίσι και η πιο ενδιαφέρουσα για περαιτέρω στοχασμό (τουλάχιστον για τις ευαίσθητες καλλιτεχνικές  ψυχές).

Κάπως έτσι λοιπόν μια ωραία πρωία ξεκινάμε με τη φίλη Θ. να επισκεφτούμε την εν λόγω έκθεση. Η Θ., γνώστης του αντικειμένου και μεγάλη φαν του Van Noten, είναι πιστή συντροφιά που εκτιμά τέτοιες αναζητήσεις και που μοιράζομαι συχνά μαζί της απόψεις περί μόδας.  Γνωρίζουμε και οι δύο και εκτιμάμε τη δουλειά και τον μαγευτικό κόσμο του Van Noten οπότε είμαστε ήδη ψυχολογικά προετοιμασμένες για κάτι super grande.

Ο Βέλγος Dries Van Noten είναι ένας από τους πιο δημιουργικούς και ποιητικούς σχεδιαστές του σήμερα. Ξεκινώντας το 1986 ως ένα από τα 6 νέα ταλέντα του Anvers, συχνά αποκαλούμενους  ως η nouvelle vague belge από τη Βασιλική Ακαδημία των Καλών Τεχνών, προτείνει μια νέα αισθητική για τη μόδα, συνδυάζοντας ποίηση, δημιουργικότητα και σκέψη. Η συγκεκριμένη λοιπόν έκθεση είναι μια ευκαιρία να μπορέσει ο θεατής να διεισδύσει στον κόσμο της έμπνευσης και στο creative process του. Για τον ίδιο τον σχεδιαστή είναι μια ευκαιρία να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο με τον οποίο εξελίσσει τις ιδέες του καθώς και ένας εσωτερικός διάλογος που ενώνει όλες τις μορφές τέχνης που τον εμπνέουν.

Ένα λοιπόν από τα πρώτα πράγματα που ξεχωρίζουν στην έκθεση είναι ο τρόπος με τον οποίον ο σχεδιαστής συνδυάζει αναφορές σε παρόν και παρελθόν για να αναπτύξει κάτι σαν δημιουργικά υβρίδια. Φαίνεται παράξενο εκ πρώτης όψεως το πώς καταφέρνει να εμπνέεται παράλληλα από ένα πίνακα του Francis Bacon, ένα ταξίδι στην Ανατολή και ένα μπουκέτο λουλούδια ή μια πινελιά χρώματος. Σταδιακά όμως καταλαβαίνει κανείς ότι η έμπνευση δεν είναι άμεση και κυριολεκτική αλλά περισσότερο μια αίσθηση κι ένα έναυσμα για μια προσωπική εξερεύνηση. Εξ’ου και η ονομασία της έκθεσης Inspirations. Πράγματι οι ιδέες έρχονται από παντού και το έργο του είναι ένα παράξενο μα συναρπαστικό mix στοιχείων της ελίτ αλλά και της υποκουλτούρας, της avant garde αλλά και παραδοσιακών και ιστορικών ενδυμάτων.

Ο Van Noten δεν είναι παρόλ’ αυτά σχεδιαστής κοστουμιών. Παρ’όλη την ποιητικότητα, διαθέτει χιούμορ το οποίο διαφαίνεται και στα ρούχα του που έχουν αυτό το πολυπόθητο modern edge. Και εδώ η Θ. πρoσθέτει ως πιστή φαν ότι γι αυτό το λόγο ο Van Noten έχει τη δική του πελατεία που τον ακολουθεί εδώ και χρόνια. Ένα ρούχο δεν είναι ποτέ ένα απλό ρούχο αλλά εκφράζει μια σκέψη, μια αναφορά, μια κίνηση.

Πάντοτε τον εκτιμούσα ιδιαίτερα διότι είναι από τους λίγους που μένουν πιστοί στη δημιουργική τους άποψη χωρίς να ακολουθεί τάσεις και χωρίς να κυνηγάει με μανία την αυτοπροβολή.

Το σίγουρο είναι ότι το τέλος της έκθεσης με βρήκε ιδιαίτερα ενθουσιασμένη. Ένιωσα ότι η μόδα είναι όμορφη, γεμάτη πλούσιες αναφορές και δραστηριότητα, και όχι μόνο μια business καλοφτιαγμένων και ακριβών ρούχων. Και κλείνοντας τη μέρα με ένα απολογισμό πίνοντας Latte στο διπλανό café καταλήξαμε με τη Θ. ότι η μόδα μπορεί να είναι τόσο ξεχωριστή αν βγούμε λίγο από αυτήν την τάση του εύκολου και του τόσο minimal που κυριαρχεί τον τελευταίο καιρό. Σίγουρα ο Van Noten δεν θεωρείται η τελευταία λέξη της μόδας. Αλλά γιατί να μην αφήσουμε χώρο και για λίγο μαξιμαλισμό; Έτσι για αλλαγή…

*Dries Van Noten; Inspirations, από 1η Μαίου μέχρι 31 Αυγούστου, Musée des Arts Décoratifs, Paris ; www.lesartsdecoratifs.com

…και Μόδα εστί Ποίησις-1

*Το σχέδιο είναι δημιουργία της Τάνιας και το έχει παραχωρήσει αποκλειστικά στη ΓΥΝΑΙΚΑ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή