ΣΤΙΛ

Γόνιμες σχέσεις

gonimes-scheseis-2090352

Θέλοντας και μη, εκείνο που τραβάει το βλέμμα στις νέες εγκαταστάσεις του Fondazione Prada στο Μιλάνο είναι ένα κτήριο καλυμμένο εξολοκλήρου με φύλλα χρυσού 24 καρατίων! «Ο χρυσός είναι πολύ οικονομικό υλικό για εξωτερική επένδυση, σε σύγκριση με το μάρμαρο ή ακόμα και την μπογιά», λέει ο αρχιτέκτονας Rem Koolhaas, από τους συνιδρυτές του γραφείου OMA, με το οποίο η Prada έχει συνεργαστεί επανειλημμένα. «Θέλαμε να δείξουμε ότι ένα πολύ λεπτό επίχρισμα μπορεί να μεταμορφώσει εντελώς ένα αδιάφορο κτίσμα. Στόχος μας με το Fondazione Prada είναι να δημιουργήσουμε ένα φάσμα υλικών και χρωμάτων. Ο χρυσός συνιστά τη μια πλευρά αυτού του φάσματος. Έρχεται σε αντίθεση με την άλλη πλευρά, που απαρτίζεται από το μάλλον μονότονο γκρι του παλιού κτηρίου και το λευκό τσιμέντο του νέου πύργου».

gonimes-scheseis0

Το ζεύγος Patrizio Bertelli και Miuccia Prada.

gonimes-scheseis2

Tο «χρυσό» κτήριο του Fondazione Prada

gonimes-scheseis4

Άποψη της έκθεσης Serial Classic

Η Miuccia Prada και ο σύζυγός της, Patrizio Bertelli, ίδρυσαν το Fondazione Prada το 1993, αναπτύσσοντας μια πολυδιάστατη πολιτιστική δράση με περιοδικές εκθέσεις και δράσεις σε διάφορους χώρους και τόπους. Καθώς το ενδιαφέρον τους για την τέχνη καθοδηγεί παράλληλα την κατάρτιση μιας συλλογής με έργα κυρίως του 20ού και του 21ου αιώνα, το 2011 εγκαινίασαν την πρώτη μόνιμη βάση του ιδρύματος στο Ca’ Corner della Regina, ένα παλάτσο του 18ου αιώνα στη Βενετία. Ο επώνυμος οίκος μόδας αποτελεί προφανώς τη δεξαμενή από την οποία προέρχεται η οικονομική δυνατότητα να γίνουν όλα αυτά, όμως οι ισορροπίες τηρούνται με προσοχή ώστε το ένα να μην καπελώνει ή να μην ευτελίζει το άλλο. Για τη νέα έδρα στο Μιλάνο, την πόλη της Prada, αξιοποιήθηκαν οι εγκαταστάσεις μιας ποτοποιίας του 1910, όπου υπάρχοντα κτίσματα συντηρήθηκαν και αναμορφώθηκαν, ενώ προστέθηκαν τρία καινούρια, ανεβάζοντας τη συνολική ωφέλιμη επιφάνεια σε 19.000 τετραγωνικά μέτρα. Εκτός από το ψηλότερο κτήριο, τον πύργο που δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί, το υπόλοιπο συγκρότημα άνοιξε τις πύλες του στο κοινό στις αρχές Μαΐου, φιλοξενώντας εκθέσεις όπως η Serial Classic (με θέμα τα πολλαπλά αντίγραφα κλασικών αρχαίων αγαλμάτων) και η πιο σύγχρονη An Introduction, αλλά και εκδηλώσεις όπως ένα δίμηνο πρόγραμμα κινηματογραφικών προβολών που επιμελήθηκε ο Roman Polanski. Πρόσθετος πόλος έλξης το Bar Luce, που αναβιώνει την ατμόσφαιρα των τυπικών μιλανέζικων καφέ της δεκαετίας του ’50 και του ’60, με τη δημιουργική υπογραφή του σκηνοθέτη Wes Anderson.

gonimes-scheseis6

Corner Door and Doorframe, του Robert Gober (2014-2015).

gonimes-scheseis8

Άποψη της έκθεσης Serial Classic.

gonimes-scheseis10

Το Bar Luce

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι και το νέο κτήριο του Whitney Museum of American Art, στη Νέα Υόρκη, έχει ιταλική «σφραγίδα», αφού είναι σχεδιασμένο από τον αρχιτέκτονα Renzo Piano – αν και το Renzo Piano Building Workshop διατηρεί γραφεία όχι μόνο στη Γένοβα, αλλά και στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, και έχει να επιδείξει πλούσιο πορτφόλιο σε διεθνές επίπεδο. «Aπό τα πιο σημαντικά κίνητρα στη δουλειά ενός αρχιτέκτονα, το οποίο μας κάνει να προχωράμε και μας δίνει δύναμη να συνεχίζουμε τα έργα μας, είναι η ιδέα να δημιουργούμε κτήρια όχι αδιάφορα προς την πόλη, αλλά σημεία συνάντησης, όπου οι άνθρωποι μαζεύονται και κοινωνούν τις αξίες τους», είπε ο ίδιος με αφορμή το συγκεκριμένο πόνημα. Στη Meatpacking District, δίπλα στη νότια κατάληξη του υπερυψωμένου πάρκου High Line και πολύ κοντά στο ξενοδοχείο The Standard, το νέο Whitney δεν είναι από τα κτήρια που επιβάλλονται και συναρπάζουν με την πρώτη ματιά, αλλά από εκείνα που σε κερδίζουν με την ατμόσφαιρα, την άνεση και τη λειτουργικότητά τους.

gonimes-scheseis12

Η τσάντα MaxMara που σχεδίασε το Renzo Piano Building Workshop

gonimes-scheseis14

Music, Pink and Blue No. 2, της Georgia O’Keeffe (1918)

gonimes-scheseis16

Early Sunday Morning, του Edward Hopper (1930), από την έκθεση America Is Hard to See.

Το μουσείο ιδρύθηκε το 1930 από τη γλύπτρια και φιλάνθρωπο Gertrude Vanderbilt Whitney, και μέχρι τα τέλη του 2014 βρισκόταν στο κτήριο Breuer στη Madison Avenue. Η νέα έδρα του διαθέτει περίπου διπλάσιους σε έκταση εκθεσιακούς χώρους και για πρώτη φορά εκπαιδευτικό κέντρο, θέατρο πολλαπλών χρήσεων και αναγνωστήριο. Η εναρκτήρια έκθεση, με τίτλο America Is Hard to See, περιλαμβάνει περισσότερα από 600 έργα με τις υπογραφές 400 καλλιτεχνών, όλα από τη μόνιμη συλλογή του Whitney. Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν με τη στήριξη του οίκου MaxMara, στο πλαίσιο μιας μακροχρόνιας συνεργασίας με το μουσείο. Για να τιμήσει την περίσταση, το Renzo Piano Building Workshop σχεδίασε μια τσάντα MaxMara που κυκλοφόρησε σε ειδική συλλεκτική απόχρωση, ανάλογη με αυτήν της πρόσοψης του κτηρίου, και σε τρία ακόμα χρώματα.

gonimes-scheseis18

Άποψη του νέου κτηρίου του Whitney

gonimes-scheseis20

Άποψη της εναρκτήριας έκθεσης στο Whitney Museum of Modern Art.

PHOTOS: ATTILIO MARANZANO/COURTESY FONDAZIONE PRADA. BAS PRINCEN. VITTORIO ZUNINO CELOTTO/GETTY IMAGES FOR FONDAZIONE PRADA

PHOTOS: ATTILIO MARANZANO/COURTESY FONDAZIONE PRADA

PHOTOS: ©2014 GEORGIA O’KEEFFE MUSEUM / ARTISTS RIGHTS SOCIETY (ARS), NEW YORK. © WHITNEY MUSEUM OF AMERICAN ART. KARIN JOBST, 2014. NIC LEHOUX