ΣΤΙΛ

Wild At Heart: Ηλιάνα Μαυρομάτη -Βίκυ Κατσίκα

wild-at-heart-iliana-mayromati-viky-katsika

H Μαριάννα, η τολμηρή ηρωίδα από το πρώιμο αριστούργημα του Γάλλου ρομαντικού ποιητή Alfred de Musset «Οι ιδιοτροπίες της Μαριάννας», και η «Αθηνά Χατζηεσμέρ, ετών 17», μια έφηβη αγωνίστρια από την πρόσφατη ιστορία της Ελλάδας, συναντιούνται στο πρόσωπο της Ηλιάνας Μαυρομάτη, σε δύο ξεχωριστού ύφους παραστάσεις. «Κάποιες μέρες της εβδομάδας, μέσα σε μία μόνο ώρα, όσο δηλαδή διαρκεί η διαδρομή από το Θέατρο Επί Κολωνώ στο Θέατρο Πόρτα, μεταπηδώ από τη σπαρακτική ιστορία της οργανωμένης στην Ε.Π.Ο.Ν. Αθηνάς Χατζηεσμέρ στον αδιέξοδο έρωτα της Μαριάννας για τον ακόλαστο Οκτάβιο», αναφέρει η ηθοποιός. Προερχόμενες από αντίθετες κοινωνικές τάξεις και μεγαλωμένες σε διαφορετικές περιόδους, οι δύο κοπέλες έχουν κοινό σημείο αναφοράς το ότι ύψωσαν το ανάστημά τους αψηφώντας τους κανόνες συμπεριφοράς της εποχής τους. «Η επαναστατικότητα της Μαριάννας εκφράζεται και στις πιο μικρές λεπτομέρειες», υποστηρίζει. «Ακόμα και το στητό φόρεμα στο οποίο είναι εγκλωβισμένη, είναι μια νόρμα από την οποία προσπαθεί να απαλλαγεί. Ο σφιχτός κορσές θαρρείς και την αναγκάζει να διατηρεί την ανυπόφορη συγκρότηση που τη χαρακτηρίζει». Θεωρεί πως το φιλοσοφικό περιεχόμενο του κειμένου που γράφτηκε το 1832 και το οποίο επέλεξε να σκηνοθετήσει ο Θωμάς Μοσχόπουλος έχει λόγο να ακουστεί και σήμερα. «Mικρότερη βiωνα κι εγώ τους έρωτες εξιδανικευμένα. Τελευταία άρχισα να αναθεωρώ. Ωστόσο, σκοπός του ρομαντισμού είναι να μιλήσει για το άπιαστο και τη ματαιότητα».

wild-at-heart-iliana-mayromati-viky-katsika0

Ηλιάνα Μαυρομάτη ΔΕΡΜΑΤΙΝΟ JACKET LOVE MOSCHINO, EPONYMO E>MORE.

Παρατηρεί πως ο ρομαντισμός βαδίζει χέρι ­χέρι με την πρώτη νεότητα και εκφέρεται με έντονο λόγο, τόλμη, θράσος και απερισκεψία. «Ωστόσο, καθώς απομακρυνόμαστε από την εφηβεία, καλό είναι να κρατάμε μια επαφή με το επιπόλαιο παιδάκι που κρύβουμε μέσα μας και που προσπαθεί να μας πείσει πως όλα μπορούμε να τα καταφέρουμε. Αυτό μας κινητοποιεί». Κόρη της Λίλας Καφαντάρη και του Βασίλη Μαυρομάτη, η Ηλιάνα φοίτησε στη Δραματική Σχολή Ίασμος του Βασίλη Διαμαντόπουλου, ενώ παρακολουθούσε μαθήματα εκεί ως ακροάτρια ήδη από το σχολείο. «Το θέατρο σε αποζημιώνει με μερικές στιγμές πλήρωσης. Όταν ανοίγει ο χωροχρόνος πάνω σε μια ιδέα ή ένα συναίσθημα, ξεχνάς την ταλαιπωρία και το φόβο που κρύβει ο χώρος».

wild-at-heart-iliana-mayromati-viky-katsika2

Βίκυ Κατσίκα ΠΟΥΚΑΜΙΣΟ, ZARA. ΣΑΛΟΠΕΤΑ WILDWOOD, FREE SHOP. ΠΛΑΤΦΟΡΜΕΣ SALVATORE FERRAGAMO, ΚΑΛΟΓΗΡΟΎ. ΗΜΙΠΑΛΤΟ WILDWOOD, FREE SHOP.

Ζητήματα σεξουαλικής φύσης θίγουν και οι ηρωίδες της «Λούλας» του Βαγγέλη Ραπτόπουλου. Όμως εδώ το ιδανικό στον έρωτα μεταφράζεται με την επίτευξη του γυναικείου οργασμού, «έναν από τους πιο ύπουλους και αρρωστημένους ρατσισμούς που γνώρισε ο κόσμος», σύμφωνα με το συγγραφέα. Όταν κυκλοφόρησε το μυθιστόρημα, το 1997, μεγάλη μερίδα των βιβλιοκριτικών έπεσε να κατασπαράξει το δημιουργό του, χαρακτηρίζοντάς το πορνογράφημα. Ο Ραπτόπουλος απαντά στο υστερόγραφο της νέας έκδοσης: «Πορνό εμένα μου φαίνεται ότι είναι η νεοελληνική πραγματικότητα – η Λούλα απλώς την καθρέφτισε».

«Το κείμενο όντως συμβολίζει αυτό που συνέβη στη γενιά των ’90s. Δείχνει τον υπερκαταναλωτισμό και την αβάσιμη αισιοδοξία που επικρατούσε τότε και που τελικά κατέρρευσε», υποστηρίζει η Βίκυ Κατσίκα, που υποδύεται την Εύη, τη συγκάτοικο της Λούλας, στη θεατρική της μεταφορά από την ομάδα Elephas Tiliensis. Στην πρώτη της δουλειά ως ηθοποιού στην Αθήνα – έχει τελειώσει τη Δραματική Σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος – καλείται να εκπέμψει την αισθητική μιας τοξικής δεκαετίας. «Η Εύη, φοιτήτρια και αυτή, είναι το alter ego της Λούλας. Εξωστρεφής, ηδονίστρια, αφήνεται χωρίς δεύτερες σκέψεις σε αυτό που συμβαίνει γύρω της. Η βουλιμική της ιδιοσυγκρασία αποκαλύπτει με έναν πολύ διαφορετικό τρόπο από αυτόν της Λούλας την αίσθηση του ανικανοποίητου που τη βασανίζει». Η μεγαλύτερη δυσκολία στην προσέγγιση του ρόλου της αφορούσε τη σκληρή γλώσσα του κειμένου. Και αυτό όμως είχε ενδιαφέρον: «Η ευκολία και η χυδαιότητα με την οποία εκφράζονται οι ήρωες είναι κι αυτή ενδεικτική μιας κουλτούρας».

Η Βίκυ πιστεύει ότι, αν ένας άνθρωπος είναι σεξουαλικά ελεύθερος, είναι εξαιρετικά πιθανό να έχει κατακτήσει την ελευθερία σε όλα τα πεδία. «Στο ζήτημα της σεξουαλικής απελευθέρωσης κρύβονται τα μεγαλύτερα στερεότυπα, συμπλέγματα, ζητήματα ηθικής, και αυτό ακόμα δεν έχει λυθεί. Συμπεριφερόμαστε σαν να το έχουμε αφήσει πίσω μας, αλλά απαιτεί αγώνα σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο». Τονίζει πως υπάρχει μια σύγχυση ανάμεσα στο θηλυκό, το σέξι και το χυδαίο. «Εξακολουθούμε να πιστεύουμε σε σεξουαλικά πρότυπα και είναι δύσκολο να μετατοπίσουμε τη σκέψη μας, γιατί τροφοδοτούμαστε διαρκώς με αυτές τις εικόνες». Θεωρεί, επίσης, πως είναι πολύ νωρίς για να γραφτεί μια ιστορία που θα αντανακλά τη δική μας γενιά. Άλλωστε, ένας λόγος που οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αγαρτζίδης και Δέσποινα Αναστάσογλου στράφηκαν στη Λούλα είναι ότι το κείμενο αυτό προοικονομούσε όσα συμβαίνουν σήμερα. «Πρέπει να αποστασιοποιηθείς από τα γεγονότα για να αποδώσεις το πνεύμα μιας εποχής».

—«Οι ιδιοτροπίες της Μαριάννας», Θέατρο Πόρτα, έως Κυριακή των Βαΐων, www.porta-theatre.gr

—«Αθηνά Χατζηεσμέρ, ετών 17», Θέατρο Επί Κολωνώ, έως 26/03, www.epikolono.gr

—«Λούλα», Θέατρο του Νέου Κόσμου, έως 08/03, www.nkt.gr

Photos ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΠΛΑΝΙΔΗΣ (This Is Not Another Agency*)

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Σπύρος Σαββίνος

MAKEUP & HAIR: Μαιρηλού Τζιβελέκη