Η άνοδος του social shopping

3' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η άνοδος του social shopping
Η άνοδος του social shopping-1

Για πολύ καιρό υπήρχε γενικότερα η εντύπωση πως το online

shopping ποτέ δεν θα κατάφερνε να αντικαταστήσει πλήρως μία κλασική

«βόλτα στα μαγαζιά», καθώς πολλοί ήταν αυτοί που θεωρούσαν πως τα

κλικ σε καταλόγους δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τη χαρά ενός

περιπάτου σε ένα εμπορικό κέντρο ή μία πολυσύχναστη οδό με

καταστήματα.

Ωστόσο, ένα φαινόμενο φαίνεται ικανό να το αλλάξει αυτό:

πρόκειται για το social shopping, που φιλοδοξεί να φέρει το

«social» (κοινωνικό) στοιχείο στις online αγορές, απειλώντας τα

συμβατικά καταστήματα.

Το social shopping περιλαμβάνει μία ευρεία κλίμακα ιδεών, από

τις αγορές μέσω κοινωνικών δικτύων, μέχρι τη χρήση ειδικών μηχανών

αναζήτησης που εξετάζουν τις προτάσεις φίλων σε ιστοσελίδες για

αγορές και προσφορές, όπως το Groupon.

Το Groupon έχει ένα από τα πιο απλά και συνάμα αποτελεσματικά

επιχειρηματικά μοντέλα: οι χρήστες δηλώνουν συμμετοχή σε

«προτάσεις» προσφορών και όταν συγκεντρωθεί ένας αριθμός χρηστών η

προσφορά «ενεργοποιείται» (π.χ στην περίπτωση ενός εστιατορίου, εάν

μαζευτούν πενήντα άτομα που «δηλώσουν συμμετοχή» σε προσφορά για

40% έκπτωση, τότε αυτοί οι πενήντα θα έχουν έκπτωση 40% στις

επισκέψεις τους στο εστιατόριο). Το Groupon αξιοποιεί τη δύναμη του

πλήθους για να κερδίσει πελάτες, οι οποίοι εκμεταλλεύονται τις

προσφορές.

«Υπάρχουν πολλές θεωρίες σχετικά με τον κοινωνικό χαρακτήρα του

Groupon. Στην αρχή πολλές προσφορές έγιναν γνωστές μέσω κοινωνικών

δικτύων, αλλά τώρα γίνεται κυρίως μέσω ημερησίου e-mail» είπε η

αναλύτρια της Forrester, Σουχαρίτα Μουλπούρου, η οποία πρόσφατα

έκανε μία έρευνα πάνω στο social shopping.

Αυτή τη στιγμή, το Facebook προσπαθεί να εκμεταλλευτεί το social

shopping, αξιοποιώντας την τεράστια απήχησή του στο διαδικτυακό

κοινό. Μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της εταιρείας θεωρείται η

Asos, που έχει τοποθετήσει την πλήρη κατάλογό της στο site και έχει

800.000 μέλη στη fan page της. Επίσης, η Amazon χρησιμοποιεί το

κοινωνικό δίκτυο για να κάνει προτάσεις βάσει των «like» και των

«favourites» από τα προφίλ χρηστών. Η TicketMaster (αγορές

εισιτηρίων) προσφέρει σε όσους αγοράσουν εισιτήριο από την

ιστοσελίδα της τη δυνατότητα να κοινοποιήσουν τις πληροφορίες

σχετικά με την αγορά σε άτομα της λίστας φίλων, κάτι που, όπως

ισχυρίζεται η εταιρεία, έχει αυξήσει τα κέρδη της.

Από πλευράς της, η Levi’s έχει κάτι που περιγράφεται από το

Facebook ως social store front (κοινωνική βιτρίνα): προσφέρει σε

χρήστες τζην τα οποία άρεσαν σε φίλους και διαμορφώνει την αλυσίδα

παραγωγής και προμήθειάς της βάσει των τάσεων που διαπιστώνονται

στο κοινωνικό δίκτυο: αν οι χρήστες του Λονδίνου κάνουν «like» στα

εφαρμοστά τζην, τότε η εταιρεία διαμορφώνει το στοκ της στο Λονδίνο

αναλόγως.

Εκεί, κατά την Μουλπούρου, έγκειται η κύρια δύναμη του social

shopping: «υπάρχουν τόννοι δεδομένων που οι άνθρωποι γνωστοποιούν

σχετικά με τους εαυτούς τους, τα οποία μία εταιρεία μπορεί να

αξιοποιήσει για να κάνει καλύτερες προσφορές. Είναι μάλλον τακτική

εξατομίκευσης/στόχευσης, παρά διατήρησης ή προσέγγισης νέων

πελατών».

Τρία πρώην στελέχη της Yahoo έχουν στήσει ένα κοινωνικό δίκτυο

ειδικά για καταναλωτές. Το ChoozOn έχει στηθεί με βάση τις αγορές

και τις εξατομικευμένες προσφορές. Επιτρέπει στους χρήστες να

διαχειριστούν τις προσφορές και τις εκπτώσεις τους, και επερχόμενες

εφαρμογές για iPhone και Android είναι ικανές να επισημαίνουν εν

δυνάμει ευκαιρίες.

Οι χρήστες επίσης μπορούν να γραφτούν σε «loyalty programmes»

(προγράμματα «πίστης» ) και εάν κοινοποιήσουν τις προτιμήσεις τους,

τότε τα online καταστήματα τους «ανταμείβουν» με ειδικές εκπτώσεις.

Επίσης, η βρετανική Shopow (Shopper Power) παρέχει μία μηχανή

αναζήτησης για αγοραστές, η οποία «χτενίζει» καταλόγους χιλιάδων

online καταστημάτων, για αγαθά κάθε κατηγορίας- ενώ παράλληλα

επιτρέπει σε χρήστες να συγκρίνουν καταστήματα, τιμές, προσφορές,

υπηρεσίες κλπ, ενώ παράλληλα ενσωματώνει χαρακτηριστικά κοινωνικού

δικτύου.

«Στο Shopow μπορείς να αλληλεπιδράσεις με φίλους, αλλά και να

βαθμολογήσεις τις προηγούμενες αγορές σου» διευκρινίζει ο Κέβιν

Φλαντ, ένας εκ των ιδρυτών, ο οποίος συμπληρώνει ότι, ακόμα και αν

κάποιες ευκαιρίες/ προσφορές είναι δυνατόν να κοινοποηθούν στο

Facebook, κανείς δεν θα έκανε τον κόπο να μοιραστεί τις εμπειρίες

σχετικά με ένα πλυντήριο πιάτων εκεί- ενώ θα το έκανε σε ένα site

όπως το Shopow.

www.kathimerini.gr με πληροφορίες από BBC

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή