ΑΠΟΨΕΙΣ

Το Ισλάμ μπροστά στο ντεκολτέ

Το ντεκολτέ του φορέματος ήταν βαθύ. Και έπεσε κάπως βαρύ στα γούστα των φυλάκων του Μουσείου του Ορσέ. Γι’ αυτό και απαγόρευσαν την είσοδο στην κυρία που φορούσε το φόρεμα με το ντεκολτέ. Διαβάζεις την είδηση και απορείς. Μετά βλέπεις και τη φωτογραφία με το «φόρεμα της Εριδος» και απορείς ακόμη περισσότερο. Ενα φόρεμα από αυτά που συναντάς κάθε μέρα σε όλον τον πολιτισμένο κόσμο. Μετά σκέφτεσαι ότι στο Μουσείο του Ορσέ φιλοξενείται το αριστούργημα του Μανέ «Το γεύμα στη χλόη». Ενα από τα πιο προκλητικά έργα της Ιστορίας της Τέχνης. Δύο ντυμένοι άνδρες κάθονται στη χλόη μαζί με μια ολόγυμνη γυναίκα. Η αντίστιξη ανάμεσα στη γυμνή γυναίκα και τους ντυμένους άνδρες παραμένει ακόμη και σήμερα εντυπωσιακή, καθότι προκλητική και όχι μόνο για την εποχή της. Πώς είναι δυνατόν ένα μουσείο που φιλοξενεί τέτοιον πίνακα να απαγορεύει την είσοδο σε μια γυναίκα εξαιτίας του ντεκολτέ της; Ακολουθούν καταγγελίες για «σεξιστική» συμπεριφορά. Δύο ημέρες αργότερα, ακτιβίστριες της ομάδα κρούσης των Φεμέν εισβάλλουν γυμνόστηθες στο μουσείο και φωνάζουν αυτά που συνήθως φωνάζουν. Η διεύθυνση του μουσείου ζητεί συγγνώμη από τη γυναίκα. Εσύ, εν τω μεταξύ, συνεχίζεις να απορείς.
 
Τι σόι σεξισμός είναι αυτός; Συνήθως έτσι ορίζεται η σεξουαλική παρενόχληση ή η συμπεριφορά που κάνει διακρίσεις ανάμεσα στα δύο φύλα. Η επιβολή σεμνής ενδυμασίας στους ναούς δεν είναι σεξισμός. Εχει να κάνει με το θρησκευτικό αίσθημα και μια συγκεκριμένη αντίληψη περί σεμνότητος. Διαβάζεις ότι τα τελευταία χρόνια πολλές ιδιωτικές εταιρείες ασφαλείας –σαν αυτή που φροντίζει τη φύλαξη του μουσείου– έχουν προσλάβει πολλούς νέους μουσουλμάνους οι οποίοι ακολουθούν τις επιταγές του ριζοσπαστικού Ισλάμ. Τα στοιχεία τα βρήκα στην επιθεώρηση Valeurs Actuelles και προέρχονται από έρευνα του Εθνικού Ινστιτούτου Ανωτάτων Σπουδών για την Ασφάλεια. Το επεισόδιο στο Μουσείο του Ορσέ δεν είναι ούτε τυχαίο ούτε μεμονωμένο. Παρόμοια επεισόδια έχουν σημειωθεί σε καταστήματα ανάμεσα σε φύλακες και πελάτισσες. Χθες, μας απασχόλησαν οι βλαμμένοι που εχθρεύονται τη μάσκα, τους Γάλλους όμως τους απασχολούσε μια εγκύκλιος που ζητεί από τους μαθητές να είναι ευπρεπώς ενδεδυμένοι στο σχολείο. Για ποιον λόγο εκδόθηκε; Μήπως για να μη θιγούν οι μουσουλμάνοι μαθητές τού κατά τα λοιπά εκκοσμικευμένου σχολείου;
 
Η διαφθορά των κοινωνικών αξιών συντελείται αθόρυβα, με σύμμαχο τον χρόνο και την αδράνεια. Την περιγράφει με ακρίβεια ο Ουελμπέκ στην «Υποταγή». Από μιαν άποψη, η βίαιη εισβολή των μουσουλμανικών πληθυσμών, προσφύγων και μεταναστών, στην ελληνική κοινωνία επιτρέπει σε αυτήν την τελευταία να μην παραδοθεί στην πολυπολιτισμική αμέλεια που καταλήγει στο επεισόδιο του Ορσέ.