ΑΠΟΨΕΙΣ

«Οποιος είναι έξω από τον χορό, πολλά τραγούδια ξέρει»

«Οποιος είναι έξω από τον χορό, πολλά τραγούδια ξέρει»

Η λαϊκή σοφία πάντα επιβεβαιώνεται. Παρακολουθώ από τα ΜΜΕ τη συζήτηση για τα εμβόλια και φυσικά τις άπειρες προτάσεις που ακούγονται. Δεν θα ασχοληθώ με την παράλογη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι «για όλα φταίει ο Μητσοτάκης». Ούτε όμως και με όλους αυτούς που δεν μπορούν να καταλάβουν το μέγεθος του εγχειρήματος. Θα περιοριστώ μόνο στο να σχολιάσω το τεράστιο διαχειριστικό έργο του εμβολιασμού της κοινότητας.

Οσοι δεν έχουν διαχειριστεί μεγάλα έργα, δύσκολα μπορούν να φανταστούν την πολυπλοκότητα του έργου. Με την ιδιότητά μου ως επιζώντος «δεινόσαυρου» της πληροφορικής, αφού ασχολούμαι επαγγελματικά από το 1967, θέλω να σας δώσω ορισμένα χαρακτηριστικά του έργου, που πραγματικά δείχνουν ότι επί τέλους έχουμε μπει στην ψηφιακή εποχή.

– Μόνο ψηφιακή λύση. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα σχεδιάστηκε από την αρχή μια διαδικασία η οποία είναι αποκλειστικά ψηφιακή. Αναφέρομαι φυσικά στη διαδικασία με την οποία οι πολίτες κλείνουν το ραντεβού τους για τον εμβολιασμό. Για να το πούμε πολύ απλά. ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΚΑΝΕΝΑ ΧΑΡΤΙ για να κλείσει κάποιος το ραντεβού του προκειμένου να εμβολιαστεί. Αυτή είναι πραγματική επανάσταση στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τα προβλήματά μας σαν χώρα. Εδώ και πολλά χρόνια ισχυρίζομαι ότι αν δεν μάθουμε να «σκεφτόμαστε ψηφιακά» και συνεχίζουμε να μηχανογραφούμε τις χειρωνακτικές διαδικασίες, το μόνο που επιτυγχάνουμε είναι να αντικαταστήσουμε το «μπάχαλο» με «ηλεκτρονικό μπάχαλο».

Η συνήθης επίκληση όλων των αντιδραστικών που συνοψίζεται στο «τι θα γίνει με τους μεγάλους ανθρώπους που δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία», απαντήθηκε: Θα πάνε σε ένα φαρμακείο ή στο ΚΕΠ, ή κάποιος από το οικογενειακό τους περιβάλλον θα τους βοηθήσει να ολοκληρώσουν τη διαδικασία. Η επιτυχία του εγχειρήματος αποδεικνύεται από το γεγονός ότι μέχρι τις 27 Ιανουαρίου 2021, έχουν επιβεβαιωθεί για τις επόμενες μέρες 711.103 ραντεβού κυρίως από ηλικιωμένους άνω των 80 ετών. Επίσης, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί 222.681 εμβολιασμοί εκ των οποίων οι 20.886 ολοκλήρωσαν και τη Β΄ δόση του εμβολίου. Κάλυψη 2,12%.

– Συνολικό κόστος υπηρεσίας. Υπάρχει κάτι ακόμα που στην Ελλάδα συνήθως το αγνοούμε: Το συνολικό κόστος μιας υπηρεσίας. Δυστυχώς, δεν έχουμε μάθει να εκτιμούμε αυτό το κόστος και για τον λόγο αυτό έχουμε δημιουργήσει ένα πληθωρικό δημόσιο. Αυτό το κόστος περιλαμβάνει τόσο τις μετακινήσεις του πολίτη όσο και τον χρόνο απασχόλησης του πολίτη, πέρα από τον χρόνο απασχόλησης του υπαλλήλου που παρέχει την υπηρεσία. Με την ψηφιακή διαδικασία, το κόστος για την παροχή της υπηρεσίας είναι πραγματικά ελάχιστο, οι δε πολίτες κερδίζουν χρόνο και χρήμα γιατί αποφεύγονται άσκοπες μετακινήσεις και εκνευριστική αναμονή στο τηλέφωνο.

– Επικοινωνία. Βασική προϋπόθεση για την επιτυχία ενός μεγάλου έργου είναι η σωστή επικοινωνία. Μπήκα στη σελίδα embolio.gov.gr για να δω το «Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο για τον Εμβολιασμό κατά της COVID-19» και πραγματικά μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι υπάρχει πλήρης και αναλυτική πληροφόρηση για τον εμβολιασμό και τη διαδικασία εμβολιασμού με πλήρη παραδείγματα. Ακόμα για όσους θέλουν να μάθουν τις λεπτομέρειες σχετικά με το εμβόλιο, υπάρχει η σελίδα eody.gov.gr «Οδηγίες Εμβολιασμό έναντι του ιού SARS-CoV-2» όπου δίνονται αναλυτικές λεπτομέρειες για το εμβόλιο. Το επίπεδο πληροφόρησης είναι πραγματικά εξαιρετικό. Σας συστήνω ανεπιφύλακτα να μπείτε και στις δύο σελίδες για να λύσετε με τον πλέον υπεύθυνο τρόπο όλες τις απορίες σας.

– Proactive. Για πρώτη φορά το «κράτος πάει στον πολίτη» και όχι ο «πολίτης στο κράτος». Αλλη μια επανάσταση. Με βάση τα στοιχεία της άυλης συνταγογράφησης (έργο του Κυριάκου Πιερρακάκη), το κράτος απευθύνεται στον πολίτη και εφ’ όσον πληροί τα κριτήρια του εμβολιασμού, του αποστέλλεται πρόταση για το ραντεβού του. Η μόνη ενέργεια του πολίτη είναι η εντός τριών ημερών αποδοχή του ραντεβού. Πιο απλά δεν γίνεται! Η ευκολία που παρέχει η άυλη συνταγογράφηση για το κλείσιμο του ραντεβού, είναι ένα σοβαρό κίνητρο ώστε και άλλοι συμπολίτες μας (πέρα από τα 2 εκατομμύρια που ήδη απολαμβάνουν τα πλεονεκτήματα της άυλης συνταγογράφησης) να εγγραφούν στο σύστημα.

– Ψηφιακό Πιστοποιητικό. Ακόμα μια σημαντική καινοτομία. Κάθε εμβολιασμένος εφοδιάζεται με ένα ψηφιακό πιστοποιητικό, υπογεγραμμένο ψηφιακά (digitally signed) όπου πιστοποιείται το είδος και η ημερομηνία του εμβολίου καθώς και άλλα στοιχεία, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί παντού, ώστε να διευκολύνει τη ζωή του εμβολιασμένου. Μάλιστα, η Ελλάδα πρωτοπορεί στο σημείο αυτό γιατί η πρόταση του πρωθυπουργού να καθιερωθεί ενιαίο Ευρωπαϊκό Πιστοποιητικό Εμβολιασμού ώστε να διευκολυνθεί η μετακίνηση μεταξύ των κρατών φαίνεται ότι συζητείται σοβαρά. Ηδη, η ΙΑΤΑ υιοθέτησε την πρόταση του πρωθυπουργού γιατί έτσι διευκολύνονται τα αεροπορικά ταξίδια.

Διαπίστωσα για άλλη μια φορά ότι οι ζηλωτές των προσωπικών δεδομένων έχουν τις αντιρρήσεις τους και ισχυρίζονται ότι έτσι «θα μας βάλουν και κολάρο στον λαιμό».

Ολοι οι διαμαρτυρόμενοι μόνο διαμαρτύρονται, χωρίς να προτείνουν οποιαδήποτε λύση. Μήπως δεν πρέπει να ξεχωρίζουμε τους ανθρώπους που έχουν εμβολιαστεί; Πάω ακόμα ένα βήμα παραπάνω. Αυτοί που συνειδητά δεν θέλουν για δικούς τους αβάσιμους λόγους (όχι ιατρικούς) να εμβολιαστούν, να τους εκδίδεται ψηφιακό πιστοποιητικό ότι είχαν την ευκαιρία να εμβολιαστούν και δεν το δέχθηκαν, ώστε να αντιμετωπίζουν και τις συνέπειες των πεποιθήσεών τους. Το «τζάμπα μάγκας» να τελειώνει.

Σε μπλογκ αριστερών τάσεων βρήκα και το εξής απίστευτο. «Αρχισαν οι εκβιασμοί. Ποιος δήλωσε (προκλητικά): “Δεν θα προσλάβω κάποιον που δεν έχει εμβολιαστεί…”».

Η ανάρτηση αφορούσε ιδιοκτήτη πολυτελών ξενοδοχείων, του οποίου η πλήρης δήλωση είναι: «Είναι ξεκάθαρο ότι δεν πρόκειται να προσλάβω κάποιον που θα αρνηθεί να εμβολιαστεί, προφανώς και δεν πιστεύει στον κορωνοϊό, ούτε προσέχει στην προσωπική του ζωή, άρα είναι επικίνδυνος». Βλέπετε το παράλογο: Ο ένας έχει δικαίωμα να μην πιστεύει στην ύπαρξη του κορωνοϊού και να μην εμβολιάζεται και ο άλλος δεν έχει δικαίωμα να προστατεύσει την επιχείρησή του και τους πελάτες του από τον ψεκασμένο! Γι’ αυτό επαναλαμβάνω με έμφαση: «Θεέ μου, από πού γλιτώσαμε».

– Ιδιαίτερες δυσκολίες. Η διαχείριση του έργου γίνεται ακόμα πιο δύσκολη λόγω της ιδιομορφίας του εμβολίου, αλλά και της γεωγραφίας της χώρας. Κατ’ αρχήν απαιτούνται δύο δόσεις του ίδιου κατασκευαστή· και μόνο αυτή η ιδιότητα πολλαπλασιάζει τις δυσκολίες. Το κυριότερο όμως πρόβλημα είναι η διακίνηση και φύλαξη του εμβολίου λόγω των ιδιαίτερα δύσκολων συνθηκών θερμοκρασίας που απαιτούνται. Τα εμβόλια διατηρούνται σε θερμοκρασία -70 βαθμών Κελσίου σε 5 ειδικά εξοπλισμένες φαρμακαποθήκες σε όλη τη χώρα. Η μεταφορά γίνεται σε πακέτα των 195 φιαλιδίων (975 δόσεις) και μετά την απόψυξη μπορούν να διατηρηθούν σε ψυγεία 2 – 8 βαθμούς Κελσίου. Μετά την απόψυξη δεν μπορούν να ψυχθούν ξανά.

– Συμπέρασμα. Για όλους εμάς που κατά καιρούς προσπαθήσαμε να βελτιώσουμε τη ζωή των πολιτών με την εφαρμογή της πληροφορικής στην Ελλάδα, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του έργου του εμβολιασμού είναι πραγματικά «μουσική στα αυτιά μας». Αυτός είναι ο σωστός δρόμος: Ψηφιακός σχεδιασμός και όχι ψηφιακή γραφειοκρατία.

Η μακρόχρονη πείρα μου μού έχει διδάξει κάτι πολύ βασικό. Οταν ο κόσμος αντιληφθεί τα πραγματικά οφέλη που έχει από την ψηφιακή επανάσταση, γίνεται ο μεγαλύτερος και ισχυρότερος υποστηρικτής της, ώστε να κατανικηθεί η γραφειοκρατική αδράνεια του παραδοσιακού δημοσίου.

ΥΓ.: 1. Την 22 Ιανουαρίου 2021, ώρα 16.36, έλαβα από το 13034 μήνυμα για να εμβολιαστώ στις 3/2. Απάντησα αμέσως και μου ήλθε η επιβεβαίωση για τα δύο ραντεβού στις 3/2 και 24/2. Παράλληλα μου ήλθε επίσης e-mail από την ελληνική κυβέρνηση, με τον κωδικό QR. Ετσι απλά, επειδή έχω ενταχθεί στην άυλη συνταγογράφηση.

ΥΓ.: 2. Η επιστολή της Αθηνάς Κακούρη, συγγραφέως 93 ετών, στην «Κ» της 20ής Ιανουαρίου 2021, με τίτλο «Η εξυπηρέτησή μου ήταν υποδειγματική», είναι η πλήρης επιβεβαίωση ότι το σύστημα λειτουργεί με απόλυτη επιτυχία, ακόμα και για τους ηλικιωμένους, οι οποίοι δεν έχουν ακόμα ενταχθεί στην άυλη συνταγογράφηση.

Ας ευχαριστήσουμε όλους αυτούς που δούλεψαν σκληρά για να δημιουργήσουν ένα σύστημα φιλικό προς τον πολίτη. Ενα κτύπημα επιδοκιμασίας στην πλάτη, είναι το καλύτερο κίνητρο για να συνεχίσουν!

* Ο κ. Ανδρέας Δρυμιώτης είναι σύμβουλος επιχειρήσεων.