Αρχαιολογικό Μουσείο και ανάπτυξη

Αρχαιολογικό Μουσείο και ανάπτυξη

2' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πάμε πάλι απ’ την αρχή για να το εμπεδώσουμε. Η ανάπλαση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου είναι η δυναμικότερη επέμβαση που μπορεί να γίνει για την αναβίωση του παρηκμασμένου κέντρου της Αθήνας. Μετά την επέλαση των βαρβάρων το 2008, είναι το πρώτο μεγάλο έργο που δείχνει την ευρύτητα της προοπτικής για ανάπτυξη. Η Αθήνα φιλοξενεί τη μεγαλύτερη αρχαιολογική συλλογή στον κόσμο. Ηρθε η ώρα να την αναδείξει. Το έργο ανήκει στην Ελλάδα, όμως ανήκει και στον παγκόσμιο πολιτισμό. Ως εκ τούτου, πολύ σωστά έπραξε η οργανωτική επιτροπή και προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό. Τον κέρδισε ο Βρετανός Ντέιβιντ Τσίπερφελντ σε συνεργασία με το αρχιτεκτονικό γραφείο «Αλέξανδρος Ν. Τομπάζης». Ο Τσίπερφελντ είχε αναλάβει και την ενοποίηση των Μουσείων του Βερολίνου. Δεν είμαι ειδικός, αλλά είμαι «χρήστης» του Μουσείου. Και πιστεύω ότι το ιδανικό θα ήταν η ενοποίησή του με τα κτίρια του ΕΜΠ και η δημιουργία ενός τεράστιου αρχαιολογικού πάρκου το οποίο, σε συνδυασμό με την απολύμανση των Εξαρχείων, θα γινόταν ένας υποχρεωτικός προορισμός, ακόμη και για τους Αθηναίους που έχουν χάσει το ενδιαφέρον τους για το κέντρο της πόλης. Μια άλλη εκδοχή του «κέντρου», που δεν προσδιορίζεται από τον αριθμό των τραπεζοκαθισμάτων και τον πληθυσμό τους. Φανταζόμουν μάλιστα τους χώρους που φιλοξενούσαν κάποτε τη Σχολή Καλών Τεχνών με μόνιμη έκθεση των σχεδίων των μεγάλων της σύγχρονης Ελλάδας, από τον Τσίλλερ και τον Χάνσεν έως τον Πικιώνη, τον Ζενέτο και τον Κωνσταντινίδη. Στην ενοποίηση αντέδρασαν οι καθηγητές της Αρχιτεκτονικής Σχολής. Υπήρξαν και νομικά κωλύματα λόγω των όρων που είχε θέσει ο Αβέρωφ στο κληροδότημά του.

Δεν τα λέω όλ’ αυτά για να υποβαθμίσω το έργο που έχει ως στόχο την πενταετία για την ολοκλήρωσή του. Τα αρχιτεκτονικά σχέδια που εγκρίθηκαν από την επιτροπή δημιουργούν υπόγειους χώρους που δεν εμποδίζουν τη θέα της πρόσοψης του 19ου αιώνα. Σημαντικό τοπόσημο της πρωτεύουσας, όμως αναρωτιέμαι πόσοι το αναγνωρίζουν. Και πόσοι έχουν αναρωτηθεί τι κρύβει μέσα του. Αναμένοντας την επίσημη ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ, απολαμβάνω τις αντιδράσεις στο Διαδίκτυο. Γιατί επέλεξαν έναν αλλοεθνή αρχιτέκτονα; Θυμήθηκα την αείμνηστη Μελίνα που είχε δηλώσει ότι αν γίνει υπουργός Πολιτισμού θα κλείσει όλες τις ξένες αρχαιολογικές σχολές. Ο αισθητής της παρέας κρίνει ότι η κατασκευή θα κρύψει την πρόσοψη του υπάρχοντος κτιρίου. Προφανώς έχω πρόβλημα με τα μάτια μου, διότι στα σχέδια τίποτε δεν εμποδίζει τη θέα της παλιάς πρόσοψης.

Πού ήσαν όλοι αυτοί τόσα χρόνια; Μήπως συσκέπτονταν για να βρουν λύσεις; Κι αν τις έχουν, γιατί δεν τις δημοσιοποιούν; Απλώς φοβούνται ότι οποιαδήποτε κίνηση για ανάπτυξη θα τους συνταξιοδοτήσει και αυτούς και τις απόψεις τους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή