Η τρέλα δεν πάει στα βουνά

6' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κάθε μέρα που περνάει επιβεβαιώνει την παροιμία του τίτλου. Είναι γύρω μας, στα σχολεία μας, στα πανεπιστήμιά μας, στα γραφεία μας, παντού. Εχουμε πάθει μιθριδατισμό και δεν συνειδητοποιούμε πού οδηγούμαστε. Την αφορμή για το σημερινό κείμενο πήρα από ένα περιστατικό, που ακόμη και σήμερα δεν μπορώ να το πιστέψω.

Περιληπτικά, η Hope Carasquila, μια δασκάλα στη Φλόριντα, υποχρεώθηκε σε παραίτηση γιατί έδειξε σε παιδιά της ΣΤ΄ τάξης το περίφημο άγαλμα του Michelangelo, ο Δαυίδ, που είναι ένα αριστούργημα και ο τουριστικός «μαγνήτης» της Φλωρεντίας. Η παραίτηση, γιατί κάποιος γονέας παραπονέθηκε ότι με την επίδειξη της φωτογραφίας του περίφημου αγάλματος, το παιδί εκτέθηκε σε… πορνογραφικό υλικό. Είμαι βέβαιος ότι θα τρίζουν τα κόκαλα του Michelangelo, ο οποίος πίστευε ότι τα γλυπτά του ήταν «φυλακισμένα» σε άμορφους όγκους μαρμάρου και το μόνο που αυτός έκανε ήταν να τα «ελευθερώσει»!

Το θέμα είναι βαθύτατα πολιτικό κι όχι απλά εκπαιδευτικό. Ο κυβερνήτης της Φλόριντα, Ron DeSantis, ο οποίος πιθανότατα θα διεκδικήσει την υποψηφιότητα των Ρεπουμπλικανών για τις προσεχείς προεδρικές εκλογές, προσπαθεί να επεκτείνει τη νομοθεσία ώστε στα δημόσια σχολεία να απαγορεύεται η διδασκαλία για το σεξ και την ταυτότητα των φύλων («sex education» and «gender identity»). Η νομοθεσία είναι μέρος μιας ευρύτερης κίνησης, η οποία με το πρόσχημα ότι δίνει περισσότερη σημασία στις επιθυμίες των γονιών για το περιεχόμενο της εκπαίδευσης των παιδιών τους, στην πραγματικότητα προωθεί τη βαθύτατα συντηρητική ιδεολογία στα σχολεία.

Το γυμνό στην τέχνη δεν ήταν ποτέ ταμπού. Το να χαρακτηρίζεται το αριστούργημα του Michelangelo πορνογράφημα είναι πραγματικός σκοταδισμός και μας γυρίζει πολλούς αιώνες πίσω. Αυτά δεν συμβαίνουν σε ένα απομακρυσμένο μικρό χωριουδάκι της Φλόριντας, αλλά στο Tallahassee, την πρωτεύουσα της πολιτείας με πληθυσμό 385.000 κατοίκους. Ετσι, για να έχουμε την πλήρη εικόνα.

– Πορνογράφος και ο Σαίξπηρ. Σε άλλη κομητεία της Φλόριντας, το Χίλσμπορο, οι μαθητές θα διαβάζουν μόνο αποσπάσματα από τα έργα του Σαίξπηρ γιατί (τα έργα) θεωρούνται ότι «περιέχουν πορνογραφία ή άσεμνες σεξουαλικές συμπεριφορές».

Πάμε όμως και σε μια άλλη περίπτωση. Αντιγράφω από το Newsit.gr το ρεπορτάζ της Μαίρης Καλουτσάκη (31/3/2023):

Ακόμη ένα βήμα οπισθοδρόμησης! Σε σχολείο στο Ουισκόνσιν των ΗΠΑ απαγορεύτηκε στους μαθητές να τραγουδήσουν σε μουσική εκδήλωση το τραγούδι «Rainbowland», της Ντόλι Πάρτον και της Μάιλι Σάιρους!

Η διεύθυνση του δημοτικού σχολείου του Ουισκόνσιν απαγόρευσε στην πρώτη τάξη να ερμηνεύσει το τραγούδι της Ντόλι Πάρτον και της βαφτισιμιάς της Μάιλι Σάιρους, σε συναυλία επειδή οι στίχοι του «θα μπορούσαν να θεωρηθούν αμφιλεγόμενοι», σύμφωνα τους κανόνες της σχολικής επιτροπής.[…]

Σύμφωνα με δημοσίευμα του AP, οι γονείς στην περιοχή ισχυρίζονται ότι το τραγούδι απαγορεύτηκε επειδή «ενθαρρύνει την αποδοχή της κοινότητας LGBTQ και παραπέμπει σε ουράνια τόξα».[…]»

Είδαμε τρία περιστατικά ακραίου συντηρητισμού. Αυτή είναι η μία πλευρά του νομίσματος. Ελάτε να δούμε την άλλη πλευρά του ιδίου νομίσματος. Είναι η «πολιτική ορθότητα» και το κίνημα «woke», που ξεκίνησε κι αυτό από τις ΗΠΑ. Μπορεί μάλιστα κάποιος να ισχυριστεί ότι ο άκρατος συντηρητισμός που παρατηρείται είναι η αντίδραση στις υπερβολές που βλέπουμε για λόγους «πολιτικής ορθότητας».

Ιδού ορισμένα ακραία παραδείγματα, τα οποία έχουν δημιουργήσει δικαιολογημένες αντιδράσεις.

– Η έγχρωμη Κλεοπάτρα. Στα πλαίσια της πολιτικής ορθότητας, το Netflix στο ντοκιμαντέρ για τη ζωή της Κλεοπάτρας, θεώρησε ότι για λόγους ισότητας η Κλεοπάτρα πρέπει είναι «a person of color», λες και οι λευκοί δεν έχουν χρώμα. Το γεγονός αυτό έχει δημιουργήσει τεράστιες αντιδράσεις τόσο στην Αίγυπτο όσο και αλλού. Δεν είναι δυνατόν για λόγους πολιτικής ορθότητας να αλλάζουμε την Ιστορία μας. Η Κλεοπάτρα ήταν απόγονος των Πτολεμαίων με καταγωγή από τη Μακεδονία μας. Σε λίγο, κάποιοι θα επιμένουν να κάνουμε τον Αριστοτέλη και τον Πλάτωνα έγχρωμους, για λόγους πολιτικής ορθότητας. Ελπίζω να μην το δω και αυτό.

– Agatha Christie: Τρίζουν τα κόκαλά της. Πληροφορηθήκαμε αρμοδίως ότι οι εκδότες των βιβλίων της πολυδιαβασμένης βασίλισσας του εγκλήματος Agatha Christie, αποφάσισαν να επανεκδώσουν τα βιβλία της, αφαιρώντας τυχόν φράσεις ή επίθετα που μπορεί να θεωρηθούν ρατσιστικά ή σεξιστικά, στο όνομα της πολιτικής ορθότητας.

Ο άκρατος συντηρητισμός που παρατηρείται είναι η αντίδραση στις υπερβολές που βλέπουμε για λόγους «πολιτικής ορθότητας».

Ειδικότερα, αφαιρέθηκαν αναφορές στην εθνικότητα, όπως στα σημεία όπου ένας χαρακτήρας περιγράφεται ως μαύρος, Εβραίος ή Ρομά, εκφράσεις ότι το σώμα μιας γυναίκας μοιάζει σαν να είναι «από μαύρο μάρμαρο», ένας δικαστής έχει «ινδικό ταπεραμέντο». Αφαιρέθηκαν επίσης όροι όπως «ανατολίτικος» και «νέγρος», η λέξη «ιθαγενείς» αντικαταστάθηκε από τη λέξη «ντόπιοι», η λέξη «τσιγγάνα» αντικαταστάθηκε από τη λέξη «νεαρή γυναίκα». Και καλά τα βιβλία μπορεί να εκδοθούν ξανά, απαλλαγμένα από τις υποτίθεται προσβλητικές φράσεις, αλλά τι θα γίνει με όλες τις ταινίες και σειρές που έχουν γυριστεί; Θα απαγορευθεί να παίζονται στις τηλεοράσεις μας; Παράλογα μου φαίνονται όλα αυτά.

– Ξεδοντιασμένος James Bond: Δυστυχώς, παρόμοιες επεμβάσεις γίνονται και στα βιβλία του Ian Fleming, του λογοτεχνικού πατέρα του James Bond-007. Εδώ τα πράγματα μπερδεύονται λίγο ή πολύ. Μπορούμε να δούμε έγχρωμο James Bond, αλλά αν πάψει να την πέφτει στις ωραίες γυναίκες, τότε θα αλλοιωθεί ο χαρακτήρας του. Δεν αποκλείεται στο μέλλον να δούμε τον 007 έγχρωμο και gay για λόγους πολιτικής ορθότητας και συμπερίληψης! Επιτέλους, αφήστε τους ήσυχους, όπως ήταν στην εποχή τους.

– Ο ρατσιστής και σεξιστής Ομηρος. Πάμε τώρα στα πολύ σοβαρά θέματα. Αντί να τα παρουσιάσω με δικά μου λόγια, σας αντιγράφω ένα δημοσίευμα της Huffpost Greece, που μου προκάλεσε εντύπωση. Τιτλοφορείται: «Καθηγητές του σχολείου της Μασαχουσέτης δηλώνουν περήφανοι που “έκοψαν” τον Ομηρο από τη διδακτέα ύλη». «Είμαστε πολύ περήφανοι να λέμε ότι η Oδύσσεια αφαιρέθηκε φέτος από το πρόγραμμα σπουδών!», αναφέρει καθηγητής, που θεωρεί ότι ο Ομηρος γράφει σεξιστικά και ρατσιστικά.

Μια καμπάνια κατά κλασικών λογοτεχνικών έργων, από την Οδύσσεια του Ομήρου έως έργα του Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ, έχει ξεκινήσει τον τελευταίο καιρό στα social media, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις στον χώρο της Παιδείας.

Με τη συνοδεία του hashtag #DisruptTexts («παρεμποδίστε τα κείμενα»), εκατοντάδες καθηγητές λογοτεχνίας και σύγχρονοι συγγραφείς, κυρίως από τις ΗΠΑ, αποκηρύσσουν στο Twitter και αλλού τα κλασικά κείμενα που θεωρούν ότι προωθούν ξεπερασμένες και επικίνδυνες κοινωνικές αντιλήψεις, αναφέρει άρθρο της εφημερίδας Wall Street Journal.[…]

Εν ολίγοις, ζητούν να «διαγραφούν» από σχολικά κείμενα έργα του Ομήρου, του Σαίξπηρ, του Νίτσε και πολλών κλασικών. Ομολογώ ότι έχω λίγο μπερδευτεί. Είδαμε ότι οι συντηρητικοί στη Φλόριντα θέλουν να απαγορεύσουν τον Σαίξπηρ γιατί τα έργα του «είναι πορνογραφία», αλλά τώρα και οι «woke» δεν τον θέλουν για τους δικούς τους λόγους! Βλέπετε πώς καταλήγουμε στον παραλογισμό!

– Παλαιά κλασικά κινηματογραφικά έργα. Η ιστορία ξεκίνησε με την απόφαση της ΗΒΟ να κατεβάσει από την πλατφόρμα της το αριστούργημα «Οσα παίρνει ο άνεμος», γιατί «εξωραΐζει» τη δουλεία. Οι διαχειριστές της πλατφόρμας δέχτηκαν –όπως υποστηρίζουν– χιλιάδες μηνύματα διαμαρτυρίας για το περιεχόμενό της. Το έργο γυρίστηκε το μακρινό 1939 και σημείωσε ρεκόρ εισπράξεων. Αφήστε ήσυχο τον παλαιό καλό κινηματογράφο.

– Τα παραμύθια των παιδικών μας χρόνων. Κι αυτά ξαναγράφονται γιατί κατά την άποψη μερικών δεν βοηθούν στη σωστή διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Εμείς φυσικά, που μεγαλώσαμε μ’ αυτά και που μεγαλώσαμε τα παιδιά μας μ’ αυτά, δεν μπορούμε να καταλάβουμε την αλλοτρίωση αυτή.

– Η Αλκηστις Πρωτοψάλτη για να είναι «politically correct» αφαίρεσε τη λέξη «χοντρή» από το τραγούδι της για τον Αδωνη! Ετσι λύθηκε το πρόβλημα του «body shaming»!

Ξέρετε ποιο είναι το τρελό στην ιστορία αυτή; Ο George Orwell τα προέβλεψε με ακρίβεια στο βιβλίο του «1984», το οποίο γράφτηκε το 1948, από όπου αντλώ ένα απόσπασμα:

«Κάθε αρχείο έχει καταστραφεί ή παραποιηθεί, κάθε βιβλίο ξαναγραφόταν, κάθε εικόνα έχει ξαναβαφτεί, κάθε άγαλμα και κτίριο δρόμου έχει μετονομαστεί, κάθε ημερομηνία έχει τροποποιηθεί. Και η διαδικασία συνεχίζεται μέρα με τη μέρα και λεπτό προς λεπτό. Η ιστορία σταμάτησε. Τίποτα δεν υπάρχει εκτός από ένα ατελείωτο παρόν, στο οποίο το Κόμμα έχει πάντα δίκιο».

Απλά, αντί για «το Κόμμα» βάλτε «η Πολιτική Ορθότητα» και έχετε την πλήρη περιγραφή της σημερινής στρεβλής κατάστασης!

Ο κ. Ανδρέας Δρυμιώτης είναι σύμβουλος επιχειρήσεων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή