Οι ερωτικές προτιμήσεις του Αλεξάνδρου

Οι ερωτικές προτιμήσεις του Αλεξάνδρου

3' 13" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τι κάνει ο άνθρωπος για να ζήσει. Καμιά δουλειά δεν είναι ντροπή. Τα δύο αυτά αποφθέγματα της λαϊκής σοφίας μού ήρθαν στον νου όταν έμαθα ότι ο κ. Νατσιός, μέλος της Βουλής των Ελλήνων, κατέθεσε ερώτηση προς την υπουργό Πολιτισμού. Δεν αφορά την υπόθεση των γλυπτών ούτε την ανάπλαση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Αφορά ένα άλλο ζήτημα, εξόχως εθνικόν. Είναι οι ερωτικές προτιμήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Αφορμή ένα δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στον ήρωα, όπου τον παρουσιάζει να διατηρεί ιδιαιτέρως στενές σχέσεις με τον φίλο του, Ηφαιστίωνα. Ο κ. Νατσιός ζητάει από την υπουργό να περιορίσει την πλατφόρμα Netflix η οποία διασύρει τον ελληνισμό, παρουσιάζοντας έναν Eλληνα ως ομοφυλόφιλο. Αμφίφυλο για την ακρίβεια. Τι πράγματα είναι αυτά; Ποιος ανθέλλην τους το σφύριξε; Ντυμένος με καμπαρντίνα, φορώντας ρεπούμπλικα, όρθιος κάτω από έναν στύλο φωτισμού μια νύχτα με βροχή ο ιδιωτικός ντετέκτιβ, PI, παρέδωσε φωτογραφίες με το σχετικό υλικό. Δεν χρειάζεται να πω ότι η υπόθεση έλαβε τις διαστάσεις που της αξίζουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Διάφοροι τοξικομανείς του πληκτρολογίου τσακώνονται για τις ερωτικές προτιμήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Αναρωτιέμαι, πόσοι απ’ αυτούς, συμπεριλαμβανομένου και του κ. Νατσιού, μπορούν να εξηγήσουν με δικά τους λόγια για ποιον λόγο ένας άνθρωπος που έζησε 25 αιώνες πριν, μας απασχολεί ακόμη και σήμερα; Μήπως γιατί μεταμόρφωσε τον κόσμο του; Αν είχε στοιχειώδη ευφυΐα ο κ. Νατσιός και οι ομόφυλοί του θα μπορούσε να δικαιολογήσει την αντίθεσή του στους γάμους των ομόφυλων ζευγαριών, λέγοντας ότι ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν ερωτευμένος με τον Ηφαιστίωνα, όμως δεν τον παντρεύτηκε.

Θα σας θυμίσω ότι στα χρόνια της χούντας οι αείμνηστοι Λαμπρίας και Λάμψας είχαν δημοσιεύσει ένα άρθρο για την ομοφυλοφιλία στην αρχαία Ελλάδα. Τους είχε καλέσει ο Λαδάς και ο αστικός μύθος λέει ότι τους είχε χαστουκίσει – φυσιολογική αντίδραση για τον πρωθιερέα της χούντας. ’68 ήταν, ’69; Το επεισόδιο είναι αποθηκευμένο στα ντουλάπια της παιδικής μου ηλικίας. Το ζήτημα θα ήταν αστείο αν δεν αποκάλυπτε την υποσυνείδητη σχέση που έχει ο μέσος ημιμαθής –στην καλύτερη περίπτωση– Eλληνας με την αρχαιότητά του. Η αδυναμία να την αντικρίσει κατάματα και να αναγνωρίσει την ιδιαιτερότητά της, η οποία οικοδόμησε το μεγαλείο της. Αντ’ αυτού, την αποδέχεται μόνον όταν ανταποκρίνεται στα στερεότυπα της ανάπηρης παιδείας του.

Ο Επαμεινώνδας έλεγε ότι η ιδανική στρατιωτική φάλαγγα αποτελείται από εραστές. Κανείς εραστής δεν θα θέλει να εμφανιστεί δειλός μπροστά στον ερωμένο του και τανάπαλιν. Τίποτε περίεργο. Το γράφει ο Πλούταρχος. Πριν από χρόνια, όταν είχα γράψει στα «Νέα» τότε για την ομοφυλοφιλία του Σωκράτη, μου είχε απαντήσει ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος, λέγοντάς μου ότι πρόκειται περί μύθου. Τιμή μου, εδώ που τα λέμε. Του είχα απαντήσει με την αρχή του «Χαρμίδη», του πλατωνικού διαλόγου. Oπως λέει ο Πλάτων, όχι εγώ, ο Σωκράτης βλέπει τα απόκρυφα του Χαρμίδη κάτω από τον χιτώνα του και «ανάβει». Ο τραγικός ποιητής Αγάθων, ο οικοδεσπότης του «Συμποσίου», ενός από τα σημαντικότερα κείμενα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, δεν ήταν απλώς ομοφυλόφιλος. Hταν τραβεστί. Και παρότι η θηλυπρέπεια και η παρενδυσία ήταν αντικείμενο χλευασμού, οι συνδαιτυμόνες του τον αντιμετωπίζουν με τον δέοντα σεβασμό.

Είναι εντυπωσιακό πώς η διαχείριση της ομοφυλοφιλίας στον ελληνικό πολιτισμό εξακολουθεί να λειτουργεί ως ταμπού. Από την αγάπη του Αχιλλέα για τον Πάτροκλο έως την αγάπη του Αλεξάνδρου –που είχε ως πρότυπο τον Αχιλλέα– για τον Ηφαιστίωνα. Aσε και τη σχέση του Αλκιβιάδη με τον Σωκράτη.

Συμπέρασμα; Η ομοφυλοφιλία ήταν αποδεκτή παρά τοις αρχαίοις ημών προγόνοις. Οι οποίοι, προφανώς, δεν ενδιαφέρονταν για τις απόψεις του οποιουδήποτε Νατσιού ή των παρελκομένων του στο Διαδίκτυο. Δεν έχω αντίρρηση ότι η συγκεκριμένη πλατφόρμα δεν παρουσιάζει σειρά χωρίς κάποιο ομοφυλόφιλο ζευγάρι, ανδρικό ή γυναικείο, για λόγους πολιτικής ορθότητας. Είναι προβλέψιμο και βαρετό. Ομως, αν η «μαύρη Κλεοπάτρα» που παρουσίασε είναι λαθροχειρία, η σχέση του Αλεξάνδρου με τον Ηφαιστίωνα δεν είναι. Και για να καταλήξω. Η σειρά προσπαθεί να δείξει πώς το μικρό βασίλειο των Μακεδόνων έγραψε ένα καινούργιο κεφάλαιο στην Ιστορία. Σε όσους έχουν στοιχειώδεις γνώσεις, δεν λέει τίποτε άγνωστο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή