O χιονιάς, το κράτος και οι πολίτες

2' 24" χρόνος ανάγνωσης

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η βαριά κακοκαιρία που πλήττει τις τελευταίες 36 ώρες το σύνολο της ελληνικής επικράτειας κατατάσσεται στα λεγόμενα ακραία καιρικά φαινόμενα. Το γεγονός αυτό δεν απαλλάσσει τις αρμόδιες κρατικές αρχές από τυχόν παραλείψεις και ολιγωρίες τους στην αντιμετώπιση των προβλημάτων. Πρέπει, ωστόσο, να υπογραμμισθεί ότι ακόμη και ο πιο οργανωμένος και άρτια εξοπλισμένος κρατικός μηχανισμός δεν μπορεί να εξουδετερώσει πλήρως τις επιπτώσεις που έχει στην καθημερινή ζωή των πολιτών μια θεομηνία.

Το ζητούμενο σε τέτοιες περιπτώσεις δεν είναι η επανάληψη των γνωστών κατηγοριών εναντίον της πολιτείας, αλλά η υπεύθυνη στάση όλων των πλευρών. Είναι σαφές ότι τόσο ο κεντρικός κρατικός μηχανισμός, όσο και η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση έχουν υποχρέωση να είναι πανέτοιμοι σε όλα τα επίπεδα για να αντιμετωπίσουν ακραία καιρικά φαινόμενα, ιδιαιτέρως όταν αυτά έχουν προβλεφθεί από τη Μετεωρολογική Υπηρεσία. Προσεκτικοί και πανέτοιμοι οφείλουν να είναι, όμως, και οι ίδιοι οι πολίτες.

Τα νοικοκυριά των ορεινών και ημιορεινών περιοχών, που υφίστανται τις συνέπειες της βαρυχειμωνιάς, έχουν την πείρα και κατά κανόνα τα βγάζουν πέρα χωρίς απώλειες. Εάν κρίνουμε από τα όσα συνέβησαν στο προηγούμενο κύμα κακοκαιρίας στις παραμονές των Χριστουγέννων, τα περισσότερα προβλήματα προκλήθηκαν από την επιπολαιότητα κατοίκων του Λεκανοπεδίου, οι οποίοι ξεκίνησαν για τις προγραμματισμένες διακοπές τους χωρίς την παραμικρή προετοιμασία. Παρά τις συνεχείς προειδοποιήσεις των αστυνομικών αρχών, ένα μεγάλο ποσοστό οδηγών δεν είχε φροντίσει να προμηθευθεί ούτε καν αντιολισθητικές αλυσίδες!

Στις περιπτώσεις βαριάς κακοκαιρίας επιβάλλεται μία αυτοσυγκράτηση και των πολιτών, ώστε να μην εκθέτουν τον εαυτό τους σε περιττούς κινδύνους. Το κλίμα της Ελλάδος, άλλωστε, είναι τέτοιο, που την εκθέτει σπανίως σε τέτοιου είδους ακραία καιρικά φαινόμενα. Ακριβώς γι’ αυτό, όσο και αν ακούγεται κυνικό, είναι σπατάλη το κράτος να προμηθευτεί τον μεγάλο αριθμό μηχανημάτων, που διαθέτουν οι βόρειες χώρες, για να κρατάει ανοικτό και το επαρχιακό οδικό δίκτυο κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Σε αυτές τις χώρες, η χιονόπτωση και οι επιπτώσεις της είναι σύνηθες φαινόμενο και ως εκ τούτου οι αρχές είναι υποχρεωμένες να το αντιμετωπίζουν.

Αυτό δεν σημαίνει, βεβαίως, ότι ακόμη και σε ακραία καιρικά φαινόμενα θα πρέπει στην Ελλάδα να ακινητοποιούνται τα πάντα. Είναι, παραδείγματος χάριν, παντελώς απαράδεκτο να κλείνουν οι εθνικές οδοί ή να σταματάει για ώρες η ηλεκτροδότηση αστικών περιοχών, πολύ περισσότερο του Λεκανοπεδίου! Δυστυχώς, πολλές φορές οι πολίτες έχουν την τάση να παλινδρομούν μεταξύ των υπερβολικών απαιτήσεων από το κράτος και της ανοχής σε περιπτώσεις εξόφθαλμων ευθυνών του. Εάν η κριτική της κοινής γνώμης ήταν συγκεκριμένη και ρεαλιστική θα έφερνε μεγαλύτερο αποτέλεσμα.

Ποιος ξέρει, άραγε, την πλήρη αλήθεια -και, βεβαίως, ποιος θα ήθελε να την αποκαλύψει και σε όλους εμάς!- σχετικά με την υπόθεση των θαλασσίων συνόρων μας με την Τουρκία και τη (μη) καταγραφή τους σε αμερικανικούς ηλεκτρονικούς χάρτες; Ποιος ξέρει και ποιος θέλει να πει την πλήρη αλήθεια σχετικά με την υπόθεση της τουρκικής NOTAM, ως προς δύο αεροδιαδρόμους τους οποίους χρησιμοποιούν τα πολιτικά αεροσκάφη και οι οποίοι ανήκουν στη δικαιοδοσία του FIR Αθηνών;

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT