ΑΠΟΨΕΙΣ

Στα πόδια της Καρυάτιδος το αίτημα για την Επιστροφή των Ελγινείων

Διπλωματική «εκεχειρία» στο θέμα της ελληνοβρετανικής επίσημης συζήτησης για την επιστροφή (και υπό τύπον δανεισμού) των Γλυπτών του Παρθενώνα. Τη μεθεπόμενη εβδομάδα, όπως έγραψαν οι πολιτιστικές μας στήλες, θεωρεί πιθανόν ο υπουργός Πολιτισμού κ. Ευ. Βενιζέλος να έλθει εδώ η ομόλογός του κ. Τέσα Τζούελ για να δει, με τα μάτια της, τη θέση του νέου Μουσείου Ακροπόλεως, μία εβδομάδα που έχει αρχίσει το Τριώδιο και βρίσκεται μεταξύ της Κυριακής 8 Φεβρουαρίου, του Ασώτου και της Κυριακής, 15/2, των Απόκρεω…

Ας είναι, καλώς να έρθει, και εάν έχει να πει και κάτι ευοίωνον, πολύ θα το ευχαριστηθούμε και δεν θα το θεωρήσουμε «προεκλογικό πυροτέχνημα», το υποσχόμεθα… 200 ημέρες μένουν ακόμη ώς τον μέγα προβολέα των Ολυμπιακών Αγώνων που θα φωτίσει την Αθήνα, με την ιερή λάμψη της Ολυμπιακής Φλόγας που επιστρέφει για να μείνει σε όλη τη διάρκεια των Αγώνων, Φως από την Ολυμπία, Φως για Αμιλλα, Πολιτισμό και Ειρήνη για όλον τον κόσμο. Εάν θα είναι ώς τότε έτοιμο, όπως υπόσχονται οι αρμόδιοι του Μουσείου Ακροπόλεως η ισόγειος Αίθουσα και το κέλυφος (πρόσοψη) του νέου κτιρίου, με τα εναπομείναντα στον τόπο τους Γλυπτά του Παρθενώνα σε καίριες αίθουσες και σε οπτική ευθεία με τον, απέναντι, Παρθενώνα, μόνον τυφλός δεν θα βλέπει το δίκαιον του αιτήματος επιστροφής των «Ελγινείων» στον τόπο τους, έστω και σε «παράρτημα του Βρετανικού Μουσείου».

Περιμένοντας την ΥΠΠΟ κ. Τζούελ, δημοσιεύουμε φωτογραφία που έστειλε αναγνώστης μας ο κ. Θεόδωρος Αμπατζής, συνταξιούχος τραπεζικός διευθυντής της Ιονικής Τράπεζας, πτυχιούχος (τότε) ΑΣΟΕΕ, ετών 59, κάτοικος Πεύκης. (διεύθυνση και τηλέφωνα στη διάθεση της στήλης).

Ο καλός οικογενειάρχης, που σπούδασε κόρη εκεί, η οποία ζει και εργάζεται στο Λονδίνο, την επισκέφθηκε και μαζί, οι δυο τους, πήγαν να δουν την Καρυάτιδα του Ερεχθείου, την οποία επίσης «μπάρκαρε» ο Ελγιν, αλλά την οποία δεν διεκδικεί η ελληνική πλευρά γιατί δεν αποτελεί μέρος του Παρθενώνος, αλλά του Ερεχθείου. Θα μείνει εκεί η Καρυάτις, στον προθάλαμο της αίθουσας με τα μοναδικά γλυπτά του Φειδία, να ορθώνει το ανάστημά της και να θυμίζει την ελληνική της καταγωγή σε Αγγλους, Γάλλους, Ιάπωνες και Αφρικανούς. Μπροστά της, στα πόδια της ο κ. Θεόδωρος Αμπατζής άνοιξε το δικό του, ιδιόγραφο «πανό» του, με το οποίο ζητούσε «Τα Ελγίνεια Μάρμαρα είναι ελληνικά και πρέπει να επιστραφούν στην πατρίδα τους (στην Ελλάδα)».

Τη φωτογραφία τράβηξε η κόρη του. Και ας ακούσουμε τι γράφει ο κ. Αμπατζής, στο γράμμα που συνόδευε τη φωτογραφία. «Μετά τις τελευταίες αντιρρήσεις των Βρετανών υπευθύνων σχετικά με την επιστροφή των «Μαρμάρων του Παρθενώνα», ότι δεν θα μπορέσουμε να τα συντηρήσουμε σωστά, νομίζω ότι επιβάλλεται η δημοσίευση της εσώκλειστης φωτογραφίας για να διαπιστωθεί το πόσο ασφαλή είναι τα μέτρα φύλαξής τους!

Σταθήκαμε εκεί, ανοίξαμε «πανό», φωτογραφήθηκα, άστραψαν τα «φλας», ουδείς φύλακας ενδιαφέρθηκε να πλησιάσει, ως όφειλε, να μας απομακρύνει, αφού μας μιλήσει αυστηρά για μια τέτοια πράξη μπροστά σε ένα έργο τέχνης της κλασικής Ελλάδος!

Πλήρης αδιαφορία ως προς την ξενιτεμένη Καρυάτιδα, που δεν τη διεκδικούμε, άρα γιατί να τη φυλάξουν και από ποιον; Εάν δεν είχαμε μαζί μας φωτογραφική μηχανή και τον καημό μας, αλλά ένα βαρύ αντικείμενο, εύκολα θα μπορούσαμε να έχουμε κάνει ανεπανόρθωτη ζημιά στην αχέρωχη Καρυάτιδα! Τη στέλνω σε σας, διότι πιστεύω ότι είσθε το πλέον κατάλληλο πρόσωπο για τη δημοσίευση, λόγω του πραγματικού και συνεχούς ενδιαφέροντός σας για τα Μάρμαρα, αλλά και για τη δικαίωση της επιθυμίας του αείμνηστου γιου σας, Αλέξη Μπίστικα, (σκηνοθέτη της βραβευμένης στο Φεστιβάλ Δράμας ταινίας μικρού μήκους «Τα Μάρμαρα», τον Σεπτέμβριο του 1989, πρώτης και μόνης στο είδος της, που όμως ούτε το ΥΠΠΟ ούτε η ET1 την προβάλλουν…)».

Αγαπητέ κ. Αμπατζή, ο καθένας κάνει τον αγώνα του και υπερασπίζεται τα «πιστεύω» του, όπως μπορεί. Στην αδιαφορία και στην ανεξήγητη ηθελημένη ή όχι, λησμονιά, μόνη παρηγοριά ότι τίποτα δεν μπορεί να σταματήσει μια ιδέα, όταν έχει έρθει η ώρα της…