Σουηδικό μπαλέτο Cullberg – μελέτη ανθρωπίνων σχέσεων μέσα από τον χορό

Σουηδικό μπαλέτο Cullberg – μελέτη ανθρωπίνων σχέσεων μέσα από τον χορό

2' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι πιστοί του σύγχρονου χορού έσπευσαν να διαδηλώσουν την αγάπη τους μισογεμίζοντας το Ηρώδειο για την «πρώτη» του Μπαλέτου, που ίδρυσε η Birgit Cullberg το 1967 -ο Δημήτρης Παπαϊωάννου της «Ομάδας Εδάφους» ήταν τριών ετών!- για να τη διαδεχθεί το 1985 ώς το 1993 ο γιος της Ματς Εκ, που μέσα από τον κλασικό χορό, μέσα από δικές του προσωπικές εκδοχές, επέτυχε να αναδείξει το ψυχολογικό βάθος των ιστοριών του μπαλέτου. Από το 2003 πήρε τη σκυτάλη της καλλιτεχνικής διεύθυνσης ο Γιόχαν Ινγκερ, που ακολουθεί την ίδια χορογραφική γραμμή – ο άνθρωπος, το σώμα του μπροστά στα διαρκώς ορθούμενα και μετακινούμενα εμπόδια, προσπαθεί, αγωνιά, συνθλίβεται και όλα τελειώνουν μέσα στη σιωπή… Το «As If» του Γιόχαν Ινγκερ προηγήθηκε, με ομάδα νέων ανθρώπων, που το σχηματικό ντύσιμό τους υποδήλωνε την ηλικία, την καταγωγή, την επιδίωξή τους ή τοποθέτησή τους μέσα στη ζωή. Μοναχικές ή ανά δύο αναζητήσεις κατέληγαν σε ενσωμάτωσή τους, με τη θέλησή τους ή με τη βία, σε διαδήλωση γύρω από ένα Τείχος που μπορούσες να το ανεβείς, να κρυφτείς πίσω από αυτό, να κατέβεις, αλλά όχι και να κρυφτείς. Απεγνωσμένες προσπάθειες ενός νέου να επικοινωνήσει με αυτούς, αλλοεθνείς ή ομοίους του, με αστεία, ανέκδοτα, σπασμένες φράσεις επέτεινε την αγωνία (άλλο αν μερικοί από το ακροατήριο γέλαγαν επιδεικτικά, για να δείξουν ότι καταλάβαιναν τα αγγλικά…). O λόγος που, τον τελευταίο καιρό, ολοένα και περισσότεροι χορογράφοι προσθέτουν στον χορό, σε συνδυασμό ή αντίθεση με τη μουσική, επιτείνει την έλλειψη επικοινωνίας, γίνεται ένα ακόμη «εμπόδιο».

Αυτό το είδαμε, πιο ξεκάθαρα, στη χορογραφία του Ματς Εκ, στο «Fluke», που ακολούθησε, όπου ο λόγος, τα κοστούμια, η τηλεοπτική εικόνα μαζί με την κίνηση, πιο γρήγορη, πιο ασθματική από χορευτές στο κυνήγι των σχέσεων, παρασύρει και τον θεατή να συμπράξει, πιάνοντας την μπάλα που του πετούν στις κερκίδες, γελώντας με τα κινέζικα ομπρελίνα και τα φαναράκια, ανατριχιάζοντας μπροστά στα μηχανικά ποντίκια που γεμίζουν τη σκηνή και που οι χορευτές τα μαζεύουν όπως άλλοι τα λουλούδια… O Τήλεφος είναι απλός θεατής με την τύχη να έχει δει πολλές παραστάσεις κλασικού μπαλέτου και μερικές πρωτοποριακού. Δεν ανήκει στους γνώστες του είδους που διασπάθιζαν τα «υπέρ» τους στα «κατά» άλλων, για το πόσο «νέες» ή πρωτοπόρες είναι πια αυτές οι αναζητήσεις κοινωνικού περιεχομένου μέσα από τη χορευτική έκφραση. Σε ένα σημείο όλοι συμφώνησαν – την αρτιότητα της κίνησης, την ακρίβεια στις εναλλαγές, στις δυνατότητες του κορμιού να ξεπεράσει και αυτήν τη βαρύτητα. «Μπράβο» και ευρωπαϊκού τύπου σφυρίγματα επευφημίας από τις κερκίδες, χειροκροτήματα από γνώστες και μη, γιατί το σουηδικό μπαλέτο δίνει μέσα από τους εξαιρετικούς χορευτές – σολίστες του όλα τα ανθρώπινα συναισθήματα και τις σχέσεις μεταξύ μας, χωρίς ωραιοποιήσεις. Αλλά ο Ανδρέας Ρικάκης ήταν εκεί, θα μας τα πει, όπως εκείνος ξέρει. Στον θώκο ουδείς – ο Σουηδός πρέσβης κ. Marten Grunditz με τη σύζυγό του κάθησαν στην πρώτη σειρά, όπως άλλωστε και ο υφυπουργός Πολιτισμού κ. Πέτρος Τατούλης που αρνήθηκε τη μοναξιά του θώκου και ήρθε στις κερκίδες. Εκεί και ο κ. Θανάσης Βαλτινός, πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ο ζωγράφος Nicholas Egon με τη σύζυγό του Matti, η κ. Ντόρα Βυζοβίτου, διευθύντρια επικοινωνίας του πρωθυπουργού στου Μαξίμου, η Αννα Πέτροβα της ΕΛΣ, ο Παύλος Τζίμας και ο Πάνος με τη Δανάη Μανιά που δεν χάνουν παράσταση μπαλέτων και εφέτος πάλι το Φεστιβάλ Καλαμάτας τούς γοήτευσε. Πολλοί τελείωσαν τη βραδιά τους απέναντι στον ολόφωτο Παρθενώνα, στην ταράτσα του «Αττικόν» -ελληνική κουζίνα και περιποίηση από την κ. Μίνα κι όπου γυρίσεις το μάτι σου το κλέος της Αθήνας- τα μνημεία φωτισμένα αριστοτεχνικά από τον Γάλλο Μπιντό – όχι «εμπόδια» μπροστά μας, αλλά ορόσημα!

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή