ΑΠΟΨΕΙΣ

Αίνιγμα: Τι είναι αυτό που δεν πολτοποιείται, δεν καίγεται, αλλά δεν τυπώνεται;

Το φιτίλι ήταν μακρύ, αλλά η φλογίτσα στην άκρη του έκαιγε και προχωρούσε. Ωσπου ήρθε, έρχεται η στιγμή που η βραδυφλεγής βόμβα θα σκάσει μέσα στον μαθητικό γυλιό, λόγω… απουσίας! Ολοι καταλαβαίνετε ότι μιλάμε για το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού που, σαν το Γεφύρι της Αρτας και αυτό, ολημερίς… διορθωνότανε και ποτέ δεν τυπώθηκε με τις διορθώσεις της Ακαδημίας Αθηνών! Τα σχολεία άνοιξαν. Στον αγιασμό τους είδατε, την υπουργό κ. Μαριέττα Γιαννάκου και τον δήμαρχο Αθηναίων κ. Νικήτα Κακλαμάνη να κάνουν τον σταυρό τους και να φιλούν το χέρι του ιερέως – η μητρική και πατρική φιγούρα στην εκπροσώπηση της Πολιτείας στην πρώτη μέρα που τα παιδιά -Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου- γύρισαν στις τάξεις τους, με όρεξη, επειδή, κυρίως, θα ξανάβλεπαν τους συμμαθητές και φίλους των θρανίων!

Το μόνο που έλειψε ήταν το επίμαχο βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού, που βάλθηκε σαν την έκθεση «Destroy Athens» να γκρεμίσει τα στερεότυπα της Ιστορίας στα νεότερα χρόνια! Μόνο που στη μεν «Μπιενάλε» στην Τεχνούπολη τα σχέδια, τα βίντεο και οι κατασκευές είναι έργα καλλιτεχνών που φέρουν ακέραιη την ευθύνη της υπογραφής τους, ενώ στο βιβλίο Ιστορίας είναι τα γεγονότα που πλήττονται, παραλλάσσονται, ελαχιστοποιούνται για λόγους διπλωματίας και καλής ειρηνικής γειτονίας, που κανείς σώφρων άνθρωπος δεν αρνείται.

Αλλά έχει και η ιστορική συλλογική μνήμη τα δίκια της. Γενοκτονίες έγιναν, εκατοντάδες χιλιάδες σκοτώθηκαν σε εκστρατείες – παγίδες και εκατομμύρια Ελλήνων εκπατρίστηκαν διά της βίας και ήρθαν πρόσφυγες στην άλλη τους πατρίδα. Τα ‘χουμε πει και γράψει αυτά πάμπολλες φορές, ιδίως εμείς που έχουμε Μικρασιατική ρίζα καταγωγής και το άδικο του «συνωστισμού» στην προκυμαία της φλεγόμενης Σμύρνης μάς καίει ακόμη και μας κατατρύχει.

Υστερα από μια τέτοια κατακραυγή που ξεσήκωσε το «ανιστόρητο» βιβλίο, ότι θα ερχόταν η στιγμή να δηλώνει ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας κ. Ανδρέας Καραμάνος ότι δεν… πρόλαβαν να το τυπώσουν εγκαίρως με τις διορθώσεις, επειδή τα τυπογραφεία ήταν υπεραπασχολημένα με τα διαφημιστικά φυλλάδια και έντυπα, είναι πολύ ισχνή δικαιολογία!

Ετσι θα πάμε ΜΑΖΙ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΠΡΟΣΤΑ; Κρύβοντας ένα βιβλίο επειδή μπορούσε να γίνει αντικείμενο σχολίων και σκληρής αντιπαράθεσης, είναι πραγματικά πολύ επικίνδυνη απόφαση. Και όχι μόνο επειδή η υπεύθυνη υπουργός κατεβαίνει με σταυρό στην Α΄ Αθηνών, ενώ η επικεφαλής της συγγραφικής ομάδος, επίκουρος καθηγήτρια του Αριστοτελείου, κ. Μαρία Ρεπούση, δέχθηκε τις διορθώσεις, αρκεί το βιβλίο να τυπωθεί και να κυκλοφορήσει στην τάξη. Εκεί τελειώνει ο ρόλος της.

Μάλλον θα χαμογελά τώρα που άφησε την κυβέρνηση της Ν.Δ. -που δεν έχει την ελάχιστη ευθύνη στη συγγραφή του βιβλίου αυτού- να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά. Κάποιος έξυπνος επικοινωνιακός νους σκέφθηκε: «Ας μην το τυπώσουμε, για να μην υπάρχει αντικείμενο αντιπαράθεσης χειροπιαστό». Και έτσι τρεις ημέρες πριν από τις εκλογές βρήκαν μετερίζι και βάλλουν οι Καρατζαφέρης, Παπαθεμελής και οι του ΠΑΣΟΚ, που έκλεισαν τη συμφωνία συγγραφής κατά της Ν.Δ. που δεν φταίει. Ή, μήπως φταίει που επέτρεψε να γίνει τέτοια σύγκρουση με την κοινή λογική και την ευαισθησία των μικρασιατικής καταγωγής ψηφοφόρων, καλύπτοντας αυτούς που είναι υπεύθυνοι. Και ενώ η κ. Μαριέττα Γιαννάκου θα μετράει τους σταυρούς της, ας θυμηθεί που κατηγόρησε τους υπερασπιστές του σκαιώς, λέγοντας εκείνο το ανεκδιήγητο: «Δεν είμαι Χίτλερ και Στάλιν να πολτοποιώ βιβλία». Εδωσε και πάτημα στον ΣΥΡΙΖΑ να ειρωνευθεί την κυβέρνηση ότι «ναι μεν δεν πολτοποιεί και δεν καίει, αλλά δεν τυπώνει». Και ο Στέλιος Παπαθεμελής που υπερασπίστηκε την ιστορική αλήθεια εξαρχής, ελπίζει ότι η κυβέρνηση δεν το τυπώνει «γιατί σκοπεύει να το αποσύρει, όπως είπαμε εμείς πρώτοι». Αλήθεια, όταν μετά τις εκλογές έχει δοθεί η εντολή του λαού, ποια θα είναι η τύχη αυτού του βιβλίου που ουδέποτε τόσοι πολλοί δεν το κατηγόρησαν με τόσα πολλά στοιχεία, επί ματαίω!

Μάλλον ο κ. Ανδρέας Καραμάνος θα το μοιράσει στις τάξεις με αλεξίσφαιρο γιλέκο, οι δε καθηγητές και καθηγήτριες θα το πιάνουν με τσιμπιδάκι και οι μαθητές και μαθήτριες θα ‘χουν κάθε δικαίωμα να μη «λένε το μάθημα» γιατί δεν θα συμφωνεί με την ιστορική αλήθεια, διορθωμένο, αδιόρθωτο. Κοντός ψαλμός αλληλούια. Σε λίγο θα ξέρουμε. Τυπωθήτω…