ΑΠΟΨΕΙΣ

Συντηρητικοί και περιβάλλον

Την περασμένη Κυριακή ψήφισαν Νέα Δημοκρατία. Είναι φίλοι μου, ευκατάστατοι, ώριμοι (γεννήθηκαν τη δεκαετία του ’40), διαβάζουν, τουλάχιστον, τους τίτλους της «Καθημερινής», πιστεύουν ότι γνωρίζουν πρόσωπα και καταστάσεις. Το 2004, το 2000, το 1996 και όσο θυμούνται ψήφισαν Νέα Δημοκρατία. Είναι αρετή να μένεις σταθερός, να μην αλλάζεις. Είναι συντηρητικοί. Οταν ακούν την κριτική μου, υπερθεματίζουν, «έλα καημένε, όλα σάπια είναι, το κράτος έχει διαλυθεί, δεν διορθώνεται πια». Ενθουσιάστηκαν με την προοπτική της κατάργησης του φόρου κληρονομίας στα ακίνητα (που συμπλήρωσε την κατάργηση του φόρου κληρονομίας στις μετοχές της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ). Τα παιδιά τους σπούδασαν σε καλά πανεπιστήμια του εξωτερικού, η διάλυση ευτυχώς δεν τους άγγιξε. Ψηφίζουν Νέα Δημοκρατία, χωρίς να περιμένουν πολλά πολλά, σχεδόν τίποτε, και ελπίζουν χωρίς να το πολυπιστεύουν ότι ο Καραμανλής θα είναι καλύτερος τη δεύτερη τετραετία. Οι ίδιοι δεν αλλάζουν, είναι σταθεροί στην επιλογή τους, ελπίζουν να αλλάξει η επιλογή (η Νέα Δημοκρατία), να γίνει καλύτερη τόσο ώστε να δικαιολογεί την ψήφο τους. Αλλά και αν δεν αλλάξει, πάλι αυτή θα ψηφίσουν. Τους ξέρει η Νέα Δημοκρατία. Τους έχει καταλάβει, έχει λάβει το μήνυμα.

Τη Δευτέρα, την επομένη των εκλογών, έγραφα στην «Καθημερινή» ότι θα μπορούσα να γεμίσω πολλές σελίδες σκέψεων για το τι πρέπει να γίνει. Περιορίστηκα όμως σε σύντομες αναφορές στην παιδεία, στο ασφαλιστικό, στο περιβάλλον κ.λπ., διότι δεν θεωρώ ότι έχει νόημα να ζητάς να γίνουν πράγματα που ξέρεις ότι δεν θα γίνουν.

Ετσι και σήμερα, θα περιοριστώ σε μια μικρή πρόταση που ίσως συγκινήσει τη νέα κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Στην Καλιφόρνια και σε μερικές ακόμη πολιτείες των ΗΠΑ έχουν θεσπιστεί εξαιρετικά αυστηρά όρια εκπομπών για τα αυτοκίνητα. Τα «καθαρά» αυτοκίνητα κατατάσσονται σε SULEV (Super Ultra Low Emission Vehicle) που είναι κατά 90% καθαρότερα από τον μέσο όρο των νέων μοντέλων του 2007, σε PZEV (Partial Zero Emission Vehicle) και AT-PZEV (Advanced Technology Partial Zero Emission Vehicle). Τα PZEV και AT-PZEV έχουν τις ίδιες προδιαγραφές εκπομπών με τα SULEV, μηδενικές αναθυμιάσεις και επιπλέον οφείλουν να έχουν εγγύηση 15 ετών ή 240.000 χιλιομέτρων. Τα αυτοκίνητα που καλύπτουν τις προδιαγραφές αυτές είναι συμβατικά ή υβριδικά. Πολλές μεγάλες παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κατασκευάσει μοντέλα που καλύπτουν τις προδιαγραφές αυτές και τα πωλούν στην Καλιφόρνια και σε 5 ακόμη πολιτείες των ΗΠΑ.

Πρόταση: Ολες οι αγορές κρατικών αυτοκινήτων να ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές PZEV της Καλιφόρνιας. Το ίδιο και για τα καινούργια βουλευτικά αυτοκίνητα που θα αγοραστούν μέχρι τον επόμενο Μάιο. Οφείλω να καθησυχάσω τους κ. υπουργούς. Η Mercedes (σήμα κατατεθέν του υπουργού) διαθέτει στην Καλιφόρνια το μοντέλο Ε350 με σύγχρονο κινητήρα PZEV σε λιανική τιμή που αρχίζει στα $50.550, δηλαδή 36.500 ευρώ. Φαντάζομαι ότι η Merce-des θα δεχόταν να διαθέσει το αυτοκίνητο αυτό στους κ. υπουργούς σε ανάλογη τιμή, για να αποφύγει να δει τους Ελληνες υπουργούς να κινούνται με ιαπωνικά αυτοκίνητα υβριδικής τεχνολογίας.

Πρόταση: Να ισχύσει το ίδιο και για όλα τα νεοαγοραζόμενα ταξί.

Ποιοι θα θιγούν από την πρόταση; Μερικοί εισαγωγείς αυτοκινήτων και οι λίγες εταιρείες που δεν έχουν κατασκευάσει αυτοκίνητα τέτοιας «καθαρής» τεχνολογίας. Ποιοι θα ωφεληθούν; Ολοι οι κάτοικοι των μεγάλων πόλεων (με μεγάλο πληθυσμό κρατικών αυτοκινήτων και ταξί). Θα ωφεληθεί επίσης η εικόνα της Ελλάδας και του Ελληνα επίτροπου Περιβάλλοντος, που θα μπουν στην ευρωπαϊκή πρωτοπορία καταπολέμησης των εκπομπών από αυτοκίνητα.

Θέλω να προλάβω τον ανόητο αντίλογο, ότι δήθεν δεν μπορούμε να επιβάλλουμε κανονισμούς αυστηρότερους από εκείνους της Ε.Ε. Πράγματι δεν μπορούμε να εμποδίσουμε την κυκλοφορία αυτοκινήτων που πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, μπορούμε όμως να ορίσουμε τις προδιαγραφές των αυτοκινήτων που αγοράζει το κράτος ή επιτρέπει να γίνουν ταξί.

Υπουργείο Περιβάλλοντος δεν ιδρύθηκε παρά το γεγονός ότι το ζήτησαν όλα τα κόμματα, όλοι οι πρώην υπουργοί ΠΕΧΩΔΕ, όλοι οι περιβαλλοντικοί φορείς, ο Ελληνας επίτροπος Περιβάλλοντος και η συντριπτική πλειοψηφία της κοινής γνώμης. Εξήγησα στην αρχή τι μήνυμα στέλνουν στη Νέα Δημοκρατία οι συντηρητικοί ψηφοφόροι της. Δεν με εκπλήσσει συνεπώς ότι δεν δημιουργήθηκε αυτόνομο υπουργείο Περιβάλλοντος.

Αλλά η έλλειψη υπουργείου Περιβάλλοντος δεν σημαίνει ότι οι υπουργοί πρέπει να είναι περιβαλλοντικά αναίσθητοι. Ο υπουργός Εσωτερικών (που ξεκίνησε την ενασχόληση του με τα δημόσια στη Γενική Γραμματεία Χωροταξίας) δικαιούται να ορίσει αυστηρότερες προδιαγραφές για τα κρατικά αυτοκίνητα από ό,τι ισχύουν γενικά για τα αυτοκίνητα. Το ίδιο και ο νέος υπουργός Μεταφορών (που ως ευρωβουλευτής ασχολήθηκε με τις μεταφορές) για τα ταξί.

Για να δούμε λοιπόν, θα κινηθεί κάτι στη νέα τετραετία;