Γραμματα Αναγνωστων

8' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το Ιντερνετ και η ακρίβεια

Κύριε διευθυντά

Τον τελευταίο καιρό συζητείται πολύ το θέμα των παράλογων τιμών που πληρώνουν οι Ελληνες καταναλωτές για προϊόντα (ακόμη και για είδη πρώτης ανάγκης) στην Ελλάδα σε σχέση με τις τιμές που πληρώνουν οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι καταναλωτές. Προτείνονται διάφορες λύσεις, από κρατικές παρεμβάσεις έως το μποϊκοτάζ προϊόντων. Οι αιτίες της ακρίβειας στην Ελλάδα είναι πολλές και διάφορες, με κυριότερες, κατά τη γνώμη μου, την έλλειψη υγιούς ανταγωνισμού, την αδιαφάνεια ως προς τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνονται οι τιμές και σε μεγάλο βαθμό την έλλειψη σοβαρής αντίδρασης από τους καταναλωτές.

Δεν γνωρίζω αν έχει γίνει κάποια εμπεριστατωμένη επιστημονική μελέτη πάνω στο θέμα, αλλά για κάποιον σαν εμένα που ζει στο εξωτερικό και έρχεται κάθε χρόνο στην Ελλάδα για διακοπές, είναι φανερό ότι ο Ελληνας καταναλωτής επιβαρύνεται παράλογα σε σχέση με τους καταναλωτές άλλων ευρωπαϊκών χωρών: οι Ελληνες πληρώνουν τις ίδιες ή και συχνά υψηλότερες τιμές με τους πολίτες άλλων χωρών όπου τα εισοδήματα είναι διπλάσια ή υπερδιπλάσια των ελληνικών. Δεν αναφέρομαι εδώ στις εξωφρενικές, πολλές φορές, τιμές που χρεώνουν διάφοροι τουριστικοί «επιχειρηματίες» σε Ελληνες και ξένους όπως π.χ. 6 ευρώ για ένα καφέ στο Σύνταγμα (βλέπετε επιστολή του κ. Μπέζη στις 12/6) ή την τιμή των 11 ευρώ για ένα καφέ και ένα κομμάτι μηλόπιτα στη Σαντορίνη, που πλήρωσαν γνωστοί μου τον Μάιο, αλλά στις τιμές των ειδών πρώτης ανάγκης και σε τιμές ειδών ενδύσεως, επίπλων κ.λπ. Τόσο οι απόλυτες όσο και οι σχετικές τιμές στην Ελλάδα είναι υψηλότερες ακόμα και από πολύ πλουσιότερες χώρες, με αποτέλεσμα την υπέρμετρη επιβάρυνση του Ελληνα καταναλωτή.

Οι διάφορες κρατικές «προσπάθειες» για συγκράτηση των τιμών είναι κατά κανόνα ανεπιτυχείς και ανειλικρινείς, όπως έδειξαν τα στοιχεία που παρουσίασε ο ΣΕΒ προ καιρού, σχετικά με την επίδραση της γραφειοκρατίας στη διαμόρφωση του κόστους. Κάποιες κινητοποιήσεις καταναλτών είναι συνήθως βραχύβιες και ελάχιστα αποτελεσματικές.

Τρία απλά παραδείγματα του πώς το Ιντερνετ μπορεί να συμβάλει στη λύση των τριών προβλημάτων.

– Πολύ εύκολα μπορεί κανείς να συγκρίνει τις τιμές των προϊόντων μιας εταιρείας σαν την ΙΚΕΑ στην Ελλάδα και την Ολλανδία ή τη Γερμανία και να διαπιστώσει τι πληρώνει ο Ελληνας και ο Ολλανδός ή ο Γερμανός καταναλωτής για το ίδιο ακριβώς προϊόν (το συνιστώ!). Το ίδιο μπορεί να κάνει για οποιοδήποτε προϊόν κάθε εταιρείας σε κάθε χώρα. Με την πληροφόρηση αυτή ο καταναλωτής μπορεί να απαιτήσει από κάθε εταιρεία να του εξηγήσει τη διαφορά της τιμής. Κάτι τέτοιο στην Ελλάδα θεωρείται ανοησία και χάσιμο χρόνου από τους περισσότερους από εμάς, αλλά επιβάλλεται ακόμη και σε ατομικό επίπεδο. Είναι ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος να μάθουν κάποιες εταιρείες ότι ελέγχονται. Σε δεύτερη φάση, η ατομική κίνηση μπορεί να γίνει ομαδική μέσω του Ιντερνετ με εκπληκτικά, πολλές φορές, αποτελέσματα.

– Σε δεκάδες κατηγορίες προϊόντων ψάχνοντας το Ιντερνετ μπορεί κανείς να βρει τα ίδια ακριβώς προϊόντα σε πολύ χαμηλότερες τιμές. Οι καταναλωτές που χρησιμοποιούν το Ιντερνετ, σύμφωνα με μελέτες στο εξωτερικό, ψάχνουν κατά μέσο όρο οκτώ εναλλακτικές λύσεις online προτού καταλήξουν πού θα αγοράσουν το προϊόν. Στις ΗΠΑ, σύμφωνα με μια παλαιότερη μελέτη, οι αγοραστές αυτοκινήτων γλιτώνουν κατά μέσο όρο 450 δολάρια έχοντας ψάξει την αγορά

– Η τρίτη κατηγορία δράσης που επιτρέπει το Ιντερνετ είναι και η πιο ενδιαφέρουσα, γιατί επιτρέπει τον συνασπισμό των καταναλωτών και την άσκηση αποτελεσματικής πίεσης στους παραγωγούς. Αυτό είναι δυνατόν με τη χρήση εφαρμογών της δεύτερης γενιάς του Ιντερνετ, γνωστής ως Web 2.0 ή Social Media: Online Communities, Blogs, Online Forums, Bulletin Boards κ.λπ.

Σε τέτοιους χώρους οι καταναλωτές συμβουλεύουν και συμβουλεύονται άλλους καταναλωτές για τιμές, ποιότητα ή σέρβις που προσφέρουν διάφορες εταιρείες, ανταλλάσσουν πληροφορίες και ιδέες για τη χρήση ή αποφυγή προϊόντων. Η δύναμη αυτών των ψηφιακών καταναλωτών είναι τεράστια και υπάρχουν πάμπολλα παραδείγματα εταιρειών που άλλαξαν ή ακόμα και απέσυραν προϊόντα τους έπειτα από διαδικτυακές «επιθέσεις», κυρίως με τη μορφή Blog Swarms! Πολύ γνωστά παραδείγματα εταιρειών που υπό την πίεση της ψηφιακής κατακραυγής απέσυραν προϊόντα τους από την αγορά ή άλλαξαν τις τακτικές τους προς τους πελάτες τους είναι η Dell Computers, η Cryptonite (κλειδαριές ασφαλείας δικύκλων) και η America On Line (ΑΟL).

Οι πάσης μορφής κερδοσκόποι ή ασυνείδητοι παραγωγοί (συμπεριλαμβανομένων και αυτών που δραστηριοποιούνται στην τουριστική βιομηχανία), πρέπει να γνωρίζουν ότι οι πελάτες τους στο μέλλον και εφόσον εξοικειωθούν στη χρήση του Ιντερνετ, θα είναι πολύ καλύτερα πληροφορημένοι και οι δυνατότητες να τους κοροϊδέψουν ή να κερδοσκοπήσουν ασύστολα, θα μειώνονται συνεχώς. Επίσης πρέπει να ξέρουν ότι σήμερα ένας δυσαρεστημένος πελάτης έχει τη δυνατότητα να κάνει γνωστό το πρόβλημά του σε χιλιάδες άλλους πελάτες σε χρόνο μηδέν. Οσο και αν ακούγεται περίεργα κάτι τέτοιο, είναι δυστυχώς γι’ αυτούς μια καθημερινή πραγματικότητα διεθνώς.

Δρ Ευθυμιος Κωνσταντινιδης – Assistant Professor Electronic Marketing – University of Twente Enschede, The Netherlands

H τραγωδία στο Πέραμα

Κύριε διευθυντά

Ηπολύνεκρη τραγωδία του υγραεριοφόρου πλοίου, και όχι… αεροπλοίου, όπως μεταδόθηκε από κάποιο κανάλι, Friendship Gas έφερε στα σπίτια των μη ναυτικών την άγνωστη αγγλική ορολογία «Gas Free» που γράφτηκε μάλιστα, σε έγκριτη πρωινή εφημερίδα, ως «Gaz Free»!

To Gas Free Certificate, ελληνικά Πιστοποιητικό Απαλλαγής Επικίνδυνων Αερίων, εκδίδεται από εξουσιοδοτημένους από το κράτος, χημικούς ή χημικούς μηχανικούς. Οι χημικοί αυτοί για να εξουσιοδοτηθούν πρέπει να έχουν λάβει μέρος σε εξήντα τουλάχιστον επιθεωρήσεις και στη συνέχεια να εξεταστούν από πενταμελή επιτροπή, αποτελούμενη από εκπροσώπους του ΥΕΝΑΝΠ, ΓΣΕΕ, Τεχνικού Επιμελητηρίου, Ενωσης Ελλήνων Χημικών και Γενικού Χημείου του Κράτους και εποπτεύονται συνεχώς από το τελευταίο.

Τα εκδιδόμενα πιστοποιητικά αναφέρουν, εάν οι επιθεωρηθέντες χώροι είναι ασφαλείς για τον άνθρωπο και την εκτέλεση εργασιών με χρήση φλόγας ή μόνο για τον άνθρωπο και όχι για εργασίες ή για την είσοδο του πλοίου σε επισκευαστική βάση ή παροπλισμό ή τέλος, εάν οι χώροι παραμένουν επικίνδυνοι. Τα μέρη του πλοίου που δεν επιθεωρηθήκανε θεωρούνται επικίνδυνα.

Η ετοιμασία των δεξαμενών, συμβατικού δεξαμενοπλοίου, που πρόκειται να εκτελεστούν εργασίες με χρήση φλόγας, γίνεται με μηχανικό πλύσιμο (butterworth) υπό κατάλληλη πίεση και θερμοκρασία που εξαρτώνται από το είδος φορτίου και τη θερμοκρασία περιβάλλοντος, έπειτα ακολουθεί τεχνητός εξαερισμός, στη συνέχεια απομάκρυνση των υπολειμμάτων πλυσίματος και τελειώνει με επανάληψη του μηχανικού πλυσίματος και του εξαερισμού.

Επειδή το 80% των ναυτικών ατυχημάτων γενικά οφείλεται στον ανθρώπινο παράγοντα και κυρίως στη μη τήρηση των κανονισμών (άλλη μια εθνική αρνητική πρωτιά) θα πρέπει το ΥΕΝΑΝΠ, που είναι αρμόδιο για τη ναυτιλία, να ασχολείται πολύ σοβαρά με την ουσιαστική διενέργεια επισταμένων ελέγχων για την πρόληψη των θλιβερών αυτών περιστατικών.

Σημειώνεται πως το Friendship Gas δεν είναι κοινό δεξαμενόπλοιο αλλά ειδικά ναυπηγημένο πλοίο κατάλληλο για τη μεταφορά υγραερίου (LPG, LNG) που μεταφέρεται σε εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες της τάξης των μείον 150 βαθμών Κελσίου! Στη θερμοκρασία αυτή δεν αντέχει κανένα από τα γνωστά μέταλλα και γι’ αυτό τα εσωτερικά τοιχώματα των δεξαμενών κατασκευάζονται από ειδικά κράματα και μονώνονται ακατάλληλα από το εξωτερικό περίβλημα του σκάφους.

Φρiξος Δημου – Πλοίαρχος Ε.Ν. / Γλυφάδα

Το μάθημα των Θρησκευτικών και η αλήθεια

Κύριε διευθυντά

Διαβάσαμε ότι, στο μέλλον, οποιοσδήποτε μαθητής θελήσει να μη διδάσκεται το μάθημα των Θρησκευτικών θα δύναται να το κάμει με μια απλή αίτηση. Ενέργεια που καθ’ ολοκληρία δεν είναι σωστή και, παρακαλώ, επιτρέψτε μου να τεκμηριώσω τους λόγους.

Ομως, όταν ομιλούμε περί Θρησκευτικών, δεν εννοούμε την κατήχηση που γίνεται, μάλιστα, με προπαγανδιστικά μέσα προς ένα συγκεκριμένο δόγμα, έστω αν αυτό είναι η επικρατούσα θρησκεία των Ελλήνων, γιατί τότε υπάρχει μεγάλη μεροληψία και δικαίως πολλοί, για διάφορους λόγους, δεν θα θέλουν να συμμετάσχουν. Εννοούμε όμως τις μεγάλες βασικές απαντήσεις στα πολύ σπουδαία και ουσιώδη ερωτήματα ως προς την ύπαρξη του Θεού και των ιδιοτήτων Του. Τη δημιουργία του κόσμου και των σχεδίων Του και κάθε σχέση που έχει ο Θεός με το δημιούργημά Του τον άνθρωπο. Υπάρχει κάτι ακόμη σπουδαιότερο, που είναι η προεξέχουσα μορφή, το ιστορικό πρόσωπο του Ιησού Χριστού, αν πράγματι ήτο Υιός του Θεού και Σωτήρας του κόσμου. Ποια είναι η θέση της επιστήμης (όχι μερικών μεμονωμένων επιστημόνων) έναντι του χριστιανισμού, έναντι της Αγίας Γραφής και των αληθειών του Ευαγγελίου. Ολα αυτά περικλείονται στη λεγόμενη χριστιανική πίστη από την οποία πρέπει να πεισθούμε αν αυτή είναι η Αλήθεια την οποία αν τη γνωρίσουν θα μπορεί ο νέος να την εμπιστευθεί και να αισθανθεί ότι ακουμπάει με ασφάλεια επάνω σε γερό θεμέλιο, να συντελέσει στην επιτυχία της ζωής του και την ευτυχία του και να ζει μέσα στα σχέδια του Θεού. Ιδιαίτερα στην εποχή που σήμερα ζούμε, επικρατεί μεγάλη πνευματική πτώση και σύγχυση. Υπάρχει μεγάλη νοθεία στις ιδέες, στην έννοια της ηθικής, στις επιθυμίες, που όταν αφεθεί ο νέος ελεύθερος να ακολουθήσει το ρεύμα της ζωής, δεν θα μπορεί να οδηγηθεί στην αλήθεια και να ζήσει δημιουργική και ευτυχισμένη ζωή. Με αυτή την έννοια, όταν εκτελεσθούν, θα ωφελήσει το μάθημα των Θρησκευτικών στα σχολεία. Ετσι οι νέοι θα μάθουν να αντιμετωπίζουν τα μεγάλα θέματα και προβλήματα της ζωής. Ακόμη, είναι ανάγκη να μάθουν να αποφεύγουν τον υλιστικό τρόπο ζωής και μακριά από κάθε εξάρτηση, γιατί η ζημιά θα είναι ανυπολόγιστη.

Η ευημερία αποκτάται με την πίστη και την ελπίδα στον Θεόν από τον οποίον πηγάζουν όλες οι ηθικές και πνευματικές αξίες και αρετές και από τις οποίες οι νέοι θα μάθουν να ζουν έντιμα και να έχουν μέσα τους κάθε αγαθό και ειλικρίνεια και να ζουν μια δημιουργική ζωή. Είναι απαραίτητο οι νέοι να γνωρίσουν τι είναι σεβασμός, υπακοή, τι είναι θυσία, τι είναι μεγαλοκαρδία και αγάπη προς τον συνάνθρωπο. Πώς θα τα μάθουν όταν δεν παραδειγματισθούν κι εμπνευσθούν από την έμπρακτη ζωή και τον χαρακτήρα του Ιησού Χριστού, τα οποία όλα αυτά τα εφάρμοσε θυσιαζόμενος και πεθαίνοντας επάνω στον σκληρό σταυρό του μαρτυρίου Του. Αυτά είναι τα βασικά που ο νέος πρέπει να μάθει για να είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει επιτυχώς το δύσκολο ταξίδι της ζωής με τα πολλά προβλήματα που τον περιμένουν και τους πειρασμούς που τον περιτριγυρίζουν.

Οχι απλώς να μάθει ποια σημασία έχει τ’ ωμοφόριον, το εγκόλπιον ή η πολυτελής χρυσοποίκιλτη μίτρα του δεσπότη ή αυτός που εκπροσωπεί τον πτωχόν και ταπεινό Εσταυρωμένο, να φορά μακριά ουρά την οποίαν κρατούν οι διάκονοι, όπως και το ευαγγέλιο που διαβάζει. Ενώ ο Χριστός θυσιαζόμενος μόνος Του υπέφερε την τρομερή δίψα, τους φρικτούς πόνους από τις πληγές των αιχμηρών καρφιών, όταν βρισκόταν καρφωμένος επάνω στον σκληρό ξύλινο σταυρό.

Νικηφορος Δ. Κυρτατας – Πλοίαρχος ε.ν. / Χαλάνδρι

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή