Εξ αφορμης

2' 28" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τις τελευταίες εβδομάδες έχει αναπτυχθεί αρθρογραφία σχετικά με την τύχη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ). Αφορμή αποτελεί η δυσχερέστατη κατάσταση των οικονομικών του μοναδικού λυρικού θεάτρου της χώρας, που μοιάζει να αντανακλά την κατάσταση των οικονομικών ολόκληρης της χώρας. Ηδη, η νέα διοίκηση της ΕΛΣ έχει προβεί σε κινήσεις προκειμένου να εξοικονομηθούν χρήματα. Μία από τις πιο δραστικές αφορά τον περιορισμό των κτιρίων που μισθώνει: θέατρα όπου πραγματοποιούνται παραστάσεις, χώροι για δοκιμές και για στέγαση εργαστηρίων και αποθηκών.

Με τις νέες εγκαταστάσεις του Ιδρύματος Νιάρχος στο Φαληρικό Δέλτα το θέμα της στέγης αναμένεται να λυθεί. Μέχρι να ολοκληρωθούν όμως, πρέπει να βρεθεί λύση ώστε με τα ελάχιστα χρήματα με τα οποία επιχορηγείται το μοναδικό λυρικό θέατρο της χώρας, να μπορέσει να λειτουργήσει και να παράγει καλλιτεχνικό έργο. Ο προϋπολογισμός της ΕΛΣ είναι ανάλογος με εκείνον επαρχιακής σκηνής στη Γερμανία, η οποία, όμως, κατά κανόνα δεν πληρώνει ενοίκιο για τη στέγασή της. Ας σημειωθεί δε ότι φέτος στην οικονομικά εύρωστη Γερμανία ακόμα και μικρές σκηνές, ανάλογες της ΕΛΣ, υποχρεώθηκαν να ακυρώσουν παραγωγές που είχαν ήδη ανακοινώσει στον προγραμματισμό τους.

Παρότι από το 1958 το θέατρο Ολύμπια στεγάζει τις παραστάσεις της ΕΛΣ και έχει ταυτιστεί μαζί της, παραμένει ακατάλληλο για λυρικά θεάματα: δεν διαθέτει ούτε την απαραίτητη υποδομή (σκηνή, βοηθητικές σκηνές, παρασκήνια κ.λπ.), ούτε τον απαραίτητο χώρο για την ορχήστρα -ο οποίος μάλιστα πρόσφατα διευρύνθηκε, με δυσάρεστα αποτελέσματα για την ακουστική- ούτε τον κατάλληλο ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό. Το γιατί το κράτος επέλεξε να μην προσφέρει μέχρι σήμερα στην ΕΛΣ κατάλληλη στέγη και, αντίθετα, όποτε δόθηκε η ευκαιρία καθοδήγησε κονδύλια σε άλλους θεσμούς, είναι άλλη ιστορία. Σήμερα, το ΥΠΠΟΤ επιχορηγεί εκτός της ΕΛΣ και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, οργανισμό που διαθέτει μεταξύ άλλων την αίθουσα Τριάντη, που οικοδομήθηκε με προδιαγραφές λυρικών θεαμάτων. Εάν η υποδομή και οι μηχανισμοί της δεν ολοκληρώθηκαν ή εάν η ακουστική της δεν είναι εφάμιλλη του Λιθέου της Βαρκελώνης, είναι επίσης άλλη ιστορία. Είναι όμως αίθουσα με υπέρτερες δυνατότητες από τα Ολύμπια, και είναι αίθουσα που θα μπορούσε να παραχωρηθεί δωρεάν στη Εθνική Λυρική Σκηνή για τις παραστάσεις της στην εξαιρετικά δύσκολη περίοδο την οποία διανύουμε. Επιπλέον, εν όψει της μεταστέγασης στις εγκαταστάσεις του Ιδρύματος Νιάρχος, θα δώσει την ευκαιρία σε όλο το δυναμικό της ΕΛΣ, καλλιτεχνικό και τεχνικό, να εξοικειωθεί με το μέγεθος του χώρου, την ηχητική του και τον σύγχρονο εξοπλισμό. Η πρόταση αυτή έχει διατυπωθεί ξεκάθαρα, και όσοι επιμένουν πως «άλλη είναι η αλήθεια» πίσω από τα γραφόμενα, οφείλουν να τη διατυπώσουν εξίσου ξεκάθαρα και τεκμηριωμένα.

Χρόνια τώρα η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (ΚΟΑ) συνεργάζεται με το Μέγαρο Μουσικής, χωρίς να έχει απορροφηθεί από αυτό. Και είναι σαφές σε όλους όσοι παρακολουθούν τακτικά τις συναυλίες της, ότι το ηχητικό ιδεώδες της ορχήστρας έχει βελτιωθεί αποφασιστικά. Συμβάλλουν σε αυτό πολλά, ένα από τα οποία είναι και οι αίθουσες δοκιμών και συναυλιών, καθώς οι μουσικοί μπορούν να διαπλάσουν τον ήχο τους σε σωστές συνθήκες. Ανάλογα ξεκάθαρη συνεργασία μπορεί να πραγματοποιηθεί ανάμεσα στο Μέγαρο και στην ΕΛΣ. Επιτέλους, σαφώς και ξεκάθαρα για τα επόμενα πέντε χρόνια.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή