ΑΠΟΨΕΙΣ

Γραμματα Αναγνωστων

Αυγουστιάτικες διευθετήσεις

Κύριε διευθυντά

Στο φύλλο της 17ης Αυγούστου 2011 της εφημερίδας σας και με τον τίτλο «Αυγουστιάτικες «διευθετήσεις»…» δημοσιεύεται κείμενο, υπογραφόμενο από τον κ. Πάσχο Μανδραβέλη, με το οποίο ασκείται κριτική στην απόφασή μου να διατηρηθούν ως αυτοτελή εβδομήντα νομικά πρόσωπα που υπάγονται σε πρωτοβάθμιους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης. Ο κ. Μανδραβέλης χαρακτηρίζει την απόφασή μου «συλλογή παλαιοκομματικού τύπου ρουσφετιών», στην οποία μάλιστα προχώρησα «παρά τις προβλέψεις του Καλλικράτη για κατάργηση ή συγχώνευσή τους σε έναν φορέα». Προσπερνώ τις κρίσεις και τους χαρακτηρισμούς του κ. Μανδραβέλη, ο οποίος κρίνει με τη βεβαιότητα ανθρώπου που αγνοεί στοιχειώδη δεδομένα και τα οποία θα μπορούσε να έχει υπόψη του, αν τα ζητούσε προτού σχολιογραφήσει βεβιασμένα. Θέτω, λοιπόν, υπόψη σας τα ακόλουθα:

1. Η απόφαση για τη διατήρηση ως αυτοτελών εβδομήντα νομικών προσώπων στηρίζεται σε συγκεκριμένη διάταξη του νόμου για τον «Καλλικράτη». Ειδικότερα, το άρθρο 103 παρ. 3 του ν. 3852/2010 προβλέπει ότι: «Με απόφαση του υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ύστερα από αίτηση του οικείου δημοτικού συμβουλίου, επιτρέπεται να διατηρηθούν ως αυτοτελή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου δήμων εκείνα των οποίων η δραστηριότητα από πλευράς ευρύτερης αναγνώρισης, εξειδικευμένου αντικειμένου, μακροχρόνιας απόδοσης έργου και γενικότερης καταξίωσης της προσφοράς τους δικαιολογεί την ανωτέρω διατήρηση.

Για την υποβολή του αιτήματος απαιτείται απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου, που λαμβάνεται με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) του συνόλου των μελών του, στην οποία αιτιολογείται ειδικά η συνδρομή των προϋποθέσεων του προηγούμενου εδαφίου».

2. Με βάση την παραπάνω ρητή πρόβλεψη του ν. 3852/2010, ορισμένοι δήμοι της χώρας υπέβαλαν το αίτημά τους στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Εσωτερικών, αφού προηγήθηκαν, ομόφωνες ή με πλειοψηφία των 2/3 αποφάσεις των οικείων δημοτικών συμβουλίων για τη διατήρηση της αυτοτέλειας πολύ συγκεκριμένων νομικών τους προσώπων. Στις αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων περιλαμβάνονται λεπτομερείς αιτιολογίες, που εξηγούν την πρότασή τους για τη διατήρηση των συγκεκριμένων προσώπων.

3. Τα αιτήματα που υποβλήθηκαν αξιολόγησε η Διεύθυνση Οργάνωσης και Λειτουργίας ΟΤΑ του υπουργείου Εσωτερικών, ελέγχοντας επισταμένως αν πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου και γι’ αυτό δεν έγινε δεκτό το σύνολο των αιτήσεων που υποβλήθηκαν. Η πρόταση της Διεύθυνσης Οργάνωσης και Λειτουργίας ΟΤΑ για τη διατήρηση ΝΠΔΔ υποβλήθηκε στην προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών, χωρίς όμως η διαδικασία να ολοκληρωθεί με την υπογραφή της σχετικής απόφασης από τον προκάτοχό μου, αφού μεσολάβησε ο ανασχηματισμός της κυβέρνησης της 17ης Ιουνίου 2011. Την αξιολόγηση της αρμόδιας διεύθυνσης υιοθέτησα με το ίδιο ακριβώς περιεχόμενο και έτσι εκδόθηκε η πρόσφατη Υπουργική Απόφαση.

4. Ο κ. Μανδραβέλης επιλέγει από τις εβδομήντα (70) περιπτώσεις διατηρουμένων αυτοτελών προσώπων τέσσερις – πέντε, όπως ο Αθλητικός Οργανισμός Σπαρτιατών, το Λαογραφικό Μουσείο Γαβαλοχωρίου, η Μουσική Σχολή Τυρνάβου, οι παιδικοί σταθμοί Φυλής, για να υποδείξει το άτοπο της επιλογής μου. Αναπαράγω το σκεπτικό καθενός δημοτικού συμβουλίου και τις αξιολογήσεις της Διεύθυνσης Οργάνωσης και Λειτουργίας ΟΤΑ του υπουργείου Εσωτερικών.

Α) Αθλητικός Οργανισμός Δήμου Σπαρτιατών: «Πρόκειται για νομικό πρόσωπο, το οποίο: α) Ασκεί υπερτοπική δραστηριότητα, με τη διοργάνωση και επιμέλεια σημαντικών αθλητικών εκδηλώσεων, όπως είναι το «ΣΠΑΡΤΑΘΛΟΝ» (σε συνεργασία με τον «Διεθνή Οργανισμό Σπάρταθλον», με τη συμμετοχή περίπου 400 υπεραθλητών μεγάλων αποστάσεων από όλο τον κόσμο), οι Διεθνείς Παιδικοί Αγώνες, το διεθνές τουρνουά ποδοσφαίρου «ΛΕΩΝΙΔΑΣ CUP», η λαμπαδηδρομία «ΘΕΡΜΟΠΥΛΙΑ», ποδηλατικοί αγώνες «ΣΠΑΡΤΑΚΙΑΔΑ» κ.ά., β) διαθέτει, διαχειρίζεται και συντηρεί αυξημένο όγκο αθλητικών εγκαταστάσεων και χώρων (Δημοτικό Στάδιο, Δημοτικό Κολυμβητήριο κ.λπ.), γ) προέρχεται ήδη από τη συγχώνευση δύο ΝΠΔΔ, το έργο του έχει αποδέκτη πολίτες όλων των ηλικιών, αθλητικά σωματεία, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και δ) λόγω του εξειδικευμένου αντικειμένου του, της μακροχρόνιας απόδοσης έργου και της καταξιωμένης προσφοράς του ενδέχεται να απονευρωθεί συγχωνευόμενο με άλλα νομικά πρόσωπα. Σημειώνεται, επιπλέον, ότι με την υποβολή του σχετικού αιτήματος για τη διατήρηση του ενλόγω ΝΠΔΔ ως αυτοτελούς, το οικείο δημοτικό συμβούλιο ευελπιστεί για την αποδοχή του με την προϋπόθεση να συγχωνευθούν στο ΝΠΔΔ αυτό και οι δύο οργανισμοί νεολαίας και άθλησης των συνενούμενων ΟΤΑ Μυστρά και Φαρίδος».

Β) Λαογραφικό Μουσείο Γαβαλοχωρίου: «Λειτουργεί από το 1967, έχει ιστορική αξία και είναι το πρώτο λαογραφικό μουσείο του νομού Χανίων. Το χωριό του Γαβαλοχωρίου, αν και δεν είναι τουριστικός προορισμός, προσελκύει τουρίστες από όλο τον κόσμο προκειμένου να επισκεφθούν το Λαογραφικό Μουσείο. Πολλοί κάτοικοι προσέφεραν προσωπική εργασία και το απαραίτητο υλικό για να στηθεί το μουσείο».

Γ) Μουσική Σχολή Δήμου Τυρνάβου: «Είναι από τις πρώτες μουσικές σχολές που συστήθηκαν στην Ελλάδα, κύτταρο πολιτισμού με παροχή μουσικής παιδείας υψηλού επιπέδου, συμμετέχει στην αναβάθμιση του πνευματικού και πολιτιστικού επιπέδου της ευρύτερης περιοχής».

Δ) Α΄ Παιδικός Σταθμός Δήμου Φυλής: «Λειτουργεί από το 1977, εξυπηρετεί τις ανάγκες κατοίκων με χαμηλό εισόδημα και ιδιαίτερης κοινωνικής σύνθεσης (παλιννοστούντες Ελληνες, μετανάστες), έχει παρουσιάσει αξιόλογο έργο, τυγχάνει ευρείας αναγνώρισης από τους κατοίκους του δήμου». Θα προσέξατε ότι οι παιδικοί σταθμοί της Φυλής είναι οι μοναδικοί που επιλέχθηκε να λειτουργήσουν ως αυτοτελή ιδρύματα σε μια από τις πιο υποβαθμισμένες και με πολλά κοινωνικά προβλήματα συνοικίες της Αθήνας.

5. Στο κείμενο του κ. Μανδραβέλη αποσιωπάται ότι με την απόφασή μου διατηρούνται ως αυτοτελή και άλλα νομικά πρόσωπα με ιδιαίτερη ιστορική, κοινωνική και πολιτισμική σημασία, όπως π.χ. η Κοβεντάρειος Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης, η Δημοτική Φιλαρμονική Καλαμάτας, που ιδρύθηκε το 1890, το Κέντρο Ιστορικών Μελετών «Νικόλαος Πλαστήρας», η Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, το Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο Χίου, η Δημοτική Βιβλιοθήκη Πατρών κ.ά. Ετσι, η εικόνα που έχει ο αναγνώστης από τα σχόλιά του είναι ατελής και ψευδής. Εκτός, αν προτείνει και αυτών των νομικών προσώπων την κατάργηση, οπότε θα ήταν χρήσιμο να δώσουμε πληροφορίες για την ιστορία, την προσφορά τους και την τωρινή σημασία τους.

6. Επιπλέον, κανείς δεν χρειάζεται να ανησυχεί ότι οι Ελληνες φορολογούμενοι θα πληρώνουν αχρείαστες θέσεις διοικούντων. Πρώτον, γιατί το άρθρο 242 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006) προβλέπει ρητά ότι έξοδα παράστασης στον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου νομικού προσώπου των ΟΤΑ επιτρέπεται να καταβάλλονται μόνον όταν ο οικονομικός απολογισμός του προηγουμένου έτους για το συγκεκριμένο νομικό πρόσωπο υπερβαίνει τις τριακόσιες χιλιάδες (300.000) ευρώ. Δεύτερον, και πιο συγκεκριμένα, κανένα μέλος διοικητικού συμβουλίου, πρόεδρος ή αντιπρόεδρος των αναφερομένων στο κείμενο του συντάκτη σας αυτοτελών νομικών προσώπων δεν αμείβεται.

Τέλος, για την ενημέρωσή σας, σας γνωρίζω κάτι που προφανώς ουδέποτε ο κ. Μανδραβέλης φιλοτιμήθηκε να πληροφορηθεί, ότι υπήρξαν με βάση τον ν. 3852/2010 (Καλλικράτης) χιλιάδες συγχωνεύσεις φορέων των δήμων. Συγκεκριμένα, την 31η Δεκεμβρίου 2010 λειτουργούσαν 4.620 νομικά πρόσωπα, ιδρύματα και επιχειρήσεις ΟΤΑ και 8.928 σχολικές επιτροπές, ενώ τη 2α Ιουνίου 2011 ο αριθμός τους μειώθηκε σε 1.265 και 912 αντίστοιχα.

Χαρης Καστανιδης – Υπουργός Εσωτερικών

Απάντηση

Δυστυχώς, η απάντηση του κ. Καστανίδη περισσότερο θυμίζει τις κλασικές ανακοινώσεις συνδικαλιστικών σωματείων, που εξαίρουν την «ιδιαίτερη προσφορά» κάθε δημόσιου φορέα που είναι προς κατάργηση. Δεν θυμίζει σε τίποτε σκεπτικό υπουργού, που πρέπει να συμμαζέψει τις δαπάνες ενός κράτους σε καθεστώς χρεοκοπίας. Δεν θα σταθώ στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ΟΤΑ, που μακροσκελώς ο υπουργός αναφέρει. Ετσι κι αλλιώς, ενδεικτικά καταγράφηκαν στο κείμενό μου. Φαντάζομαι ότι άλλα τόσα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά έχουν οι άλλοι ΟΤΑ που δεν εξαιρούνται. Απλώς, πρέπει να τονίσουμε ότι τζίρο 300.000 ευρώ κάνει κι ένα συνοικιακό σούπερ μάρκετ. Ετσι, ας μην απατάται ο κ. Καστανίδης: όλοι οι πρόεδροι και αντιπρόεδροι αυτών των ΝΠΔΔ θα παίρνουν έξοδα παράστασης. Δεν γνωρίζω αν περισσεύουν στον κ. Καστανίδη μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ κατ’ έτος (για να τιμηθεί στην τσέπη κάποιων παρατρεχάμενων των δημάρχων η ιστορία τοπικών οργανισμών), αλλά σ’ εμάς τους φορολογούμενους με τις απανωτές έκτακτες εισφορές δεν περισσεύει ευρώ. Φασούλι το φασούλι κάποιοι υπουργοί άδειασαν το σακούλι μας. Προς τιμήν κάποιων ιδιαίτερων χαρακτηριστικών -βεβαίως, βεβαίως!- που έχουν τα χιλιάδες ΝΠΔΔ που κρατά εν ζωή το χρεοκοπημένο κράτος μας.

Πασχος Μανδραβελης

Γραμματόσημα και εθνικά θέματα

Κύριε διευθυντά

Οδιευθυντής των ΕΛΤΑ κ. Αγγελος Στούμπης, υπεραμυνόμενος των εκδόσεων ελληνικών γραμματοσήμων τονίζει την καλλιτεχνική και πολιτισμική τους αξία. Δεν αμφισβητεί κανείς ότι οι εκδόσεις είναι άρτιες και έχουν καλύψει κάθε θέμα που μπορεί να φαντασθεί άνθρωπος, από αναμνηστικά γεγονότα μέχρι λουλούδια και πουλιά. Με φιλική κριτική, θέλω να επισημάνω ότι τα ΕΛΤΑ δεν βοήθησαν στο εθνικό θέμα του ονόματος των Σκοπίων, δεν αντέδρασαν στην παραποίηση της ιστορικής καταγωγής των αρχαίων Μακεδόνων από τους γείτονές μας.

Χωρίς μεγάλη προσπάθεια και κόστος, θα μπορούσαν να εκδώσουν 2-3 σειρές γραμματοσήμων με:

1) Τα ονόματα των αρχαίων Μακεδόνων Ολυμπιονικών, με την παρατήρηση ότι στη διοργάνωση της Ολυμπίας συμμετείχαν μόνο Ελληνες.

2) Αναμνηστική σειρά αρχαίων μακεδονικών νομισμάτων με τα ονόματα των βασιλέων με την ελληνική γραφή, π.χ. «ΦΙΛΙΠΠΟΥ» και «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ».

3) Επανέκδοση (χωρίς σχόλια) γιουγκοσλαβικού γραμματοσήμου του 1939 (χάρτης των περιοχών της χώρας) όπου το σημερινό κράτος αναφέρεται επισήμως ως «Vardarska».

Την ευθύνη για την απραξία φέρουν οι πολιτικές ηγεσίες που υπηρέτησαν στα αρμόδια υπουργεία, δεν θα πρέπει όμως να μάθουν οι Ελληνες πολίτες ποιοι αδιαφόρησαν και γιατί;

Γιωργος Αραμπατζης – Χολαργός