Ο Καβάφης πάει στο Πάντειο… Πανεπιστημιακοί και καλλιτέχνες διερευνούν τη σχέση του καβαφικού έργου με τον κινηματογράφο, το κόμικ και το Media Art

Ο Καβάφης πάει στο Πάντειο… Πανεπιστημιακοί και καλλιτέχνες διερευνούν τη σχέση του καβαφικού έργου με τον κινηματογράφο, το κόμικ και το Media Art

2' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Χαράς ευαγγέλια για τους πιστούς της καβαφικής ποίησης η σημερινή ημερίδα «Καβάφης και Εικόνα», που διοργανώνει το Αρχείο Καβάφη του Ιδρύματος Ωνάση, βγαίνοντας για ακόμη μία φορά εκτός Στέγης, και σε συνεργασία με το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Πολιτιστική Διαχείριση» του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου συνδιοργανώνουν την εκδήλωση στο αμφιθέατρο «Σάκης Καράγιωργας 2». Ζητούμενον η σχέση και διάδραση του καβαφικού έργου με τον κινηματογράφο, το κόμικ και το Media Art. Απόγευμα ώρα 17.00 – 17.20 Παρασκευή, η εκκλησία μας ψάλλει τους Τέταρτους Χαιρετισμούς, οι καβαφικοί μελετητές συγκεντρώνονται στο αμφιθέατρο «Σάκης Καράγιωργας 2» για Χαιρετισμούς και Εισαγωγή. Η Α΄ Συνεδρία με πρόεδρο τον Γιάννη Σκαρπέλο, πρόεδρο Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού, διαρκεί από τις 17.20 έως τις 19.00. Τα θέματα που διερευνώνται είναι τα εξής: «Ιχνη και παρουσία του Κ. Π. Καβάφη στην κινηματογραφική και τηλεοπτική οθόνη (1966-2014), ομιλητής Κωνσταντίνος Κυριακός, Πανεπιστήμιο Πάτρας. «Ξένος μες στην Αντιόχεια: το καβαφικό έργο στο ψηφιακό συγκείμενο». Ομιλητής Θοδωρής Χιώτης (Αρχείο Καβάφη). «Ρητορικά σχήματα και χωρικά μοτίβα στις κινηματογραφικές προσαρμογές του καβαφικού κειμένου», ομιλήτριες Αφροδίτη Νικολαΐδου (ΕΑΠ) και Μαρία Παραδείση (Πάντειο Πανεπιστήμιο). «Αναζητώντας τη διάρκεια: η καβαφική εικόνα και το προσωπικό αρχείο», ομιλητής ο Δημήτρης Παπανικολάου (Πανεπιστήμιο Οξφόρδης).

Μετά από 20λεπτο διάλειμμα ακολουθεί η Β΄ Συνεδρία, από 19.20 – 20.45. Στρογγυλό τραπέζι με τους: Τάκη Σπετσιώτη, σκηνοθέτη – συγγραφέα, Θανάση Πέτρου, δημιουργό κόμικ, Μαρία Βαρελά, media artist και με συμμετοχή του κοινού. Ακολουθεί η μικρή δεξίωση, όπου θα φουντώσουν πάλι οι συζητήσεις. Ακόμη μία φορά η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση μάς εκπλήσσει ιδανικά και, κυρίως, ουσιαστικά, με την καβαφική ποίηση να διεκδικεί τη θέση της στα πολιτιστικά ρεύματα της σύγχρονης εποχής. Ο κινηματογράφος μεν προϋπήρχε στην Αλεξάνδρεια και στη Σμύρνη των ημερών του Καβάφη, αλλά όχι το κόμικ και το Media Art της σημερινής πραγματικότητας. Οπως οι περαστικοί από την Αλεξάνδρεια επισκέπτονται την οικία – μουσείο του Καβάφη και, διαβαίνοντας την ξύλινη πόρτα, μεταβάλλονται αυτοστιγμεί σε προσκυνητές της περιρρέουσας ατμόσφαιρας, με τον ίδιο τρόπο πανεπιστημιακοί και καλλιτέχνες πλησιάζουν το πνεύμα και διερευνούν τη διαχρονική επίδραση του έργου του Καβάφη στα σύγχρονα ρεύματα της τέχνης… Συγχαρητήρια στα Πανεπιστήμια Πάντειο και Πάτρας, και στο Αρχείο Καβάφη της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση. Κινηματογραφόφιλος ο Σμυρναίος Αρίστος, από μαθητής κοσμοπολίτης, σύχναζε στα Pathé Cinemas, δίπλα στου «Κράμερ» στο Και, στην περίφημη προκυμαία της Σμύρνης, που έγινε θυσιαστήριο στα χρόνια του, στα χρόνια των πατεράδων μας σε Σμύρνη και Αλεξάνδρεια…

«Ούτος Εκείνος»

Το ποίημα «Ούτος Εκείνος» σε γραφή με πένα του ιδίου του ποιητή Κ. Π. Καβάφη, «από το “Τετράδιο Σεγκοπούλου” αυτόγραφο τετράδιο (αντίθετα προς όλα τα άλλα αυτόγραφα τετράδια που ξέρουμε να χάρισε ο Καβάφης) είναι βιβλιοδετημένο, με περγαμηνή και δεν έχει εξώφυλλο». Στην έκδοση για την οποία γράφει ο Γ. Π. Σαββίδης, Αθήνα 4 Οκτωβρίου 1968 (επανέκδοση του Τετραδίου Σεγκοπούλου για τις εκδόσεις Ερμής, Ανοιξη 2002), χρησιμοποιήθηκε το χειρόγραφο εξώφυλλο μιας έντυπης συλλογής του 1910 – 1915, αντικαθιστώντας τις χρονολογίες με εκείνες που προτάσσονται στο τετράδιο Κ. Π. Καβάφη, Ποιήματα, Αλεξάνδρεια 1896 – 1910. Προσφορά ευγενική στη βιβλιοθήκη του Τήλεφου της εικαστικού Αλεξάνδρας Αθανασιάδη «για τα 150 χρόνια του Καβάφη» 20.9.2013.

ΤΗΛΕΦΟΣ

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή