ΑΠΟΨΕΙΣ

Ωσπου να επιστρέψουν «τα Μάρμαρα»…

11--42
21--22

Το Ασημένιο Κύπελλο που απονεμήθηκε στον Σπύρο Λούη, Μαραθωνιονίκη των ιστορικών πρώτων σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων του 1896 στην Αθήνα, επιστρέφει στην Αθήνα, όπως ανακοινώθηκε από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Είχε εκτεθεί για έξι μήνες στο Ολυμπιακό Μουσείο, στη Λωζάννη, Ελβετία. Από την Τετάρτη 18 Μαρτίου, το ολόγλυπτο, με παραστάσεις μεγάλης τέχνης, Ασημένιο Κύπελλο εκτίθεται και πάλι στο Μουσείο της Ακρόπολης, σε χώρο που δεν απαιτεί την αγορά εισιτηρίου, σύμφωνα και με τη δέσμευση του Ιδρύματος να είναι το Κύπελλο προσβάσιμο σε όλους. Το σχεδίασε ο Michel Bréal, φέρει την επιγραφή «Ολυμπιακοί Αγώνες 1896 Μαραθώνιον Αθλον έδωκε Μιχαήλ Μπρεάλ», είχε πωληθεί στο εξωτερικό και τον Ιούλιο του 2012 το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος με την ευαισθησία στο να μένουν στην Ελλάδα τα ιστορικά σύμβολα, το διεκδίκησε σε διεθνή δημοπρασία και το απέκτησε, «με σκοπό τον επαναπατρισμό ενός κειμηλίου εξαιρετικής σημασίας για την ιστορία της Ελλάδας, άρρηκτα συνδεδεμένου με τους Σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες».

Στο Μουσείο της Ακρόπολης, από τον Σεπτέμβριο του 2012 έως και τον Αύγουστο του 2014, το Κύπελλο είχε εκτεθεί σε δημόσια θέα. Περισσότερα από δύο εκατομμύρια άτομα όλων των ηλικιών και εθνικοτήτων είχαν την ευκαιρία να σταθούν μπροστά στην υαλόφρακτη βιτρίνα, να δουν από κοντά το έκθεμα και να πληροφορηθούν την ιστορία και το τι συμβολίζει. Τα επίσημα εγκαίνια της έκθεσης του Κυπέλλου στο Ολυμπιακό Μουσείο της Λωζάννης έγιναν τον Οκτώβριο του 2014, στο πλαίσιο του εκεί διεθνούς Μαραθωνίου, με τη συμμετοχή περίπου 3.000 δρομέων από όλο τον κόσμο. «Μαγνήτης» υπήρξε το κύπελλο – κειμήλιο της Ολυμπιακής ιστορίας για αθλητές και επισκέπτες. Ας σημειωθεί πως το Ολυμπιακό Μουσείο της Λωζάννης υποδέχεται κατά μέσον όρο 200.000 διεθνείς επισκέπτες κάθε χρόνο. Σήμερα είναι γεγονός, με τη σημασία του, η επιστροφή του Κυπέλλου στην Αθήνα και στο Μουσείο της Ακρόπολης, όπου και θα παραμείνει μέχρι να ολοκληρωθεί το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) στο οποίο θα στεγαστεί πλέον μόνιμα. Το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος είναι ένας από τους μεγαλύτερους ιδιωτικούς φιλανθρωπικούς οργανισμούς στον κόσμο και πραγματοποιεί δωρεές στους τομείς της τέχνης και του πολιτισμού, της παιδείας, της υγείας, του αθλητισμού και της κοινωνικής πρόνοιας.

Το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος εκλέχθηκε και αποτελεί μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του European Foundation Centre για την περίοδο 2014-2017. Συμβολικός προπομπός της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα, που αποτελεί εθνική επιταγή και όχι ιδιωτική πρωτοβουλία, ας ελπίσουμε ότι θα είναι το αστραφτερό Ασημένιο Κύπελλο του Μαραθωνιονίκη Σπύρου Λούη, ταπεινού κανατά από το Μαρούσι, που έτρεξε με τη φουστανέλα, φτέρωσαν τα πόδια του και μπήκε πρώτος μέσα στο Παναθηναϊκό Στάδιο των Αθηνών, κρατώντας την ελληνική σημαία και σηκώνοντας στους ώμους του βιοπαλαιστή – ήρωα τις προσδοκίες ολόκληρου του έθνους που τον αποθέωσε…

Ελλάς – Γερμανία πλάι πλάι στον στίβο, ενδιαφέρουσα πτυχή

Μια μεταγενέστερη φωτογραφία του Μαραθωνοδρόμου και εθνικού ήρωα Σπύρου Λούη στο Παναθηναϊκό Στάδιο στα Διεθνή Παναθήναια τον Μάιο του 1930. Η ορκωμοσία του αθλητή Αλ. Ροζάκη. Αριστερά του με τη φουστανέλα και το Χρυσό Ολυμπιακό Μετάλλιο ο Σπύρος Λούης και δεξιά του ο προπονητής της εθνικής ομάδας στίβου και συναθλητής του Λούη στους Διεθνείς Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896, Γερμανός Χανς Γκέντελ. Ολοι σε στάση προσοχής για την ανάκρουση του εθνικού ύμνου. Από το εξαιρετικό βιβλίο της Αριστέας Παπανικολάου – Κρίστενσεν «Το Παναθηναϊκόν Στάδιον» Η ιστορία του μέσα στους αιώνες, έκδοση υπουργείου Πολιτισμού, Γ. Γραμματεία Ολυμπιακών Αγώνων, Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος, Αθήνα 2003. (Από τη βιβλιοθήκη του Τήλεφου).

ΤΗΛΕΦΟΣ