ΑΠΟΨΕΙΣ

«ΓΙΑΤΙ; Παιδιά στους Δρόμους της Γης» – Εκθεση με φωτογραφίες του GMB AKASH στο Μουσείο Μπενάκη, στην Κουμπάρη, εγκαίνια την Τρίτη 19 Απριλίου 2016, ώρα 20.00

11--11
21--3
31--3

Κυριακή 17 Απριλίου 2016, Ε΄ των Νηστειών, επόμενη Κυριακή 24 «των Βαΐων», ο Ιησούς επί πώλου όνου διδάσκει αγάπη και αλληλεγγύη για να σταυρωθεί και να αναστηθεί την Κυριακή που είναι Πάσχα και Πρωτομαγιά μαζί! Ακόμη και ημερολογιακά εάν το πάρουμε, η εφετινή άνοιξη προχωρεί στο «θερμό καλοκαίρι» –για να θυμηθούμε και τον χρησμό που επαληθεύτηκε– με τα ίδια κουρασμένα βήματα που «οι ροές» προχωρούν επιζητώντας «μια νέα αρχή» στην Ευρώπη που μόνο Γη της Επαγγελίας δεν μπορεί να θεωρηθεί με τα κλειστά σύνορα να φράζουν δρόμους, να στοιχίζουν ζωές και να ταλαιπωρούν τα πλήθη των προσφύγων μπροστά στο αδιέξοδο…

Ο πρόλογος μακρύς, όπως και το προσφυγικό ζήτημα είναι μεγάλο και δυσεπίλυτο, για να θυμηθούμε και τα ελληνικά μας. Μας οδηγεί όπως στο γράμμα που έλαβε η στήλη –γράμμα κανονικό, σε φάκελο με γραμματόσημο σταλμένο από τα ΕΛΤΑ– που μας έδωσε χαρά και τιμή μαζί, και θα θέλαμε να το μοιραστούμε με τους αναγνώστες μας και τις αναγνώστριές μας, γιατί φέρει την υπογραφή της κυρίας Δανάης Παπαδάτου, καθηγήτριας Κλινικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και προέδρου της «Μέριμνας», της ιστορικής «Εταιρείας για την Φροντίδα Παιδιών και Οικογενειών στην Αρρώστια και στον Θάνατο». Η κυρία Δανάη Παπαδάτου μας προσκαλεί εκ μέρους του διοικητικού συμβουλίου της «Μέριμνας» στα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας του φωτοδημοσιογράφου GMB AKASH, με διεθνή αναγνώριση για την αλήθεια και την ευαισθησία που ο φακός του κρατά σε ανθρώπινες εικόνες, όπου τις συναντήσει. Ο τίτλος της έκθεσης είναι «ΓΙΑΤΙ; Παιδιά στους Δρόμους της Γης», ένα ερώτημα που είναι στον νου όλων μας και που μόνο η καρδιά μπορεί να απαντήσει σωστά. Τη δική της απάντηση σ’ αυτό το «Γιατί;» δίνει η ίδια η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, την οποία και θα εγκαινιάσει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Προκόπιος Παυλόπουλος. Η διοργάνωση της έκθεσης στην Ελλάδα γίνεται με τη συνεργασία της «Μέριμνας», του ελβετικού ιδρύματος «Archives+Production D’ Art Contemporain» (APCD) και του Μουσείου Μπενάκη, όπως μας εξηγεί στο γράμμα της η πρόεδρος της «Μέριμνας» δίνοντάς μας όχι μόνο την καλλιτεχνική είδηση αλλά και το ανθρωπιστικό της μήνυμα. «Σκοπός της έκθεσης είναι –γράφει η κ. Παπαδάτου– να αφυπνίσει τον θεατή στις τεράστιες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν παιδιά τα οποία αναγκάζονται να μεταναστεύσουν, αναζητώντας ασφάλεια κι ελπίδα, καθώς και να υπερασπίσει το αναφαίρετο δικαίωμα των παιδιών αυτών να ζήσουν μια αξιοπρεπή ζωή, σε έναν κόσμο που θα αναγνωρίζει και θα σέβεται τα δικαιώματά τους. Θα ήταν ιδιαίτερη χαρά για τη “Μέριμνα” και για όσους συνέβαλαν στη δημιουργία της έκθεσης να μας τιμήσετε με την παρουσία σας. Με εκτίμηση, Για το Δ.Σ. της “Μέριμνας”, η πρόεδρος Δανάη Παπαδάτου, υπογραφή».

Εκτός από το γράμμα που ήρθε δακτυλογραφημένο με το ταχυδρομείο, αυτή η κυρία του πολιτισμού και του ανθρωπισμού έβαλε στον φάκελο και τη φιλική της πρόσκληση ολογράφως, που κι αυτήν θέλουμε να τη μοιραστούμε με όσους μας διαβάζουν και δικαιώνουν την επιλογή της εφημερίδος «Καθημερινή».

Και τώρα οι φωτογραφίες του διάσημου GMB AKASH, γεννημένου στο Μπανγκλαντές, Πολίτη του Κόσμου, που κρατά στις εικόνες του από την Ελλάδα τη δική του απάντηση στο «ΓΙΑΤΙ; Παιδιά στους Δρόμους της Γης» εστιάζοντάς την στα παιδιά και στον οικογενειακό γολγοθά, ανεξαρτήτως θρησκεύματος… «Μια νέα αρχή». Μια καλύτερη ζωή για μας και τα παιδιά μας ζητούν οι πρόσφυγες, στην πλειοψηφία τους νέοι, με οικογένεια και παιδιά, από μωρά της αγκαλιάς ώς μεγαλύτερα που μπορούν να περπατήσουν και να μοιραστούν τις οικοσκευές με τους γονείς τους ή να κρατούν από το χέρι τα μικρότερα αδέλφια τους… Ατελείωτο περπάτημα σε κακοτράχαλους δρόμους με κρύο, βροχή, ζέστη και, το κυριότερο, άγνωστο αποτέλεσμα, με μπροστά τους να υψώνονται συρματοπλέγματα, να χτίζονται φράχτες, να κλείνουν τα σύνορα από την άλλη πλευρά της φιλόξενης Ελλάδας που κι αυτής τα προβλήματα είναι μεγάλα, οι καιροί δύσκολοι, ας είναι καλά οι εθελοντές των καλών προθέσεων… Αυτούς τους πρόσφυγες αναζήτησε και βρήκε ο φακός του GMB AKASH στους δρόμους της Ελλάδας, στην Ειδομένη, στις ακτές της νήσου Λέσβου, ολόγυρα στην Αθήνα.

Greece – Final Selection «Ελλάδα, τελική επιλογή» …ονομάζει τις φωτογραφίες εκείνες, από τις πολλές που τράβηξε ο GMB AKASH, στους τόπους όπου συνάντησε τους πρόσφυγες και τα παιδιά τους. Σε κάθε φωτογραφία αντιστοιχεί ένα νούμερο, κι ένα δράμα χωρίς λόγια. Αυτή είναι η δύναμη της φωτογραφίας. Στα μάτια των παιδιών απορία, φόβος, που μόνον η μητρική αγκαλιά μπορεί να διώξει για λίγο. Απόφαση «να προχωρήσουμε» στην έκφραση της νέας μητέρας με το μικρό παιδί στην αγκαλιά, το άλλο να την κρατά από το ρούχο και το τρίτο ν’ ακολουθεί κρατώντας, αντί για παιχνίδι, το μπουκάλι του νερού. Φόντο, το άγονο τοπίο κάπου στον ελληνικό Βορρά. Αποφασιστικό και το βήμα της ομάδας προσφύγων που τραβά την ανηφόρα, με συντροφιά τις κολόνες της ΔΕΗ, πίσω ο φακός του GMB AKASH, μπροστά κάποιος τον είδε που φωτογραφίζει… «Τα οικογενειακά βάρη» σε πλήρη ανάπτυξη. Ενας γονέας, ο πατέρας έχει φορτωθεί όλα τα μπαγκάζια και τη σκηνή διανυκτέρευσης και το παιδί του από πάνω, στον ασφαλτοστρωμένο έρημο δρόμο «κάπου στην Ελλάδα». Στο πράσινο λιβάδι η οικογένεια σε σφιχτοδεμένο κύκλο, με προορισμό ακόμα άγνωστο. Το φως δείχνει ξημέρωμα, ο ήλιος είναι πάντα ελπίδα.

ΤΗΛΕΦΟΣ