ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Γιώργος Βασιλάκης στην «Κ»: «Η ηλεκτροκίνηση σε βάθος χρόνου θα βγει κερδισμένη» (κ)

gkka_34_0305_page_1_image_0002

Αρνητικά αποτελέσματα στην παγκόσμια αγορά του αυτοκινήτου φέρνει η πανδημία του κορωνοϊού από πλευράς πωλήσεων. Η πρώτη αρνητική εικόνα ξεκίνησε από την αγορά της Κίνας, όπου οι πωλήσεις το δεύτερο 15νθήμερο του Δεκεμβρίου του 2019 μειώθηκαν κατά 95%. Να σημειωθεί ότι η Γουχάν, που επλήγη πρώτη από τον κορωνοϊό, είναι –μεταξύ άλλων– η «καρδιά» της αυτοκινητοβιομηχανίας για την Κίνα. Η συνέχεια της πανδημίας σε Ευρώπη και Αμερική, που είναι σε εξέλιξη, μάς δίνει μία ακόμη πτωτική εικόνα, από πλευράς πωλήσεων, αφού τα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτου βρίσκονται σε καραντίνα και τα περιοριστικά μέτρα δεν έχουν λήξει. Στοιχεία από την Ενωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων μάς δίνουν την εικόνα της αγοράς της Ευρώπης, που τον μήνα Μάρτιο του 2020 παρουσιάζει μείωση έναντι του Μαρτίου του 2019 κατά 55,1%.

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), ο μήνας Μάρτιος του 2020 μάς γυρίζει στο 1987, αφού οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 60,7% σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2019 και ταξινομήθηκαν 3.774 καινούργια αυτοκίνητα. Η «Κ» μίλησε με τον πρόεδρο του ΣΕΑΑ, Γιώργο Βασιλάκη, για την κρίση στην αγορά του αυτοκινήτου και τι προβλέπει για τους επόμενους μήνες του 2020.

– Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου όταν με το καλό βγούμε από την καραντίνα και τα περιοριστικά μέτρα;
– Σε καμία περίπτωση δεν πιστεύω ότι θα μπορέσουμε να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος. Η ευχή μου θα ήταν να χάναμε μόνο την περίοδο εφαρμογής των μέτρων κατά του κορωνοϊού και οι υπόλοιποι μήνες να κυλούσαν ομαλά. Δεν είναι, όμως, ρεαλιστικό αυτό. Η ζημία στην οικονομία είναι πολύ μεγάλη για να το επιτρέψει να συμβεί.

– Εκτός από την παραγωγή των συμβατικών αυτοκινήτων, πλήττεται και αυτή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων; Πιστεύεται ότι θα υπάρξουν επιπτώσεις και στην επέκταση της ηλεκτροκίνησης;
– Δεν το πιστεύω. Η ηλεκτροκίνηση ήρθε για να μείνει. Λίγοι είναι αυτοί που δεν εκτιμούν τη δραματική μείωση της ατμοσφαιρικής μείωσης την περίοδο καραντίνας. Ως εκ τούτου, πιο πολύ ευνοημένη τη βλέπω να είναι μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα από την COVID-19, παρά το αντίθετο. Η Ελλάδα είναι μια χώρα όπου η εξασφάλιση φιλικής προς το περιβάλλον αυτοκίνησης έχει αγνοηθεί συστηματικά. Αποκορύφωμα, τα χρόνια της πρόσφατης ελληνικής κρίσης, όπου όχι μόνο μειώθηκε (αναπόφευκτα) η ροή νέων καθαρών αυτοκινήτων, αλλά παράλληλα δεκαπλασιάστηκε η εισαγωγή παλιών και ρυπογόνων Ι.Χ. και φορτηγών. Οχήματα μέσης ηλικίας 10,6 ετών, αυτοκίνητα που οι μεγάλες χώρες της Ευρώπης ωθούν εκτός κυκλοφορίας για την προστασία του περιβάλλοντος και την ασφάλεια των μεταφορών. Κοινώς, τα τελευταία δέκα χρόνια βάζουμε στην κατανάλωσή μας αυτό που οι άλλοι θεωρούν… σκουπίδια.

giorgos-vasilakis-stin-k-i-ilektrokinisi-se-vathos-chronoy-tha-vgei-kerdismeni-k0
«Η ηλεκτροκίνηση ήρθε για να μείνει», λέει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, Γιώργος Βασιλάκης. 

Το θλιβερό αποτέλεσμα είναι η μέση ηλικία των κυκλοφορούντων Ι.Χ. στη χώρα μας να φτάνει τα 16 έτη, αύξηση 60% σε σύγκριση με το 2019, με ορατά αποτελέσματα στην ατμόσφαιρα των πόλεών μας και στη συχνότητα βλαβών και ατυχημάτων. Με 13.900 πρόωρους θανάτους ανά έτος από καρδιοαναπνευστικά προβλήματα και πολλαπλάσιο ποσοστό ατυχημάτων συγκριτικά με την Ε.Ε. Το κόστος της παραπάνω κατάστασης δεν είναι διαχειρίσιμο και, προς μεγάλη της τιμή, η νέα διακυβέρνηση της χώρας δείχνει να το αναγνωρίζει.

Ο περιορισμός στην κυκλοφορία των ρυπογόνων οχημάτων, πάντως, αν και αναγκαίος και αναπόφευκτος, έχει βραχυπρόθεσμα κοινωνικό και πολιτικό κόστος και άρα προβλέπω να γίνει σταδιακά. Η μεγιστοποίηση όμως στις πωλήσεις αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων (ηλεκτρικά) έχει μόνον οφέλη και μην ξεχνάμε ότι αποτελεί προσωπική δέσμευση του πρωθυπουργού πολύ πριν αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας.

– Υπάρχουν προσφορές ή ευκαιρίες, παρά την πανδημία, για να προσελκύσουν υποψήφιους αγοραστές;
– Προσφορές όπως γνωρίζετε υπάρχουν σε αφθονία και πάντα, δεν υπάρχει όμως λόγος για γενικευμένες προσφορές σε περίοδο που οι εκθέσεις είναι κλειστές και ανοίγουν ενίοτε με ραντεβού. Να είστε βέβαιοι ότι ο υποψήφιος αγοραστής που περιγράψατε θα εξασφαλίσει κάτι ακόμα καλύτερο σε μεμονωμένο επίπεδο.

– Θα μπορέσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες να ανταποκριθούν σε αυξημένη ζήτηση όταν βγούμε από την καραντίνα;
– Δεν μπορώ να φανταστώ κανέναν που θα περιμένει αυξημένη ζήτηση σε οποιαδήποτε χώρα του πλανήτη ύστερα από μια τέτοιου είδους οικονομική ζημιά. Αντιθέτως, πιστεύω ότι θα υπάρξει μεγάλη προσφορά, απ’ ό,τι ζήτηση, και αυτό θα δημιουργήσει ευκαιρίες για τους καταναλωτές.

– Οι πωλήσεις RAC θα ανακάμψουν;
– Προσωπικά, τις πωλήσεις RAC τις θεωρώ χαμένες διότι με τα σημερινά δεδομένα η τουριστική μας σεζόν δείχνει να είναι κάτι πολύ παραπάνω από απλώς «πληγωμένη». Υπήρξαν κάποιες πωλήσεις RAC στην αρχή του έτους, αλλά πρόκειται για μικρό αριθμό.

* Λόγω κορωνοϊού η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε εξ αποστάσεως αποκλειστικά για την «Κ» και το περιοδικό Drive.