Ο Lambert πίσω από τη μάσκα

Λίγο πριν εμφανισθεί στην Αθήνα, ο Βερολινέζος πιανίστας μιλάει στην «Κ» για την τέχνη του αυτοσχεδιασμού, την περσόνα που έχει επινοήσει αλλά και όλα τα δημιουργικά που συμβαίνουν πίσω από τη μάσκα που φορά πάντα επί σκηνής.

ο-lambert-πίσω-από-τη-μάσκα-562731835

Ο Lambert θέλει να κρύβεται κάθε φορά που κάθεται στο πιάνο του. Ο Βερολινέζος μουσικός δεν είναι ούτε ο πρώτος ούτε ο τελευταίος που επιλέγει να ρίχνει μια σκιά πάνω στην ταυτότητά του, επινοώντας μία άλλη όταν συστήνεται καλλιτεχνικά στον κόσμο. Στην προκειμένη, ο πιανίστας το κάνει φορώντας μία κάπως παγανιστική μάσκα, από αυτές που παραδοσιακά συναντάμε στα πανηγύρια της Σαρδηνίας, με δύο ψηλά και λεπτά κέρατα που τον κάνουν να δείχνει πελώριο. 

Αυτός ο μασκοφόρος, που ανεβαίνει έτσι στη σκηνή αλλά και εμφανίζεται στα βίντεο κλιπ του μιμούμενος πως παίζει πιάνο σε διάφορες επιφάνειες, ακολουθεί την τακτική του μυστηρίου και στη μουσική του. Κινείται στα ηχητικά χωράφια αυτού που λέμε σύγχρονη κλασική μουσική και τολμά τις ηλεκτρονικές πινελιές. Ως θιασώτης του αυτοσχεδιασμού, δεν θα μπορούσε να μην τιμά και την τζαζ, όπως κάνει ιδιαίτερα στον τελευταίο του δίσκο «All This Time».

Με αυτόν στις αποσκευές του ετοιμάζεται να επισκεφθεί και την Αθήνα, για μια συναυλία στον Φάρο του ΚΠΙΣΝ την Κυριακή 19 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο συναυλιών «Μικρόκοσμος». Λίγο πριν φορέσει για άλλη μια φορά τη μάσκα του, ο μουσικός μίλησε για όσα δημιουργικά συμβαίνουν πίσω από αυτήν, ενώ κατά μία έννοια εμπιστεύτηκε τις πιθανότητες για να εξηγήσει τόσο το σκάκι όσο και τη μουσική. 

Ο Lambert πίσω από τη μάσκα-1
«Ο αυτοσχεδιασμός είναι η γρηγορότερη οδός μεταξύ μιας ιδέας και ενός αποτελέσματος. Ο γρηγορότερος τρόπος σύνθεσης, αν θες». Φωτ.: Press

– Σε παλαιότερη συνέντευξή σου έχεις πει πως «Παίζω πολύ σκάκι, αλλά προτιμώ τη μουσική, γιατί εκεί δεν μπορείς να χάσεις!» Πάντως, έχεις δει ποτέ τη μουσική με όρους «νίκης/ήττας», όσον αφορά τις δικές σου φιλοδοξίες και ενδεχομένως, τις επιταγές της ίδιας της βιομηχανίας; 

– Οχι, όπως είχα πει, το να κάνω μουσική με απελευθερώνει από όποια «νίκη/ήττα». Βλέπω όμως μια σύνδεση μεταξύ του σκακιού και της μουσικής. Και στα δύο μπορείς να βελτιώσεις τις δημιουργικές σου δεξιότητες ώστε να τελειοποιήσεις μια δομή ή ένα σύστημα. Αν και στο σκάκι οι πιθανότητες είναι άπειρες, οι κανόνες περιορίζουν τον παίκτη και υπάρχει πάντα ο ίδιος σκοπός: η νίκη. Από την άλλη, η μουσική διαθέτει ένα σύστημα με ανοιχτούς κανόνες που μπορείς να τους διαμορφώσεις εσύ. Ανάλογα με το πώς το κάνεις, θα έχεις ή περιορισμένες ή ατέλειωτες πιθανότητες. Και το μόνο καθήκον που έχεις είναι απλά να το κάνεις. Η μουσική βιομηχανία βέβαια κάνει κάτι πολύ επώδυνο σε αυτό το σενάριο: διαχωρίζει τους καλλιτέχνες σε νικητές και χαμένους βάσει οικονομικών παραμέτρων, αν και οι μουσικοί κάνουν την τέχνη τους για να ξεφύγουν από αυτές τις κατηγοριοποιήσεις. 

– Εχεις επιλέξει να δημιουργείς βασιζόμενος στον αυτοσχεδιασμό. Τι είναι δυσκολότερο, να γράφεις και να σβήνεις μέχρι να φτιάξεις και την τελευταία λεπτομέρεια ή να γράφεις/παίζεις μουσική όπως αυτή έρχεται; 

– Δεν μου φαίνονται ότι είναι αντίθετα αυτά τα δύο. Ο αυτοσχεδιασμός είναι η γρηγορότερη οδός μεταξύ μιας ιδέας και ενός αποτελέσματος. Ο γρηγορότερος τρόπος σύνθεσης, αν θες. Η σύνθεση προκύπτει μέσα από τον αυτοσχεδιασμό, απλά επιλέγεις μια άλλη ροή εργασίας. Στη μουσική μου κάποιες φορές θέλω να αναδείξω ενστικτώδεις ιδέες (νομίζω αυτό θα ορίζαμε ως αυτοσχεδιασμό) και μερικές φορές ενστικτώδεις ιδέες που έχουν γυαλιστεί (συνθέσεις). Τα δύο βρίσκονται πολύ κοντά. 

– Το ότι έχεις επιλέξει να δημιουργείς μέσω του αυτοσχεδιασμού έχει συγχρόνως επηρεάσει και άλλες πτυχές της ζωής σου; 

– Δεν ξέρω. Οπως είπα, η μουσική μου πάντα βασίζεται με κάποιον τρόπο στον αυτοσχεδιασμό. Ετσι την αντιλαμβάνομαι. Αν και μπορεί να είναι λίγο πιο εμφανές στον νέο μου δίσκο, δεν μου φαίνεται κάτι νέο. Επομένως, η ζωή μου δεν έχει αλλάξει μέσα από αυτό. Εφόσον παίζω μουσική, αυτοσχεδιάζω. 

– Εχεις επιλέξει μια πολύ ιδιαίτερη περσόνα επί σκηνής. Η επιλογή σου να εμφανίζεσαι με μάσκα είναι ένας τρόπος να εκφράζεσαι και την ίδια στιγμή να «εξαφανίζεσαι» από τον κόσμο; 

– Ναι. Και έχει να κάνει και με το άγχος της σκηνής. 

– «Διαφωνείς» ποτέ με την περσόνα του Lambert; Και τι συμβαίνει τότε;

– Ας πούμε ότι μου αρέσει να κάνω ένα διάλειμμα από αυτόν. Μπορεί να κάνει λάθη που δεν θα μου συγχωρούσα. Το να μην είμαι αυτός συνεχώς μου παρέχει πολλή ελευθερία. 

– Το όργανό σου είναι το πιάνο. Πιστεύεις πως θα μπορούσες να δομήσεις το σύμπαν του Lambert σε κάποιο άλλο όργανο; 

– Εχω γράψει μουσική σε άλλα όργανα παλαιότερα. Υποθέτω πως ναι: μπορεί και τώρα κανείς να ακούσει τις μουσικές μου προτιμήσεις και τις στιλιστικές επιλογές που κάνω. Υπάρχουν πτυχές του «Lambiverse» που μπορούν να μεταφερθούν σε άλλα όργανα αλλά η ευελιξία μου στο όργανο είναι δύσκολο να μεταφερθεί. 

– Αν ωστόσο έπρεπε να αφήσεις το πιάνο και να διαλέξεις ένα άλλο όργανο, ποιο θα ήταν;

– Επαιζα ντραμς ως έφηβος και αργότερα αρκετή κιθάρα. Αν έπρεπε να διαλέξω κάτι τελείως καινούργιο μάλλον θα ήταν η τρομπέτα. Αγαπώ τόσο τον ήχο της!

– Και αν η μάσκα του Lambert «πέσει», πώς θα ακούγεται η μουσική σου; 

– Δεν διαλέγει η μάσκα τη μουσική αλλά εγώ. 

Ο Lambert πίσω από τη μάσκα-2
«Υπάρχουν πτυχές του «Lambiverse» που μπορούν να μεταφερθούν σε άλλα όργανα αλλά η ευελιξία μου στο όργανο είναι δύσκολο να μεταφερθεί». Φωτ.: Press 

Ο Lambert θα εμφανιστεί ζωντανά στον Φάρο του ΚΠΙΣΝ την Κυριακή 19 Νοεμβρίου στις 21:00, στο πλαίσιο της σειράς συναυλιών «Μικρόκοσμος».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT