ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Καθαρές κουβέντες για τα οκτάνια

kathares-koyventes-amp-nbsp-gia-ta-oktania-2273759

Κύριε διευθυντά
Ο αριθμός οκτανίων της βενζίνης είναι η ικανότητα αντοχής της στην εκρηκτική καύση (knocking). Οσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός οκτανίων, τόσο μεγαλύτερη η αντοχή της βενζίνης σε εκρηκτική καύση. Εκρηκτική καύση είναι αυτό που λέγεται κοινώς «χτυπάνε τα πυράκια». Οταν συμβαίνει, είναι, σε βάθος χρόνου, καταστροφική για τη μηχανή, λόγω των λίαν υψηλών θερμοκρασιών και πιέσεων που αναπτύσσονται στους κυλίνδρους της μηχανής.

Οσο μεγαλύτερος είναι ο βαθμός συμπιέσεως (Compression Ratio ή C/R) της βενζινομηχανής, τόσο μεγαλύτερος πρέπει να είναι ο αριθμός οκτανίων της βενζίνης που χρησιμοποιούμε. Χονδρικά, για C/R πάνω από 11:1, απαιτείται βενζίνη με αριθμό οκτανίων άνω των 95.

Σήμερα οι περισσότερες βενζινομηχανές των αυτοκινήτων έχουν C/R μικρότερο και του 10:1 και η πλέον φτωχή βενζίνη σε αριθμό οκτανίων είναι 95. Αρα τα περισσότερα αυτοκίνητα δεν απαιτείται να χρησιμοποιούν βενζίνη με αριθμό οκτανίων πάνω από 95.

Συνήθως ο τύπος της βενζίνης που πρέπει να χρησιμοποιείται δίνεται από τον κατασκευαστή και αναγράφεται στο εγχειρίδιο του οδηγού τού κάθε αυτοκινήτου. Διαφημίσεις των εταιρειών καυσίμων, του τύπου «χρησιμοποιείτε βενζίνη 97 ή 100 οκτανίων για να έχετε καλύτερη απόδοση της μηχανής, καθαρότερη μηχανή, να κάνετε περισσότερα χιλιόμετρα» κ.λπ., δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, αν ο βενζινοκινητήρας του αυτοκινήτου μας δεν απαιτείται να χρησιμοποιεί τέτοια βενζίνη.

Σας παραθέτω, σε μετάφραση, τι γράφουν στο βιβλίο τους «Internal Combustion Engines», εκδόσεις U.S. Naval Institute, οι P. Gill, J. Smith, E. Ziurys: «Εντούτοις για μια δεδομένη μηχανή, η χρήση καυσίμου βαθμού αντοχής σε εκρηκτική καύση (σ.μτφρ.: δηλ. αριθμού οκτανίων) μεγαλύτερου από αυτόν που είναι αναγκαίος για να εμποδίσει εκρηκτική καύση, για τις συνθήκες λειτουργίας αυτής της μηχανής, είναι μια οικονομική απώλεια». Δηλαδή δεν έχεις κανένα όφελος παρά μόνο απώλεια χρημάτων. Και εδώ αντιστρέφεται η αρχή: «Δεν υπάρχει απολαβή χωρίς απώλεια» και γίνεται «Υπάρχει απώλεια χωρίς απολαβή».

Ματθαιος Μ. Δημητριου, Πλοίαρχος Π.Ν. ε.α.