ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Για τα πεπραγμένα του Ιωάννη Μεταξά

gia-ta-pepragmena-amp-nbsp-toy-ioanni-metaxa-2280325

Κύριε διευθυντά
Η «τρόικα» της 21ης Απριλίου δεν συγκρίνεται με το καθεστώς της 4ης Αυγούστου. Επιβλήθηκε με απάτη, το Ραδιόφωνο μετέδιδε την «κυβερνητική» ανακοίνωση: «Αναστέλλονται τα άρθρα του Συντάγματος», όταν ο πρωθυπουργός Κανελλόπουλος ήταν κρατούμενος. Μας οδήγησε στην τραγωδία της Κύπρου και στο φιάσκο της επιστράτευσης του 1974. Ενώ ο Μεταξάς ανέλαβε την εξουσία με την πλειοψηφία της Βουλής (240 ψήφοι). Αλλο τώρα πώς πολιτεύτηκε ύστερα. Για πολλά υπέρ του Μεταξά έχει δίκιο ο κ. Λιναρδάτος, αλλά γιατί τα εισαγωγικά στο καθεστώς, ως «δικτατορία» («Κ» 29/9/18 σ. 8); Αν ήταν καλό ή κακό πολίτευμα, να το συζητήσουμε, αλλά σίγουρα ήταν έξω από το «δημοκρατικό τόξο». Βεβαίως και πήρε φιλολαϊκά μέτρα, όλες οι δικτατορίες προσπαθούν να κερδίσουν την «αγάπη» του λαού. Και ο Παπαδόπουλος με μιας μορφής «σεισάχθεια» καλόπιασε τους αγρότες. Λέγεται ότι ο Μεταξάς «ίδρυσε το ΙΚΑ». Απλώς με το Ν.Δ. 694/1937 «περί αυθεντικής ερμηνείας…» του Ν. 6298/1934, ενίσχυσε στελεχικά και οικονομικά το Ιδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Προετοίμασε ηθικά και υλικά τον λαό για τον πόλεμο (μην ξεχνάμε το πουρκουά, pour qui et pourquoi, για ποιον και γιατί;). Και την απάντηση που έδωσε στο τελεσίγραφο του πρέσβη της Ιταλίας, χαράματα της 28ης Οκτωβρίου, που ζητούσε ελεύθερη διάβαση των στρατευμάτων από το ελληνικό έδαφος. Λένε μερικοί πως το «Οχι» το είπε ο λαός. Ωστόσο, δικό του το «Alors c’ est la guerre» (αυτό σημαίνει πόλεμο) που έμεινε ως «Οχι». Αν έλεγε «Ναι», υπήρχε καμία οργανωμένη δύναμη το «Οχι» να το κάνει «Ναι»; Μια σημαντική προσφορά του Μεταξά, που δεν αναφέρεται συχνά, καθιέρωσε βραβεία για τους αριστούχους μαθητές (40 δρχ., ήταν το 1949) και νυχτερινά σχολεία για τους αγράμματους ενήλικες. Η φοίτηση ήταν υποχρεωτική ανεξαρτήτως ηλικίας, και με τον χωροφύλακα! Μόνο οι πολύτεκνες μητέρες μπορούσαν να απαλλαγούν από την καθημερινή φοίτηση. Τότε πολλοί πρόσφυγες εκ Μικράς Ασίας και γηγενείς στις «Νέες χώρες» έμαθαν να γράφουν και να διαβάζουν στοιχειωδώς. Και ήταν ευτυχείς που μπορούσαν να διαβάζουν τα γράμματα των παιδιών τους στον στρατό.

Ιορδανης Β. Παπαδοπουλος, Μαθηματικός, Κόκκινο Λιμανάκι Ραφήνας