ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Για την «προέλευση» του Αγίου Φωτός

gia-tin-amp-laquo-proeleysi-amp-raquo-amp-nbsp-toy-agioy-fotos-2316060

Κύριε διευθυντά
Eπεσε στα χέρια μου ένα βιβλίο του Δημητρίου Μπαλάνου (νομίζω, δεν χρειάζονται συστάσεις) με τίτλο «Αι θρησκευτικαί ιδέαι του Αδαμαντίου Κοραή», εκδόσεως 1920, από τον οίκο Ι. Σιδέρη. Παρουσιάζονται (και κρίνονται) οι απόψεις του Κοραή για τη θρησκεία και τα θέματα που την αφορούν.  

Μεταξύ των άλλων θίγεται και το θέμα του «Αγίου φωτός», που γίνεται και στις μέρες μας αντικείμενο συζητήσεων, κρίσεων, απόψεων και διαφωνιών κατά την περίοδο του Πάσχα.  Στη σελίδα 95 του βιβλίου παρατίθεται περί αυτού και η επομένη, ενδιαφέρουσα, σημείωση:

«Ο αρχιεπίσκοπος Σλαβωνίου και Χερσώνος και συγγραφεύς των Κυριακοδρομίων Νικηφόρος Θεοτόκης (1731-1800), εν επιστολή του προς τον Ελευθέριον Μιχαήλον τον Λαρισαίον, κατά το έτος 1775, γράφει μ.ά. και περί αγίου φωτός τα εξής: “Ουκ απ’ ουρανού κατέρχεται, ουδ’ από του αγίου τάφου αναβλύζει, αλλ’ ο επί την διακονίαν ταύτην ταχθείς αρχιερεύς, εν τω λεγομένω εισελθών Κουβουκλίω, τον πυρίτην παίων, πυρ εξάγει επάνω του ζωοδόχου τάφου, είτα εφάψας τας εν τω τάφω πρότερον τριβείσας λαμπάδας κρατών εξέρχεται και το φως μεταδίδωσιν ως ηγιασμένον τη επαφή και προσψαύσει του παναγίου τάφου. Και ο μεν αγελαίος λαός εκ του τάφου το φως εκείνο αναβλύσαν νομίζει, ουδείς δ’ αυτώ τουναντίον ειπείν θαρσεί, δεινόν τι παθείν δεδιττόμενος». 

Είμαι βέβαιος ότι υπάρχουν ειδικότεροι από εμένα για να σχολιάσουν και να αποφανθούν επί του θέματος.

Θ. Γ. Βουδικλαρης, Πολιτικός Μηχανικός