ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ

Η περιδίνηση της Ευρώπης

Κύριε διευθυντά
Η Ευρωπαϊκή Ενωση απέτυχε να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης στα κράτη-μέλη της, κυρίως της περιφέρειας, προκαλώντας ακόμη μεγαλύτερες αποκλίσεις στις ροές κεφαλαίων και στο επίπεδο οικονομικής ανάπτυξης, απασχόλησης και βιοτικού επιπέδου στο εσωτερικό της. Ετσι η Ενωση και οι θεσμοί της αντιμετωπίζονται σήμερα με σκεπτικισμό από την πλειονότητα των λαών της. Η αποτυχία της έχει τις ρίζες της κυριότερα στις παρακάτω αιτίες:

1. Η οικονομική κρίση δεν αντιμετωπίστηκε ως συστημική, αλλά ως επιμέρους κρίση κάθε κράτους-μέλους (π.χ. ισπανική κρίση, ελληνική κρίση, πορτογαλική κρίση).

2. Οι ανακεφαλαιοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων, που ήταν απαραίτητες μετά τις απομειώσεις ενεργητικού και την αύξηση των προβληματικών δανείων στους ισολογισμούς τους, έγιναν με κρατικά κεφάλαια, επιβαρύνοντας τα ήδη υψηλά ποσοστά χρέους/ΑΕΠ των κρατών-μελών της περιφέρειας, αυξάνοντας τα spreads δανεισμού τους και προκαλώντας υψηλότερες προσδοκίες χρεοκοπίας. Ετσι ενώ η τραπεζική ένωση διακηρύχθηκε μέσω της Ευρωπαϊκής Τραπεζικής Αρχής (EBA), αυτή δεν εφαρμόστηκε ποτέ στην ουσία της.

3. Προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα υπέρογκα χρέη της περιφέρειας, επιβλήθηκαν πολιτικές λιτότητας που επηρέασαν αρνητικά την ανάπτυξη, την απασχόληση και το βιοτικό επίπεδο. Ετσι, ακόμη και η πολιτική μηδενικών επιτοκίων και το πρόγραμμα APP (Asset Purchase Programme) της ΕΚΤ δεν φάνηκαν έως τώρα  αρκετά για να οδηγήσουν στην ανάκαμψη. Για παράδειγμα, η Ελλάδα είναι από τις χώρες του ΟΟΣΑ με το υψηλότερο ποσοστό εργαζομένων κάτω από το όριο της φτώχειας, καθώς η ανεργία αυξήθηκε παράλληλα με την εργασία με καθεστώς ημιαπασχόλησης.

4. Η ροή κεφαλαίων από την περιφέρεια προς το κέντρο της Ενωσης, σε αναζήτηση ασφαλών επενδυτικών προορισμών, δεν αντισταθμίστηκε με αναπτυξιακά προγράμματα τόνωσης των επενδύσεων στην περιφέρεια.
Την αποτυχία αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης ήρθε να ενισχύσει και η αποτυχία αντιμετώπισης μιας άλλης κρίσης, της προσφυγικής. Με αυτό τον τρόπο οι τάσεις διάσπασης αυξήθηκαν περαιτέρω, ενώ οι  πολίτες της Ενωσης έχουν εμποτιστεί με ξενοφοβία και τάσεις απομόνωσης εξαιτίας της ανικανότητας των ηγετών τους.

Ιωαννης Χατζηβασιλειαδης – Οικονομολόγος

H «Γαία», η E.E. και οι συμβάσεις

Κύριε διευθυντά
Σχετικά με το άρθρο της κυριακάτικης «Καθημερινής» 24/7/2016 με τίτλο «Aρωμα διαφθοράς και στο βάθος πρόστιμο από Ε.Ε.» της αρθρογράφου Ελένης Βαρβιτσιώτη, στο οποίο αναφέρεται το όνομα της εταιρείας «Γαία Α.Ε. Μελετών» χωρίς να έχει προηγηθεί ενδεδειγμένη δημοσιογραφική έρευνα, σας ενημερώνουμε για τα εξής:

Σε συνέχεια της απόφασης του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Eνωσης (υπόθεση C-601/10, Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά Ελληνικής Δημοκρατίας), στην οποία αναφέρεται το ως άνω δημοσίευμα, η υπόθεση παραπέμφθηκε στην Εισαγγελία Διαφθοράς προκειμένου να γίνει έρευνα για τυχόν ποινικές ευθύνες για τα ερευνώμενα αδικήματα της κακουργηματικής απιστίας και απάτης για αυτούς που ανέθεσαν, επέβλεψαν και εκπόνησαν τις εν λόγω μελέτες από το 2000 έως το 2010. Μετά την ολοκλήρωση της πιο πάνω ποινικής έρευνας εκδόθηκαν δύο αμετάκλητα απαλλακτικά βουλεύματα (71/2016 και 424/2016 του Συμβουλίου Εφετών Θεσ/νίκης), ενώ κατά του τελευταίου ασκήθηκε αίτηση αναίρεσης από τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου μόνο για συγκεκριμένους από τους κατηγορούμενους και μόνο για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος, δηλαδή κατά τα λοιπά σκέλη δεν μετεβλήθη η κρίση των βουλευμάτων ως προς την ουσία τους. Επειδή φαίνεται ότι δεν έχετε υπόψη τα δύο ως άνω απαλλακτικά βουλεύματα, σας τα επισυνάπτουμε για να λάβετε γνώση τους.Εφιστούμε δε ιδιαίτερη προσοχή στα εξής αποσπάσματα του υπ’ αρ. 424/2016 βουλεύματος του Συμβουλίου Εφετών Θεσ/νίκης: «Η οποία προσπάθεια να εμφανιστεί η “προεκτιμηθείσα αμοιβή” η οποία αναφέρεται στη διακήρυξη και στο σχετικό συμφωνητικό ως “συμβατική” είναι κακόβουλη και εξυπηρετεί σκοπιμότητες μη συνάδουσες με την τήρηση της νομιμότητας, δεδομένου ότι αντίκειται στην Ελληνική Νομοθεσία η οποία ίσχυε και ισχύει για τις συμβάσεις των οποίων το αρχικό συμφωνητικό υπεγράφη πριν από την ψήφιση του Ν. 3316/2005» (βλ. σελ. 222 Συμβ. Εφ. Θεσ/νίκης). Και:
«Πάντως με βάση τις παραπάνω παραδοχές της ελληνικής κυβέρνησης και όπως προκύπτει από τις σκέψεις 35 και 36 της απόφασης του ΔΕΕ, θα έπρεπε να εξεταστεί και η ύπαρξη τυχόν ευθυνών των παραστατών της ελληνικής κυβέρνησης σχετικά με τον προαναφερθέντα χειρισμό της υπόθεσης» (βλ. σελ. 232 Συμβ. Εφ., Θεσ/νίκης).

Σε συνέχεια της παρούσας ενημέρωσης και έχοντας εμπιστοσύνη στην αντικειμενική δημοσιογραφική δεοντολογία της εφημερίδας σας, είμαστε βέβαιοι ότι θα μελετήσετε τα στοιχεία που σας διαβιβάζουμε, θα αποκτήσετε πλήρη και σφαιρική εικόνα για τις καθ’ όλα νόμιμες ενέργειες της εταιρείας μας.

Δημητριος Μαμουνης – Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας «Γαία Α.Ε. Μελετών»

Απάντηση

Το ρεπορτάζ της «Κ» αναφέρεται στον κίνδυνο επιβολής προστίμου στην Ελλάδα από την Ε.Ε. αναφορικά με τη μη συμμόρφωση με την κοινοτική νομοθεσία και συγκεκριμένα την «καταλληλότητα και νομιμότητα» της διαδικασίας που ακολούθησε ο Δήμος Θέρμης για να επεκτείνει παρανόμως τις συμβάσεις κτηματογράφησης και πολεοδομικού σχεδιασμού. 

Η μελετητική εταιρεία «Γαία Α.Ε.» αναφέρεται ως η εταιρεία στην οποία ανατέθηκαν οι αρχικές συμβάσεις έπειτα από διαγωνισμό, γεγονός που δεν αμφισβητείται από την επιστολή της εταιρείας.

Η παράνομη επέκταση των αρχικών συμβάσεων κρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και γι’ αυτό η ελληνική κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να λάβει τα κατάλληλα μέτρα έτσι ώστε να ανακληθούν οι παράνομες επεκτάσεις και να επιστραφούν τα χρήματα, που είχαν δοθεί παρανόμως, στο Δημόσιο. 

Η ποινική διερεύνηση για τέλεση αδικημάτων, σύμφωνα με τον ελληνικό ποινικό κώδικα, και τα σχετικά απαλλακτικά βουλεύματα που επικαλείται η εταιρεία στην επιστολή της δεν αλλάζουν το γεγονός ότι η επέκταση κρίθηκε παράνομη από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και η ελληνική κυβέρνηση καλείται να λάβει μέτρα και κινδυνεύει με πρόστιμο. 

Ελενη Βαρβιτσιωτη

Οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών

Κύριε διευθυντά
Το υπουργείο Παιδείας διαρκώς μας συγκινεί με τη συνέπειά του στην προσθήκη νέων κεφαλαίων στην πολυσέλιδη ιστορία της απαξίωσης των θεσμών στη χώρα μας. Eνα πρόσφατο παράδειγμα είναι το νυφοπάζαρο που αφορά τις αποσπάσεις ατόμων από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στα ελληνικά ΑΕΙ και ΤΕΙ. Σε απόλυτη εναρμόνιση με παλαιότερους ενοίκους του ρετιρέ του εν λόγω υπουργείου, οι σημερινοί (νέοι) ηγέτες φρόντισαν να μετακινήσουν εκπαιδευτικούς κατά το δοκούν, αγνοώντας τη σειρά κατάταξής των που είχαν υποδείξει αρμόδιες ακαδημαϊκές επιτροπές των ιδρυμάτων υποδοχής. Επιστρατεύθηκαν μάλιστα και ευρηματικές μέθοδοι εξυπηρέτησης, οι οποίες δεν περιορίζονταν μόνο στη χρήση της γνωστής «πίσω πόρτας». Να υποθέσω ότι η ρομφαία της πολυδιαφημιζόμενης (και απαραίτητης) κάθαρσης του παλαιού πρέπει να στραφεί και προς τους σημερινούς, νέους άρχοντες;

Γιαννης Κουτεντακης – Τρίκαλα

Υπάρχει κράτος-κατεργάρης;

Κύριε διευθυντά
Τα τελευταία χρόνια και ειδικότερα μετά το 2015, χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο για τον χαρακτηρισμό του ελληνικού κράτους, από σοβαρούς ξένους και εντόπιους ιστορικούς και πολιτειολόγους, ο όρος «αποτυχημένο κράτος» αποδίδοντας το αγγλικό «failed state». Στη δική μας βιβλιογραφία σπανίζουν οι ορισμοί του. Στην αγγλική βιβλιογραφία και στα λεξικά, στα οποία προ ημερών έψαχνα, ερμηνεύεται ως ένα κράτος που έχει χάσει την ικανότητά του να παρέχει σωστές δημόσιες υπηρεσίες. Σ’ αυτές, πέραν των κοινωνικών, συμπεριλαμβάνονται και αδυναμίες άσκησης της ισχύος εντός αυτού για την εξασφάλιση της δημόσιας ασφάλειας, λήψεως δεσμευτικών αποφάσεων της νόμιμης αρχής του και συνεργασίας με άλλα κράτη και λειτουργίας ως μέλους της διεθνούς κοινότητας. Eνα λήμμα παρέπεμπε και στην έννοια του «rogue state», το «κράτος ταραξίας». Χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον στη διπλωματία για χαρακτηρισμό κρατών, τις περισσότερες φορές αυταρχικών, τα οποία διακινδυνεύουν με τη συμπεριφορά τους την ειρήνη, είτε παγκοσμίως ή σε μια περιοχή. Μας το προσήψε μάλιστα προ ετών η Τουρκία στην υπόθεση Οτσαλάν. Χρησιμοποιείται όμως και για κράτη που κυβερνώνται από άτομα που παίρνουν αποφάσεις που είναι ευθέως αντίθετες προς το συμφέρον του και ειδικότερα για την επιβίωσή του. «Rogue», στα αγγλικά, εκτός από ταραξίας σημαίνει και απατεώνας, αναξιόπιστο πρόσωπο, κατεργάρης. Κρίνετε, κατόπιν αυτού, τα καμώματα διαφόρων υπουργών της κυβέρνησης για να παρακωλύσουν την αποφασισμένη από τον πρωθυπουργό αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας (ΟΛΠ, ΑΔΜΗΕ, Ελληνικό κ.λπ.) μέσω του υπερταμείου του ΤΑΙΠΕΔ.
Κινδυνεύουμε να χαρακτηρισθούμε «rogue state», στα ελληνικά «κράτος κατεργάρης».

Στρατης Στρατηγης – Επ. δικηγόρος Δ.Ν., τ. βουλευτής Επικρατείας