Τα πρώτα, ιστορικά Πειραματικά Σχολεία 

Τα πρώτα, ιστορικά Πειραματικά Σχολεία 

Κύριε διευθυντά 
Στο φύλλο της 8/4/2022 η κ. Μάρω Βασιλειάδου αναφέρθηκε στο συνέδριο με τίτλο «Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση: Από τον Ελευθέριο Βενιζέλο στο σήμερα», που οργάνωσε το Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος» υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού. Με την ευκαιρία αυτή αξίζει να αναφερθεί μία από τις πλέον σημαντικές πρωτοβουλίες της εκπαιδευτικής αυτής μεταρρύθμισης που ήταν η σύσταση των δύο πρώτων Πειραματικών Σχολείων, του ενός του Πανεπιστημίου Αθηνών και του άλλου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. 

Τα σχολεία αυτά ιδρύθηκαν με το ν.4376/1929 επί κυβερνήσεως Ελευθερίου Βενιζέλου με υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων τον Κωνσταντίνο Γόντικα. Το 1929 ιδρύθηκε το Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Αθηνών (ΠΣΠΑ) και το 1932 το Πειραματικό Σχολείο του ΑΠΘ. Η ίδρυση των Πειραματικών Σχολείων οφείλεται στον τότε καθηγητή στην έδρα της Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Νικόλαο Εξαρχόπουλο, που ορίστηκε και πρώτος επόπτης του ΠΣΠΑ. Αντίστοιχα, πρώτος επόπτης του ΠΣΑΠΘ ορίστηκε ο καθηγητής της Παιδαγωγικής στο ΑΠΘ Αλέξανδρος Δελμούζος, κύριος εκπρόσωπος του εκπαιδευτικού δημοτικισμού και πολιτικών μεν αντιλήψεων διαφορετικών από τον Νικόλαο Εξαρχόπουλο, ο οποίος υποστήριξε τον θεσμό των Πειραματικών Σχολείων αφού είχε προηγουμένως διατελέσει διευθυντής του Μαρασλείου Διδασκαλείου. Οι εκάστοτε καθηγητές Παιδαγωγικής στα δύο Πανεπιστήμια ήταν και οι επόπτες των σχολείων αυτών. 

Τα δημόσια αυτά σχολεία δημιούργησαν ιστορία στην ελληνική σχολική εκπαίδευση και εμπλούτισαν την παιδαγωγική επιστήμη με καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας, αλλά και οργάνωσης της σχολικής κοινότητας. Τον 21ο αιώνα έγιναν δύο σημαντικές προσπάθειες αναβάθμισης του θεσμού των πειραματικών σχολείων, παράλληλα με τον θεσμό των προτύπων σχολείων. Μία με τον νόμο 3966/2011 και η πρόσφατη με τον ν. 4692/2020. Το άρθρο 12 του νόμου ορίζει ότι μεταξύ των σκοπών των Πειραματικών Σχολείων είναι η συνεργασία με ΑΕΙ της ημεδαπής ή της αλλοδαπής. Η σύγχρονη σημασία των σχολείων αυτών αναδεικνύεται και από την επιθυμία χιλιάδων γονέων κάθε χρόνο τα παιδιά τους να είναι υποψήφια στις κληρώσεις σε μία θέση στην Α΄ Δημοτικού, σε όσα Π.Σ. λειτουργούν Δημοτικά σχολεία, και στην Α΄ Γυμνασίου. Τα διδάγματα αυτά επιβάλλουν να ενισχυθεί στην πράξη ο θεσμός των Πειραματικών Σχολείων και μάλιστα με διδακτικό προσωπικό που, πέρα από τα σοβαρά τυπικά προσόντα του που ορίζει ο νόμος, θα πρέπει να πιστεύει στον σκοπό των δημόσιων αυτών σχολείων και στο σύνθετο έργο που καλούνται να επιτελέσουν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή