Η πονεμένη ιστορία του σιδηροδρόμου

Η πονεμένη ιστορία του σιδηροδρόμου

Κύριε διευθυντά

O εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας μας ξεκίνησε με πολύ αργούς ρυθμούς επί κυβερνήσεων Σημίτη, 16 ολόκληρα χρόνια μετά την ένταξή μας στην τότε ΕΟΚ το 1981. Αν ληφθεί υπόψη ότι στην Ευρωπαϊκή Ενωση το σύγχρονο (υπερυψηλών ταχυτήτων) τρένο είναι το βασικό μέσο μεταφοράς, καλό να επισημανθούν τα εξής:

1. Μεταπολεμικά το τρένο στην Ελλάδα όχι μόνο δεν εκσυγχρονίστηκε αλλά παρέμεινε ως δίκτυο και υποδομές όπως στα τέλη του 19ου αιώνα! Αυτό προς όφελος ασφαλώς των οδικών μεταφορών.

2. Η ανάληψη από τη χώρα μας των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 έδωσε την αφορμή για να ξεκινήσει ο εκσυγχρονισμός του δικτύου αλλά με απελπιστικά αργούς ρυθμούς. Ενδεικτικά για το τμήμα Λιανοκλάδι-∆ομοκός του σιδηροδρομικού άξονα ΠΑΘΕ/Π μήκους 100 χλμ. χρειάστηκαν πάνω από 20 χρόνια για να δοθεί στην κυκλοφορία! Για το τμήμα Αίγιο-Πάτρα ίσως να μην αρκεί χρονικά η τρέχουσα δεκαετία.

3. Ακόμη και στα τμήματα που έχουν εκσυγχρονιστεί, σε πολλά σημεία οι ταχύτητες των τρένων παραμένουν χαμηλές λόγω έλλειψης σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας ή πλημμελούς συντήρησης του δικτύου. Στη γειτονική Τουρκία αντίθετα, μέσα σε μια δεκαετία, κατασκευάστηκε σιδηροδρομικό δίκτυο υπερυψηλών ταχυτήτων (300 χλμ./ώρα) μήκους χιλιάδων χιλιομέτρων με τη συνδρομή κινεζικών εταιρειών.

4. Πολλές περιοχές της χώρας μας ή πόλεις δεν είχαν ποτέ σιδηρόδρομο (π.χ. Κρήτη, Ιωάννινα, Σπάρτη). Αντί να επιλεγεί και στα καθ’ ημάς «μοντέλο Τουρκίας» ακολουθείται εδώ και πάνω από δύο δεκαετίες παρελκυστική τακτική με έναν δημόσιο φορέα σχεδιασμού (ΕΡΓΟΣΕ) που είναι παγκόσμιο παράδειγμα προς αποφυγή. Οι καθυστερήσεις στον προγραμματισμό, σχεδιασμό και εκτέλεση νέων έργων κάτι περισσότερο από απαράδεκτες.

5. Στην Ελλάδα κανείς δεν βιάζεται για το σύγχρονο τρένο. Μόνο καταργήσεις υφιστάμενων υποδομών γίνονται (π.χ. μετρικό δίκτυο Πελοποννήσου, γραμμή Θεσσαλονίκη-Σέρρες-∆ράμα-Ξάνθη). Επίσης, παλαιές γραφικές διαδρομές που θα μπορούσαν να είχαν αξιοποιηθεί τουριστικά καταργήθηκαν, καταπατούνται και απαξιώνονται με πλέον πρόσφατο χαρακτηριστικό παράδειγμα το τμήμα Νέοι Πόροι-Πλαταμώνας-Λεπτοκαρυά. Η ΓΑΙΑΟΣΕ αντί να τις αξιοποιήσει, νοικιάζει τμήματά τους (ακόμη και αν έχουν κηρυχθεί βάσει ΦΕΚ διατηρητέα!) για καφετέριες (τούνελ παλαιάς γραμμής Πλαταμώνα) ή ρεστοράν (παλιός σταθμός Βυρώνειας Σερρών). Τόσο καλά.

6. Αν υπήρχε στοιχειώδης διάθεση αυτοκριτικής εκ μέρους των αρμοδίων, ΥΠΟΜΕ, ΟΣΕ και θυγατρικές θα έπρεπε να είχαν αυτοκαταργηθεί εδώ και δεκαετίες.

ΣΠΥΡΟΣ ΓΙΑΚΟΥΜΑΚΗΣ

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT